
רכב חשמלי ב-25,000 דולר (או אירו) נחשב בעיני רבים לגביע הקדוש, המחיר שבו רכב חשמלי יעלה פחות או יותר כמו רכב בנזין, וכנראה אף פחות עם הטבות המס בארץ ובעולם. המספר 25,000 מתנוסס בלא מעט הצהרות והודעות לתקשורת, ולא מעט יצרניות מדברות עליו, ביניהן גם טסלה, שמתכננת להוציא מכונית קומפקטית במחיר דומה (שהעיצוב שלה נחשף במקרה או לא במקרה).
פולקסווגן עובדת כבר זמן רב גם על התשתיות וגם על תדמיתה – בניסיון להפוך למובילה בעולם התחבורה החשמלית, אך בניגוד לחלק מהיצרניות, פולקסווגן מבינה שההצלחה תלויה ביכולת לייצר רכב חשמלי טוב מצד אחד, ובעלות נגישה מהצד השני.
פולקסווגן ID.3, שנחשפה ב-2019, היא בעצם הניסיון הראשון של החברה לייצר רכב שיהיה נגיש במחיר ככל האפשר, מבלי להתפשר על האיכות וצרכי הלקוחות. לא מדובר ברכב יוקרה או ברכב ספורט, אלא במשפחתית חשמלית שתפנה לקהל הרחב.
במידה מסוימת האסטרטגיה הזו הצליחה, בתחילת 2021 פולקסווגן עקפה את טסלה במכירות של רכבים חשמליים באירופה, ששלטה עד אז באופן כמעט מובהק בשוק החשמלי האירופאי, ומאז הפולקסווגן ID.3 מככבת בעשרת הדגמים החשמליים הנמכרים ביותר באירופה עד היום.
המירוץ עדיין בעיצומו
השנתיים האחרונות, שהיו עמוסות במשברים מכל סוג, הרחיקו אותנו מנקודת הסיום של המירוץ. אחרי מעל עשור של ירידות במחירי הסוללות ובמחירי הרכבים החשמליים, בשנתיים האחרונות חלו עליות חדות במחירי הרכבים והסוללות.

בחודשים האחרונים מחירי הרכב החשמלי התייצבו, ואף חזרו לרדת, אך נראה שעוד לא חזרנו גם לנקודה שהיינו בה בתחילת 2020. מי שהצליחו לשבור את מחירי השוק, ולהציג רכבים חשמליים במחירים עממים יותר, הן היצרניות הסיניות, שהחלו לחדור לשווקי המערב, ביניהם גם לישראל.
ובתוך כל הבלאגן, נראה שפולקסווגן לא פוחדת להציג את היעד הבא – מכונית חשמלית ב-25,000 אירו.
פולקסווגן ID.2 – בשורה לעולם?
אולי תתפלאו לשמוע, אבל כבר יש רכבים חשמליים זולים, דוגמה לכך היא הדאצ׳יה ספרינג החשמלית, וגם ליפ-מוטור, שמוכרת רכב חשמלי בארץ במאה אלף שקלים. אך המחיר הוא לא חזות הכל.
הרכבים החשמליים הזולים שנמכרים בשוק סובלים משתי בעיות עיקריות (אולי אף יותר), טווחי נסיעה נמוכים, וטעינה מהירה שהיא… לא כל כך מהירה. לספרינג החשמלית לדוגמה, יש טווח נסיעה ריאלי שעומד על פחות מ-200 קילומטרים, ובגרסתה הזולה אין טעינה מהירה בכלל. הדגמים האלו לא עונים על הצרכים של רוב האוכלוסיה, ובדרך כלל הם ישמשו כרכב שני בבית.

אבל הפולקסווגן ID.2 יכולה לשנות את התמונה. ה-ID.2 מציעה טווח נסיעה של 450 קילומטרים, טעינה מהירה מאוד (טעינה ל-80% ב-20 דקות בלבד), ונראה שהיא מאובזרת ולדעתנו, גם נראית טוב (על טעם ועל ריח).
אם פולקסווגן יעמדו בהבטחה שלהם, וימכרו את ה-ID.2 במחיר נמוך מ-25 אלף אירו, הם ייצרו קטגוריה חדשה של רכבים חשמליים – רכבים נגישים, שיכולים להתאים לחלק גדול באוכלוסיה. וזה כנראה המקור לשם המלא של הדגם שנקרא ID.2all.
ה-ID.2 תתבסס על פלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן ותצויד בהנעה קדמית בהספק של 226 כוחות סוס, עם תאוצה מאפס למאה קמ״ש בפחות מ-7 שניות. למרות היותה מכונית קומפקטית, היא צפויה להיות מרווחת יחסית, בדומה לגולף, בנוסף לתא מטען של 490 ליטרים (גדול יותר משל הגולף ביותר ממאה ליטרים!).
עיצוב

נראה שפולקסווגן לא חסכו גם בעיצוב רכב הקונספט החדש. העיצוב החיצוני (שעשוי להשתנות עד שהרכב יגיע לייצור סדרתי), שונה במעט מקו העיצוב הנוכחי של דגמי ה-ID החשמליים, עם תאורה מודגשת יותר בחזית הרכב, וחישוקי 20״.
״ה-ID. 2 נותן לנו הצצה לשפת העיצוב החדשה של פולקסווגן, המבוססת על שלושת עמודי התווך: יציבות, חביבות והתלהבות.״ אומר אנדרס מינדט, ראש מחלקת העיצוב של החברה.

פוקלסווגן שמרו על פנים נקי ומינימליסטי מאוד, עם שני מסכים דיגיטליים, למערכת המולטימדיה וללוח המחוונים, שנראים גדולים יותר מבדגם ה-ID.3 הנוכחי.
לא סוף הסיפור
פולקסווגן הודיעה שהיא צפויה להשיק עוד עשרה דגמים חשמליים בשלוש השנים הקרובות, אך ישנה עוד חדשה מעניינת בתוך ההצהרה שלה – החברה עובדת על רכב חשמלי במחיר שיהיה נמוך מ-20 אלף יורו.
לנו נותר בינתיים לחכות להתחלת הייצור של ה-ID.2, שצפוי להתחיל ב-2025, ולקוות שנראה את מלחמת המחירים עולה שלב, ועוד יצרניות רכב, שמחשמלות מנועים, ונכנסות למירוץ אל עבר רכב חשמלי נחשק, פרקטי וכמובן נגיש.
מעדיף פגו 208 חשמלית מי זבל שמיוצר בספרד..במפעלי סיאט
בארץ יעלה 160
למה ? כי יש לא מעט פראיירים פה
ברור
צודק
בישראל עם צמפיון העשקנים יעלה 150K .