fbpx

פולקסווגן עקפה את טסלה: מובילה ברכבים חשמליים באירופה

נתונים מעשר המדינות המובילות במעבר לחשמל באירופה מראים יתרון אדיר לפולקסווגן בחודש האחרון, אחרי הצלחות מרשימות של ID.4 ו-ID.3. עם זאת, טסלה מודל 3 עדיין ניצבת בראש טבלת המכירות לשנה הנוכחית.

מספרי המכירות מאפריל טרם סוכמו, אך עבור עשר מדינות, מהחשובות ביבשת ובשוק הרכב האירופי בפרט, הם מרשימים למדי. הנתונים מנורווגיה, הולנד, ספרד, צרפת, גרמניה, שוויץ, פינלנד, אירלנד, שוודיה ודנמרק מראות היפוך דרמטי של מגמת המכירות לטובת המותגים המקומיים.

הזוכה הגדולה היא פולקסווגן, ששני רכבי הדגל החשמליים שלה – ID.4 ו-ID.3 – ניצבים ראשון ושני בטבלת המכירות החודשית, בהתאמה. מעט יותר מארבעת אלפים דגמי פולקסווגן ID.3 הקומפקטי והזול יחסית נמכרו, בעוד ש-ID.4 מחץ את המתחרים עם 6,251 מכירות בחודש האחרון.

יבוא טסלה לישראל - מס על רכב חשמלי
טסלה מודל 3, מובילה את המכירות באירופה

לא רק זאת, פולקסווגן זינקה כרגע לראש טבלת המכירות למותג של רכבים חשמליים באירופה, עם למעלה משלושים ושישה אלף רכבים שנמכרו עד כה, כמעט כפול מהמכירות של טסלה ביבשת המתחשמלת. מנגד, מודל 3 של טסלה הוא עדיין הרכב הנמכר ביותר השנה, אולי לא לעוד זמן רב. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

זמן של מספרים

מכירות של רכבים חשמליים באירופה לאפריל 2021, עם טסלה מודל 3 בראש הטבלה
מכירות רכבים חשמליים באירופה, ינואר עד אפריל 2021 מול אפריל

בגרף הראשון אפשר לראות את עשרים הדגמים המובילים באירופה. חלקם כבר עשו עליה, חלקם עדיין בגדר חלום עבור הצרכן הישראלי. מודל 3 של טסלה נותר הרכב החשמלי הנמכר ביותר ביבשת מאז תחילת שנה, כפי שניתן לראות, אך נראה שפולקסווגן כרגע כובשים את הטבלה בהסתכלות כוללות (ונזכור שמודל Y טרם הגיע לאירופה).

פולקסווגן ID.4 GTX החדשה בצבע אדום
פולקסווגן ID.4

על אף שחלק מהדגמים המדוברים נחשבים ירודים ביחס לטסלה – בעיקר מבחינת הטווח, שתואר רבות כגורם מכריע בשיקול של קונים רבים – המהלך של פולקסווגן להורדת מחירים נושא פירות. לא רק זאת, גם חברות יוקרתיות יותר הצליחו בגדול בחודש האחרון, ועל כך בהמשך הכתבה.

מכירות של רכבים חשמליים באירופה לאפריל 2021 לפי מותג
מכירות רכבים חשמליים באירופה לפי מותג, ינואר עד אפריל 2021 מול אפריל

גם כשבוחנים את המכירות לפי מותג, אפשר לראות את הזינוק של ענקית הרכב הגרמנית, ואת הנסיקה של רנו הצרפתית, שמאיימת גם היא על טסלה. בעוד היא מאבדת גובה באירופה, טסלה מתקדמת בצעדים מהירים לעבר הפתיחה של הג׳יגה-פקטורי הסמוך בברלין, שעשוי להעניק לה הרבה מהמומנטום שאובד לה. מנגד, ההצלחה של המקומיות יכולה גם לנבא את שעשוי לקרות בארה״ב, שוק הרכב החשוב בעולם, עם כניסת ״שלוש הגדולות״ לזירה החשמלית, שכעת זוכה לרוח גבית חזקה מהממשל.

מספידים את טסלה?

טסלה הייתה, ונותרה, חברת הרכב החשמלי הגדולה בעולם, וככל הנראה עדיין החזקה מבין כולן. ההשפעה שלה על השווקים היא פנומנלית, עוד לפני שמתייחסים ליכולת ההשפעה של אילון מאסק על המוני המשתמשים בטוויטר. 

בתור מבשרת העידן החשמלי ברכב, עוד מוקדם מאד להספיד את טסלה, בעיקר משום שמודל הפעילות שלה שונה משל חברות רכב אחרות – והיא נוטה למסור את רכביה ״בגלים״ ששיאם הוא לרוב בסוף הרבעון. לכן, ההסתכלות על אפריל, החודש הראשון ברבעון השני, היא מוגבלת למדי. 

מנגד, המכירות של פולקסווגן הולכות ומתעצמות מחודש לחודש, ונראה שהמגמה לא עומדת להשתנות. חשוב גם להביט במתרחש באירופה על מנת להבין איך יראו השנים הקרובות באמריקה, ואולי גם בסין – שם כבר עיקר ההכנסה של טסלה היא מייצוא ולא מרכישה מקומית. 

היתרון העיקרי השני של טסלה הוא בניסיון הרב שהספיקה לרכוש בעולם החשמלי, שהביא את רכביה לביצועים טובים באופן משמעותי מאשר המתחרות, כשהחשוב ביותר הוא טווח הנסיעה ויכולת הטעינה של רכבי טסלה, שכרגע אין שני להם. אך נראה שעם יכולות המחקר והפיתוח של חברות אירופאיות, תוך שנים ספורות הן ישלימו את הפער הטכנולוגי וישווקו את הדור הבא של הרכבים החשמליים, שכבר יאיימו על טסלה בצורה טכנולוגית, ולא רק במספרים ובנוסטלגיה.

וכמה מילים על וולוו

וולוו XC40 Recharge חשמלית מלאה מחוברת לעמדת טעינה ברחוב
וולוו XC40 Recharge חשמלית מלאה

מזה עשרה חודשים שוולוו נמצאת במגמה קבועה של גדילה במכירות רכביה, ובפרט אלו החשמליים. למרות הביקורת הקבועה כאן נגד רעיון הרכבים ההיברידיים, כולל היברידים נטענים, אלו מהווים כבר רבע מכלל המכירות של וולוו – שלאחרונה פרסמה יעד של חשמול מלא של רכביה עד סוף העשור, עם יעד ביניים של מחצית מהמכירות עד אמצע העשור. 

עם זינוק שהחל לפני כתשעה חודשים עם השקת XC40 EV, וולוו מוכרת מספיק רכבים חשמליים כדי להיכנס לטבלאות. כשמחברים לכך את המכירות של פולסטאר 2 החשמלית (שבבעלותה העקיפה), היא כבר מתמודדת לא רע על הובלה בגזרת היוקרה החשמלית.

Polestar 2 שחורה נוסעת על כביש, צילום מקדמת הרכב
פולסטאר 2

ההצלחה של וולוו, שעושה רושם שמוכנה לעשור מלא התהפוכות שמזדמן אלינו, מדגימה שלא רק גישת ״ההצפה״ של פולקסווגן עובדת. הצגה של רכבים טובים, עם חוויית נסיעה מעולה הפונה לאוכלוסייה שמעוניינת להשקיע ברכב – יכולה להשתלם ממש כמו הצגה של דגמים רבים ונגישים.

כשהשוודים נוגסים ביוקרה, הגרמנים תופסים את נישת המחיר הנגיש ובקרוב גם האמריקאים בתחום רכבי העבודה– נראה שלמרות העליונות במישורים רבים, טסלה מאבדת את מרווח התמרון שלה. האם היא בכל זאת תצליח לשמור על ההובלה? 

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. עוד פעם משחקים עם מספרים – טסלה משווקת לפי ריבעון.
    חודש הבא יגיעו כמה אוניות ובכל יתהפך תמיד תחילת ריבעון לטסלה אין מכירות כי אין לה מלאי.
    וכל המכירות שלה מתרכזות בסוף הרבעון .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button