לפי דיווח ב-Electrek טסלה החלה בהקמה של מתקן חדש ליד הג׳יגה-פקטורי בנבדה, שמתוכנן לייצר חמש משאיות חשמליות בשבוע.
המפעל החדש ישמש את החברה לאספקת כמויות קטנות בלבד, שחלקן מיועדות לחברות שהזמינו מספר משאיות כמו פפסי-קו שהזמינה 15 משאיות חשמליות. זאת כנראה עד שטסלה תקים את מתקן הייצור המרכזי של הסמי בג׳יגה-פקטורי בטקסס.
בחשיפה של הסמי בשנת 2017, אילון מאסק, מנכ״ל טסלה, הצהיר כי המשלוחים הראשונים מתוכננים לשנת 2019. ביוני 2019 התחזית התעדכנה לסוף 2020, אך באותה שנה מגיפת הקורונה הביאה את טסלה לדחות שוב את תחילת הייצור.
לפי מאסק, העיכובים של הסמי נובעים בעיקר מהקושי של החברה להגדיל במהירות את אספקת הסוללות כך שיוכלו לעמוד בביקושים ההולכים וגדלים של רכבי החברה.
״הסיבה המרכזית לכך שאנחנו לא מאיצים מוצרים חדשים – כמו טסלה סמי – היא שפשוט אין לנו מספיק סוללות לכך.״ אומר מאסק, ״אם היינו רוצים לייצר את הסמי כבר עכשיו, מה שאנחנו יכולים לעשות בקלות, היינו מגלים שאין לנו מספיק סוללות. יהיו לנו מספיק למשאית כשנייצר את 4680 [הסוללה החדשה] בנפח גבוה.״
מפרט משודרג
בנוסף לדיווחים על התחלת הייצור, בשבועות האחרונים טסלה שלחה אימייל ללקוחות בגרמניה שהזמינו את המשאית לפיו הוכנסו שינויים רבים לסמי מאז הוצגה גרסת אב הטיפוס הראשונית, שמשפיעים בין היתר על יעילות הסמי, הטווח והאמינות שלה.
יכול לעניין אותך:
- טסלה מרחיבה את רשת הסופרצ׳ארג׳רים, גם לירושלים ולכנרת
- וולמארט מצטיידת בטסלות ומזמינה 130 טסלה סמי
- מגיעים יותר רחוק מטסלה: רשת טעינת השטח של ריביאן נחשפת
המייל מרמז כי טווח הנסיעה של המשאית צפוי להיות גבוה מהנתונים הראשונים שפורסמו – 500 ק״מ לגרסת הבסיס, ו-800 ק״מ לגרסת ה-Long Range, אך לא מפרט מעבר לכך.
הטסלה סמי תתמוך בטעינה בהספקים גבוהים מאוד, של עד מגה-וואט (1000 קילוואט) בעמדות טעינה מיוחדות שיקראו מגה-צ׳ארג׳רס. לצורך השוואה הטסלה מודל 3 יכולה להטען בהספקים של עד 250 קילוואט, והפורשה טייקאן יכולה להטען ב-350 קילוואט. רוב הרכבים החשמליים הנמכרים בישראל תומכים בטעינה בהספקים של 50 עד 100 קילוואט.
הזווית שלנו
מצד אחד, התחרות בין המשאיות החשמליות כבר החלה. דיימלר, חברת המשאיות הגדולה בעולם, החלה לספק משאיות חשמליות ללקוחות לניסיון כבר ב-2019, וגם ABB השיקו משאית חשמלית.
מהצד השני נראה שעדיין כל היוזמות האלו הן עדיין בגדר ניסיון. המפרט שטסלה מציגה למשאית שלה, עם טווחי נסיעה גבוהים ביחס למתחרות, תקן טעינה מהיר מאוד, ולטענת החברה גם שיפורים בעיצוב ובטכנולוגיה שיאפשרו לטסלה סמי להיותל בטוחה יותר – הופכים את המשאית של טסלה למוצר מבוקש עוד לפני שקו הייצור הוקם.
מספר חברות כבר ביצעו הזמנה מוקדמת לסמי, כשההזמנה הגדולה ביותר מגיעה מוולמארט עם 130 טסלה סמי. כפי שטסלה הצליחה לשים את הרכבים החשמליים על המפה – כנראה שהביקוש למשאיות חשמליות ינסוק ברגע שפסי הייצור יתחילו לעבוד והסמי יתחילו למלא את הכבישים.