fbpx

טסלה מכה את התחזיות: מסרה יותר רכבים מהצפוי

טסלה ניצחה את התחזיות (שוב) ומסרה 184,000 רכבים ברבעון הראשון של 2021. עם זאת, בניגוד להתייחסות של מאסק בחודש שעבר – הדגמים הוותיקים X ו-S מגיעים לשפל, עם ייצור אפסי.

למרות שבשבועות האחרונים המניה של טסלה חוותה דעיכה, היא עדיין גבוהה פי שמונה מאשר לפני שנה. עם הצלחה חסרת תקדים שכזו, טסלה צריכה לגדול הרבה ומהר כדי להמשיך ולזכות באמון המשקיעים. בשורה התחתונה – אם לא יגיעו הרבה טסלות לכבישי העולם, בהקדם, המנייה תדעך וטסלה עשויה למצוא את עצמה רחוקה מראש הטבלה.

לשמחתה של החברה, היא שוב מנצחת את התחזיות, שהלכו והתקדרו בחודשים האחרונים, והצליחה למסור יותר רכבים מכל רבעון עד כה. לפי דיווחי החברה, היא מסרה בשלושת החודשים האחרונים כ-184,800 רכבים, יותר מפי שניים מאשר לפני שנה, וכ-2% יותר ביחס לרבעון הקודם. 

יכול לעניין אותך גם:

לפי ההודעה באתר של טסלה, בחברה ״מעודדים מהכניסה החזקה של טסלה מודל Y בסין ומתקדמים במהירות לעבר ייצור בקנה מידה מלא. המודל S ו-X התקבלו בהצלחה בולטת, עם ציוד חדש שהותקן ונבדק במהלך הרבעון ואנחנו בשלבים מוקדמים של הגדלת הייצור.״

טסלה מודל Y מוביל את הרשימה

טסלה מודל Y אדומה נוסעת על כביש

כצפוי, עיקר המכירות של טסלה ברבעון האחרון היה של המודלים הזולים יותר: טסלה מודל 3 ומודל Y. אך ברבעון האחרון, הפכו הדגמים הזולים יותר של טסלה לרוב כמעט בדיוני – כ-98 אחוזים מהרכבים שנמסרו ברבעון. במשך שלושה חודשים נמסרו רק 2020 רכבים מהמודלים S/X ולמעשה הייצור שלהם הופסק לחלוטין.

ייצורמסירה
מודל S/X02,020
מודל 3/Y180,338182,780
סך הכל180,338184,800
סך כל הרכבים של טסלה לרבעון ראשון 2021

רק לאחרונה כתבנו כאן על ״ביקוש גבוה״ למודלים X/S עליו מנכ״ל טסלה אילון מאסק צייץ, עם כוונה להגדיל את יכולות הייצור של הדגמים החדשים. העדר הייצור ברבעון האחרון ככל הנראה נובע משדרוג פסי הייצור במפעל בפרמונט, שנסגר ונפתח מחדש בשבועות האחרונים. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

מודל Y, כך נראה, הוא הגורם המרכזי בצמיחה של טסלה ברבעון האחרון, אחרי שהייצור שלו במפעל בשנגחאי החל לקראת סוף שנת 2020. למרות שהמכירות של מודלים X/S צנחו פי שישה בהשוואה לשנה הקודמת, עליה של 140 אחוזים במכירות ה-SUV שלה העניקו לטסלה את ההצלחה לה קיוו – כמעט 15 אלף רכבים יותר מהתחזיות.

טסלה תמשיך להקים מפעלים, ולהגדיל את הייצור

מבט מרחפן על מפעל הייצור של טסלה, ג׳יגה-פקטורי בנבדה ארצות הברית
טסלה ג׳יגה נבדה

על אף המספרים המרשימים, זו רק ההתחלה עבור טסלה, שבסוף 2020 צפתה הגעה ל-750 אלף משלוחים עד סוף השנה. כדי להגיע ליעד הזה, טסלה צריכה לייצר ולמסור 188 אלף רכבים בכל רבעון בממוצע, עדיין מעט יותר מכפי שיוצר ברבעון האחרון.

התחלה כזו חזקה עבור טסלה היא סימן טוב מאד עבורה, ולמרות הצפי לירידה בתפוקה ברבעון השני הודות למחסור יחסי בחומרי גלם, המשקיעים מתלהבים והמניה חזרה לטפס.

כרגע טסלה מתמקדת בהגדלת כושר הייצור שלה, תוך שדרוג פסי הייצור שלה והתאמת המפעלים לייצור הוורטיקלי עליו החליטה החברה לשים דגש. התחזיות כרגע חלוקות בנוגע לשאלה אם השינויים שעוברים על טסלה יספיקו על מנת להשאיר אותה בראש השווי של עולם הרכב החשמלי. במורגן סטנלי צופים גם שעד סוף העשור תקים טסלה את מפעלה העשירי לרכבים חשמליים.

עם זאת, לא כולם התרשמו מההצלחה של טסלה. ההשוואה בין הרבעון הראשון של 2021 ושל 2020 היא לא בהכרח רלוונטית – כשחושבים על הדרמה שעברה על עולם הרכב בשנה האחרונה ועל הנסיקה האדירה של טסלה.

השוואה יותר הגיונית (אולי) היא בין הרבעון שאך הסתיים ובין הרבעון הסוגר של 2020, בו טסלה כבר התבססה כחברת הרכב המוערכת בעולם והכרתה העולמית הגיעה למקומה הנוכחי. כמו כן, גדילתה המהירה (מאד) של טסלה יכולה להיות גם לרועץ – ולהציב אותה במשבר אספקה מול ביקוש שגדל.

ברבעון האחרון של 2020 הביקוש לטסלה בסין עלה מאד, בין היתר בזכות הוזלת המחירים המשמעותית – אך כעת לא צפויות עוד הנחות וטסלה צריכה להתבסס על גדילה ׳טבעית׳ בלבד במכירות. בהשוואת הרבעונים העוקבים, צמיחה של שני אחוזים כרגע אינה סימן מרשים במיוחד.

הפער בין שווי המנייה לגודל השוק ממשיך

רכבי טסלה חשמליים מחוברים לעמדת הטעינה המהירה של טסלה

טסלה נהנית כבר שנים מהחלוציות שלה בעולם הרכב החשמלי – אך עדיין רחוקה מהיקף המכירות של חברות הרכב המסורתיות, למרות ההשפעה החשובה שלה על שוק הרכב החשמלי והפיכתו למיינסטרים. למעשה, נתח השוק המוערך של טסלה עומד על פחות מ-4%.

כעת, כשהרכבים החשמליים הופכים למרכזיים בתכנון ציי העתיד וחברות הרכב הגדולות כבר מטילות את כובד משקלן על השוק, גדילה לא מהירה מספיק של טסלה יכולה להפוך אותה לחברת נישה, גשר במעבר של העולם מבעירה פנימית לחשמל, עם אותן חברות בדיוק.

ההשקעות להן טסלה זוכה כעת מעידות על האמונה של רבים כי החברה תצליח לעמוד בציפיות שהוצבו לה, ולהיות שחקנית משמעותית בעולם הרכב גם בסוף העשור ולאחר מכן. כדי לעמוד בציפיות הללו טסלה צריכה לנצח את התחזיות יותר מאשר רבעון קדימה וביותר מאשר כמה אלפי רכבים, והגשמת האתגר הזה תדרוש ממנה משאבים רבים יותר משהושקעו עד כה. 

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. בניגוד לאיזה התייחסות של מאסק?

    ברור שהS והX עם "אפס" מכירות וייצור ברבעון, כי הליינים שלהם סגורים מאז סוף דצמבר כי הם משנים אותם כדי שהם ייבנו את הגרסאות החדשות.
    זה לא בניגוד לשום דבר פה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button