fbpx

טסלה מורידה את המחיר של מודל 3 באירופה

האירופאים עוברים לרכבים חשמליים וטסלה זוכה לתחרות קשה. התחזקות חברות הרכב המסורתיות ביבשת, ״יכולה להעמיד שווי שוק של שמונה מאות מיליארד דולר בסימן שאלה״. אז מה עושים? חותכים במחיר של הדגם הכי פופלארי.

המחיר של טסלה מודל 3 בחלק מהמדינות באירופה, כולל גרמניה, צרפת, איטליה והולנד, זכה להוזלה של עד תשעה אחוזים מהמחיר הקודם. מודל 3 הוא הרכב הנמכר ביותר של טסלה ומהווה אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה, ובמדינות רבות נמצא בראש טבלת המכירות של רכבים חשמליים.

הירידה במחיר כעת יכולה להיות קשורה לתחרות הגוברת מול טסלה באירופה – שם הביקוש הגבוה לרכבים חשמליים יחד עם התעוררות של חברות מקומיות וותיקות הביא לשינוי בהתפלגות המכירות במהלך השנה החולפת.

טסלה מודל 3 לבנה בתערוכה בבריסל מבט מקדמת הרכב
טסלה מודל 3 בבריסל (צילום: Grzegorz Czapski / Shutterstock.com)

מאז נכנס מודל 3 לאירופה בתחילת 2019, ולמשך כמה חודשים, נהנתה טסלה מההובלה במכירות הרכבים החשמליים ביבשת, אך עם הגעת דגמים רבים וזולים יחסית כמו ID.3 של פולקסווגן ורנו זואי בגרסה המשופרת, היא הודחה מהמקום הראשון. בנורווגיה הצליחה אאודי למכור יותר רכבים מאשר החברה של מאסק.

עם ההתקדמות בהקמת המפעל האירופי שלה בברלין ויחד עם הוזלת המחיר של מודל Y בשנגחאי, ההוזלה של מודל 3 באירופה מרמזת שטסלה הפנימה היטב את התחרות העומדת לפרוץ בתחום, ונראה שמוקדם מאשר רבים חושבים.

הנחה של 13 אלף יורו בצרפת

ההוזלה המשמעותית ביותר במחיר היא בצרפת, שם מחיר גרסת הסטנדרט פלוס ירד ב-6,190 יורו, ל-43,800 יורו בסך הכל לרכב.ההוזלה המשמעותית מאפשרת רווח כפול לנהגים הצרפתים – משום שתחת המחיר החדש זכאים רוכשי הדגם לסבסוד ממשלתי עצום של עוד 7,000 יורו, במקום 3,000 שהיו אפשריים עד עכשיו. גרסאות הטווח המוגדל והביצועים המשופרים זכו גם הן להנחה של ששת אלפים יורו, אך רכישתן אינה מזכה בהנחה ממשלתית מוגדלת.

רוצים לקבל את כל העדכונים על טסלה ועל רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בגרמניה זכה מודל 3 להנחה של 3,500 יורו ״בלבד״, למעט פחות מארבעים אלף יורו עבור גרסת הסטנדרט פלוס, כשגרסת הטווח המשופר תעלה 49,990 יורו. לאחר ההטבה הממשלתית, מחיר הרכב יורד בעוד כחמשת אלפים יורו, כך שניתן לקנות את מודל 3 בגרמניה בפחות משלושים וחמישה אלף יורו.

אולם תצוגה של טסלה בבריטניה
אולם תצוגה של טסלה בבריטניה (צילום: John B Hewitt / Shutterstock.com)

בבריטניה נשאר מודל 3 באותו מחיר, שמתחיל ב-40,490 ליש״ט (45,680 יורו), לפני ההטבות הממשלתיות. כמו כן, ההוזלה במחיר הקניה משפיעה גם על מחירי הליסינג, שירד בתשעה אחוזים לחודש בממוצע.

מחיר ׳התוספות הנלוות׳ נותר זהה – צביעת הרכב בשחור, אפור או כחול תוסיף אלף יורו למחיר וצבע אדום כ-2,100. רכישת יכולות ׳נהיגה אוטונומית מלא׳  (שישתפרו עם הזמן) עדיין עולה 7,500 יורו.

׳טסלה תהפוך לאחת מחברות הרכב הגדולות ביותר׳

טסלה מודל 3 בצבע אדום על הכביש, מבט מקדמת הרכב כשמאחור עיר ובניינים רחוקים
טסלה מודל 3 (תמונה: Tesla)

ההוזלה של הדגם הנמכר ביותר מצד טסלה, על אף הרעש שמייצרת, היא לא הפתעה גדולה. החברה נהנית בימים אלו מיכולות מימון נרחבות ביחס לעצמה ואמון גבוה מצד המשקיעים, הבנקים והציבור, כך שהקטנת הרווח ממכירות מודל 3 לצורך שמירה על מעמדה בשוק הוא צעד סביר והגיוני על מנת לשמור על הובלת המכירות בעולם.

בינתיים טסלה זוכה גם ליתרון טכנולוגי על פני החברות הגדולות יותר, הן בטווח הנסיעה והן ביכולות הטעינה שלה – כך שהוספת יתרון במחיר הופך את מודל 3 לנחשק במיוחד בשוק תחרותי כמו שמתפתח באירופה. מנגד, ההוזלה מעידה כי טסלה מפנימה את המשמעות של כניסה מאסיבית יותר של חברות כמו פולקסווגן לתחום התחבורה החשמלית.

כבר השנה, בעוד רק חמישה אחוזים ממכירות הרכב של פולקסווגן היו רכבים חשמליים ו-ID.3 החל להימסר רק ברבעון האחרון לשנה, הצליחה פולקסווגן להוביל את טבלת המכירות ביבשת. אחרי הזינוק במכירות במהלך 2020, אירופה יכולה להתגלות כשוק הרכב החשמלי הגדול בעולם.

בדו״ח למשקיעים ובעלי מניות שפורסם בתחילת ינואר בסקסו בנק נכתב כי מכירות הרכבים החשמליים של פולקסווגן, רנו ואף יונדאי החלו להדביק את הפער עם טסלה בחודשים האחרונים, ושאסור להתעלם מנתונים אלו.

כותב הדו״ח, ראש הרכש האסטרטגי פיטר גארני, ציין כי ״טסלה תהיה (חברה) מצליחה ותהפוך לאחת מחברות הרכב הגדולות ביותר בעתיד, אבל התחרות מתחממת ויכולה להעמיד שווי שוק של שמונה מאות מיליארד דולר בסימן שאלה״.

לכבוש את אירופה לפני שהחברות הגדולות יגיעו

אולם תצוגה של טסלה עם שני רכבי טסלה בקניון בברלין, גרמניה
אולם תצוגה של טסלה בגרמניה (צילום: Sorbis / Shutterstock.com)

טסלה היא עדיין יצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם – ולמרות הזינוק של פולקסווגן ורנו, הראשונה עדיין מכרה רק מחצית ממספר הרכבים החשמליים שמכרה טסלה במהלך 2020. עם זאת, טסלה פועלת בתפוקה מלאה על מנת להצליח ולהתחרות כראוי בחברות האחרות, להן מנגנוני ייצור ומסירה מנוסים ופרושים היטב ביבשת ובעולם.

אחרי שבשנה החולפת הצליחו מכירות הרכבים החשמליים לעלות בארבעים ושלושה אחוזים ביחס לזו שקדמה לה, רבים צופים את האימוץ המהיר והנרחב של תחבורה חשמלית בעולם.

בשנים הקרובות התעשייה צפויה להגיע לנקודת ההיפוך המיוחלת, שתהפוך את הרכבים החשמליים לזולים מרכבי הבנזין והדיזל כבר במעמד הקניה. אחרי רגע זה, החברות שלא ייצרו רכבים חשמליים פשוט יפסידו כסף.

ההשקעה שאנו מתחילים לראות כיום מצד חברות הרכב הגדולות היא זו שעשויה לגרום למנהלי טסלה להזיע – משום שהיא מכניסה חברות עם כושר ייצור גבוה, שמייצרות כיום מיליוני רכבים בשנה, לתחרות על ליבו של נהג הרכב החשמלי.

טסלה יכולה (וצריכה) בינתיים להתמקד בפער הטכנולוגי ובהזדמנות לכבוש כמה שיותר טריטוריה בזמן שענקיות הרכב המסורתיות מנסות להדביק אותה. וכן, הנחה של כמה אלפי יורו לכל רכב בהחלט יכולה לעזור.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button