- ה-X9, המיניוואן החשמלי החדש של מותג אקספנג מוצג לציבור בתערוכת הרכב בגואנגג'ואו.
- אקספנג X9 יהיה זמין בשלוש גרסאות, עם טווחי נסיעה הנעים בין 600 ל-700 ק"מ.
- המיניוואן החשמלי מציע 7 מקומות ישיבה ומגיע עם מקרר מובנה.
התחבורה החשמלית היא הרבה יותר מפוקסת טכנלוגיה מאשר מכניקה. קודם כל מפתחים את הטכנולוגיה – פלטפורמות ומערכות נהיגה מתקדמות ועל גביהן יוצקים את שאר המרכיבים. זה הביא לגל של חברות הזנק טכנולוגיות, לא מעט מהן חברות סיניות צעירות יחסית (בעולם הרכב יש חברות שמייצרות כבר מעל ל-100 שנה) להתחיל לייצר רכבים.
אחת מהחברות האלו היא אקספנג שהוקמה בסה"כ ב-2014 – לשם ההשוואה, מותג פורד נמצא איתנו כבר משנת 1903 ופולקסווגן משנת 1937.
יש עשרות חברות כאלו, על חלק מהן אנחנו בכלל לא שומעים כי הן לא מצליחות לעבור את השלבים הקריטיים בחייו של סטארט-אפ (שיכולים להמשך לעיתים אפילו אחרי שיש כבר מוצר מוגמר) אבל יש כמה כאלו שדווקא כן הצליחו, אקספנג היא אחת מהן.
כל הרכבים שאקספנג מייצרת הם 100% חשמליים. הדגם הראשון שלה שיצא בשנת 2018, רכב פנאי חשמלי ששווק תחת השם G3, הציע אז טווח נסיעה של 365 ק"מ על פי תקן NEDC, תקן אופטימיסטי ולא ריאלי. הגרסה הנוכחית של ה-G3 מציעה טווח נסיעה בין 400-520 ק"מ, כתלות בגודל הסוללה.
הדגם השני של אקספנג, רכב הסדאן החשמלי שעונה לשם P7, נחשף בשנת 2019 במספר גרסאות עם טווח נסיעה מקסימלי של כ-700 ק"מ. רכב סדאן חשמלי נוסף מתוצרת אקספנג, ה-P5, הוצג בשנת 2021 עם טווח נסיעה מקסימלי של 600 ק"מ.
ב-2022 הושק אקספנג G9, רכב פנאי חשמלי יוקרתי עם טווח נסיעה מקסימלי של כ-700 ק"מ. על פי היצרן, ה-G9 מצויד ביכולות טעינה אולטרא מהירות ולפי היצרן, מסוגל להוסיף כ-200 ק"מ לטווח הנסיעה שלו בתוך 5 דקות טעינה בלבד.
הרכבים של אקספנג נמכרים במספר מדינות באירופה, ביניהן דנמרק, נורווגיה והולנד ובקרוב מאוד גם בישראל – בתחילת חודש אוקטובר משלוח ראשון של דגמי ה-P7 וה-G9 היה בדרכו לארץ, בייבוא של חברת פריסבי.
כעת, אחרי 2 דגמי סדאן ושני דגמי פנאי חשמליים מקבל ליין המוצרים של אקספנג תוספת מתבקשת – מיניוואן חשמלי, X9 שמו. סגמנט רכב חשמלי 7 מקומות ישיבה הולך ומתעבה ולאחרונה דיווחנו כאן על לא מעט דגמים חדשים שנכנסו אליו – כמו לדוגמא הוולוו EM90, המיניוואן החשמלי החדש של וולוו שמבוסס על מיניוואן חשמלי אחר – ה-009 של זיקר, קיה EV9 ועוד.
אקספנג X9
המינוואן החשמלי של אקספנג עושה שימוש בפלטפורמת SEPA 2.0 ויהיה זמין במספר גרסאות – בהנעה אחורית או כפולה, במספר נפחי סוללה ועם טווחי נסיעה הנעים בין 600 ל-700 ק"מ. המספר האלו נקבעו כאמור על פי תקן NEDC כך שכדי להגיע לטווח הנסיעה ה"אמיתי" של ה-X9 צריך לגלח כ-30%, מה שמשאיר אותנו עם טווח שמתקרב ל-500 ק"מ בין טעינות לגרסת הסוללה הגדולה, לא רע.
אורכו של ה-X9 עומד על 5,293 מ"מ, רוחבו 1,988 מ"מ, גובהו 1,785 מ"מ ובסיס גלגליו 3,159 מ"מ. לשם ההשוואה, בסיס הגלגלים של הקרניבל, המיניוואן הבנזיני קיה, עומד על 3,091 מ"מ.
תא הנוסעים של ה-X9 מתוכנן בהרכב של 2-2-3 – שני מושבים בשורה הקדמית, שניים בשורת האמצע ומושב אחד מחולק לשלושה מאחור – המושבים מצוידים במסעדי ידיים ומגשים נשלפים, שקעי טעינה ועוד – שורת המושבים השלישית ניתנת לקיפול לטובת יצירת תא מטען ענק – כפי שניתן לראות בתמונות.
סביבת הנהג נקייה מכפתורים מיותרים עם מסך תצוגה במרכז הקונסולה דרכו נשלטים הפיצ'רים השונים ברכב – וכמובן הפיצ'ר החשוב ביותר בתא הנוסעים של המיניוואן החשמלי של אקספנג – מקרר מובנה למי שרוצה לשתות משהו קר בלב מדבר או בלב הפקק.
ה-X9 משך לא מעט תשומת לב בקרב מבקרי התערוכה ומי שעוד שמח הם מחזיקי המניות – מניית אקספנג רשמה עלייה של 9% בשווייה לאחר הצגת המיניוואן החשמלי.
ה-X9 של אקספנג זמין בהזמנה מוקדמת בסין, מחירו נקבע על החל מ-53,000 דולרים.
כשכתבת מפוקסת בטח התכוונת ממוקדת.