בדרך כלל אנחנו מדווחים כאן על הצלחות, אבל בענף התחבורה, ובעיקר בקרב חברות ההזנק, יש גם כשלונות. עם אחד כזה מתמודדת וולטה (Volta), הסטארט-אפ השוודי שהוקם ב-2017 ופיתח מספר דגמי משאיות חשמליות. זמן קצר לאחר שהייצור יצא לדרך הכריזו בוולטה על פשיטת רגל. הסיבה? חוסר במזומן ואי היכולת למצוא ספק סוללות.
הדברים דווקא היו נראים טוב מבחינת וולטה – הייצור של משאית ה-16 טון שלה, שהציעה טווח נסיעה של כ-200 ק"מ יצא לדרך במפעל של החברה באוסטריה, בפנקס נרשמו כבר יותר מ-5,000 הזמנות וגם אנחנו דיווחנו כאן על כמה הצלחות שרשמה החברה, אבל אז הודיע ספק הסוללות של וולטה, חברה אמריקנית בשם פרוטרה (המייצרת גם אוטובוסים חשמליים), שהוקמה בשנת 2004, שהוא מכריז על פשיטת רגל – וגלי ההדף שפגעו ישירות בוולטה לא איחרו לבוא.
בוולטה לא הצליחו לגייס מספיק כסף ולא למצוא ספק סוללות אחר – צמד מרכיבים שברור לכולם שבלעדיהם אף סטארט-אפ, ובטח כזה שמפתח משאית חשמלית, לא יכול להמשיך ולהתקיים.
יש הרבה שלבים קריטיים במהלך חייה של חברת הזנק אבל השלב של תחילת הייצור, בו יוצא הרבה כסף ונכנס מעט הוא כנראה הקריטי ביותר. חשבו על כמה מיליונים נשפכים בלי שום הכנסה משמעותית – במצב כזה צריך הרבה מאד כסף נזיל, מה שלא היה במקרה של וולטה.
כמובן שגם המטרה להגיע לשווקים שנמצאים מחוץ לגבולות מדינת האם – במקרה הזה סטארט אפ שוודי שמנסה להכנס לארה"ב כרוכה בעלויות עצומות של תקנים ואישורים. שם נוסף שעולה בהקשר הזה הוא כמובן לורדסטאון, חברת הזנק אחרת, מאמריקה, שפיתחה טנדר חשמלי והגישה בקשה לפשיטת רגל בחודש יוני השנה.
המודל העסקי לפיו עבדה וולטה התבסס על מכירה ישירה של משאיות חשמליות וגם אפשרות ל-Trucks as a Service או בקיצור TaaS – תשלום חודשי בעבור המוצרים הישירים (המשאיות) והשירותים העקיפים (טעינה), דוגמה במידה מסוימת למודל הליסינג בישראל.
וולטה הגישה בקשה לפשיטת רגל בשוודיה ועל פי הדיווחים היא תעשה את זה גם בקרוב מאד גם בבריטניה, שם פועל אחד המרכזיים הראשיים שלה. "חוסר הוודאות עם ספק הסוללות שלנו השפיע לרעה גם על היכולת שלנו לגייס מספיק הון בסביבה מאתגרת ממילא של גיוס הון עבור שחקני רכב חשמלי". כך נמסר בהצהרת חברת וולטה.
"בעוד שטכנולוגיות החשמל והסוללה הטובות מסוגה שלנו קבעו סטנדרט בתעשייה, התמודדנו עם רוחות שוק ושינויים מקרו-כלכליים, שהשפיעו על היכולת שלנו להרחיב ביעילות את ההזדמנויות שלנו." אמר גארת' גויס, מנכ"ל החברה.
הסיפור של וולטה ופרוטרה מדגיש לנו שוב את הקשיים איתם חברות נאלצות להתמודד איתם, גם כאשר יש להן מוצר טוב ביד, ואת הצורך לבצע שינוי מהיר יחסית בהתאם לתנודות. וגם – גורם לנו להעריך את ריביאן, חברת ההזנק שהיא עכשיו כבר יצרנית רכבים חשמליים שמצליחה לנתב את הספינה דרך מי התעשייה הסוערים.
הדרך היחידה של וולטה להחלץ מהמצב המורכב הזה הוא למצוא קונה עם כיסים עמוקים שמאמין במוצר ורוצה להחיות את החברה – זה לא יהיה פשוט אבל על פי גורמים המעורים בנושא בחברה כבר החלו לחפש אחר קונה פוטנציאלי.
חברה לא פושטת רגל
יש את המשאיות של מאסק. הם הטובות ביותר.