fbpx

נגמר הטנק: העולם מתקרב לאיסור על מכירת רכבי דלק

בכל קצוות העולם נשתלים הזרעים להדחה של רכבי הדיזל והבנזין מאולמות התצוגה. המדינות הראשונות קבעו את 2025 כשנת היעד והכלכלות הגדולות בעולם יתחילו את האיסור בשנת 2030. מי המדינה הכי שאפתנית ומה ההשלכות של השינויים על ישראל?

צעד אחרי צעד, האנושות כולה נמצאת כרגע במסע שבסופו תסתיים התלות שלה בדלקים מאובנים כמקורות אנרגיה, מה שיאפשר התמודדות עם משבר האקלים ויצירה של כלכלה מבוססת על מקורות אנרגיה מתחדשים.

שני המישורים המרכזיים בחיינו שמתנקים מהדלקים המאובנים הם הפקת אנרגיה ותחבורה – בהתאם, שם נמצאות עיקר ההשקעות, כשרכבים חשמליים מהווים מרכיב מפתח בשינוי שאמור לחול על החברה שלנו. 

נכון לכתיבת שורות אלה, יותר מעשרים מדינות כבר תכננו את לוח הזמנים על פיו יתאימו את עצמן למשבר האקלים. בערך מספר זהה של מדינות הכריזו על יעד של תחבורה נטולת פליטות מזהמים, מה שיוציא מהשוק את מנועי הבעירה הפנימית עד שנת 2050 לכל המאוחר.

בדצמבר של שנת 2019 הייתה צרפת גם המדינה הראשונה שהעבירה חוק בנושא – ושמה את הגבול שלה בשנת 2040. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

אירופה: מובילת השינוי

שני רכבי טסלה מודל S מחוברים לעמדות טעינה בנורווגיה
טסלה בנורווגיה (צילום: Feel good studio / Shutterstock.com)

באיחוד האירופי רוחות השינוי מנשבות בעוצמה: אמנם האיחוד אינו יכול חוקתית לקבוע יעד אחד לכל המדינות החברות, אך מדינות רבות בתוכו כבר קבעו בעצמן את השנה בה ימכרו רכבים שאינם תלויים בדלק. 

נורווגיה, שאינה חברה באיחוד, היא המובילה העולמית באימוץ רכבים חשמליים וכבר הציבה כיעד את 2025 כשנה בה כל הרכבים החדשים צריכים להיות היברידיים לכל הפחות. כל המדינות הסקנדינביות מהוות דוגמה בנוגע לגישה העתידית בתחבורה – תוך הצעה של תמריצים נרחבים על מנת לעודד את קהל הצרכנים.

צרפת וגרמניה, הכלכלות הגדולות באירופה, הציבו את תאריך היעד ב-2040. דווקא מדינות קטנות יותר, בלגיה, אירלנד והולנד מקדימות אותן וקבעו את העשור הנוכחי כעשור האחרון בו יימכרו רכבים המונעים בדלק .

בריטניה: איסור מכירת רכבי דלק עד 2030

בימים האחרונים הוכרזה בבריטניה תכנית בהיקף של 12 מיליארד ליש״ט במטרה להתמודד עם משבר האקלים תוך קידום מאסיבי של תעשיות ידידותיות לסביבה. לטענת רה״מ ג׳ונסון התכנית שהציג תיצור רבע מיליון מקומות עבודה חדשים ותעזור להחיות את הכלכלה באי, תוך הגשמת ההבטחות למצביעים בבחירות בשנה שעברה.

אחד מהמרכיבים העיקריים בהצעה הוא הקדמה של איסור מכירות רכבי בנזין ודיזל חדשים ל-2030. למעשה, מדובר על עשור מוקדם יותר מכפי שנחקק בתחילת הדרך והקדמה של חמש שנים ביחס ליעד שהוצב רק מוקדם יותר השנה.

״התכנית בת עשר הנקודות שלי תיצור, תתמוך ותגן על מאות אלפי מקומות עבודה ירוקים, תוך התקדמות ליעד של איפוס פליטות עד 2050״ אמר ראש הממשלה ג׳ונסון בעת הצגת התכנית. 

הממשלה בבריטניה תשקיע במהלך העשור הקרוב בקידום רכבים חשמליים ורכבים המונעים במימן, כשבמקביל יקודם ייצור אנרגיה המבוסס על מימן, רוח וגרעין. בין היתר גם צפויה השקעה מאסיבית בהתייעלות אנרגטית בבניה. 

ארה״ב: כל מדינה בקצב שלה וקליפורניה בראש

ניסאן ליף בנתיב Car Pool בסן פרנסיסקו
ניסאן ליף בנתיב Carpool בקליפורניה (תמונה: Sundry Photography / Shutterstock.com)

בארה״ב, קליפורניה נמצאת בראש טבלת המשקיעות במעבר לתחבורה חשמלית בכלל ובאנרגיה ירוקה בפרט. אמנם השינוי בארה״ב ככלל הוא איטי ביחס לעולם, אך ניכר כי הוא מחלחל לכל אחת מהמדינות. 

לפני חודשיים, כשבמדינה התחוללו השריפות הקשות בתולדותיה, הכריז מושל קליפורניה על איסור מכירה של רכבי בנזין ודיזל חדשים משנת 2035 ואילך. בקליפורניה גם נוסעים יותר רכבים חשמליים מכל מקום אחר באמריקה, אך תוצאות הבחירות האחרונות והצעות חוק חדשות צפויות לעודד את השינוי גם במקומות אחרים.

בסוף ספטמבר ועם פחות חשיפה תקשורתית הועלתה הצעת חוק גם במדינת ניו יורק על איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל החל מ-2035. בנוסף, מובילה המדינה המזרחית תכנית מאסיבית של השקעה בתשתיות טעינה מהירות בכבישיה. במקביל, עוד ועוד מדינות ברחבי אמריקה מתקינות עמדות טעינה ומדווחות על שיאים במכירות הרכבים החשמליים, גם ללא תקנות.

גם תוצאות הבחירות לנשיאות מאותתות לחברות הרכב שזמנם של הרכבים החשמליים עשוי להגיע מוקדם מהצפוי – הנשיא-הנבחר ג׳ו ביידן הכריז כבר במהלך הקיץ על כוונתו להשקיע שני טריליון דולר בהתמודדות עם משבר האקלים, שחלק ממנו כולל הפיכה של צי הרכבים הפדרלי לחשמלי. 

סין: שומרת על מעמדה, מוסיפה יעדים מספריים

מונית חשמלית נוסעת על הכביש בסין
מונית חשמלית בשנג׳ן סין (צילום: StreetVJ / Shutterstock.com)

סין היא ביתם של יותר ממחצית הרכבים החשמליים בעולם והיא בעלת תשתית הטעינה הגדולה בעולם. כל זה, עוד לפני שהממשלה בה התחייבה על תאריך יעד להוצאת רכבים המונעים בדלקים מאובנים מהחוק. 

המצב השתנה החודש, כשסין הודיעה שעד 2035 כל מכירות הרכבים החדשים בה יונעו על ידי ׳אנרגיות חדשות׳. לפי התחזית, מחצית מהרכבים יהיו חשמליים טהורים והמחצית השנייה תורכב מרכבים היברידיים.

סין מעניקה תמריצים לרוכשי רכבים חשמליים והיברידיים מאז 2009, ואלו הגיעו בשנה שעברה לכדי חמישה אחוזים מכלל מכירות הרכבים החדשים במדינה. אמנם נראה שהמדינה שומרת על יעדים פחות שאפתניים מהמערב, אך היא צפויה לשמור על מעמדה כשוק הרכב החשמלי הגדול בעולם גם בעוד עשור.

ישראל: ההצהרות מכוונות ל-2030, אבל חוק אין

ומה בישראל? על פי התחזית, עד סוף העשור הקרוב כמחצית מצי הרכב בישראל יהיה חשמלי. לפני כשנתיים הצהיר השר שטייניץ כי עד 2030 לא יימכרו רכבים מזהמים בישראל, אך הנושא טרם הובא לחקיקה. נכון לעכשיו, הגורם העיקר המשפיע על נפח המכירות החשמליות בישראל הוא המצב העולמי, בלי השקעה ייעודית לשינוי תמהיל הרכבים המיובאים.

העולם כולו כבר הפנים את הצורך בשינוי מהיר של התחבורה ככלי להתמודדות עם משבר האקלים והפסקת התלות במשאבים מתכלים. בכל מדינה בדרכה נתפרת מדיניות שדוחפת את התעשייה ואת הצרכנים לשינוי.

עם תמריצים בינוניים למדי ובלי חקיקה, קשה לראות איך יצליח להשתנות שוק הרכב הישראלי. למרות זאת, ננסה להבין איך ומתי תצליח ישראל להיגמל ממנועי הבעירה הפנימית בטור הבא.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button