fbpx

היסטוריה עולמית: לראשונה כבש הרכב החשמלי שוק של מדינה שלמה

בנורווגיה נמכרו לראשונה יותר רכבים חשמליים מאשר כל סוג הנעה אחר – כולל היברידי. יחד עם הרכבים ההיברידיים הנטענים, לתשעה מכל עשרה רכבים חדשים יש שקע טעינה. ומי במקום הראשון במדינה? פולקסווגן, ולא טסלה.

רק לפני שלושה חודשים עקפו מכירות הרכבים החשמליים באירופה את מכירות רכבי הדיזל – ועכשיו בנורווגיה, שוק הרכב המוביל באימוץ התחבורה החשמלית בעולם, הפכו מכירות הרכבים החשמליים לרוב מוחלט מכלל מכירות הרכב.

עם הגעת נתוני המכירות של דצמבר ושל השנה כולה, הנורווגים שברו שוב שיא במכירות הרכבים החשמליים: שניים מכל שלושה רכבים חדשים שנמכרו במדינה בדצמבר, יותר משלושה עשר אלף רכבים, היו חשמליים (BEV). 

כשמסתכלים על כל פלחי השוק, רכבים בעלי שקע טעינה (חשמליים והיברידיים נטענים) היוו 87.1 אחוזים מכלל השוק, כשעוד 5.5 אחוזים היו היברידיים לא נטענים. מכירות של רכבי בעירה פנימית לא היברידיים עמדו על 7.5 אחוזים בלבד. 

פולקסווגן ואאודי ניצחו את טסלה

2020 הייתה שנה אדירה לרכבים החשמליים באירופה בכלל ובמדינה הסקנדינבית בפרט. עם סך של 141,412 רכבים חשמליים שנמכרו השנה, המנצחים הגדולים הם כמובן אזרחי ונהגי נורווגיה. במקום השני ניצבת קבוצת פולקסווגן, שהדיחה את טסלה מההובלה במכירות.

מכירות רכבים חשמליים בנורווגיה בשנת 2020, אאודי במקום הראשון, טסלה מודל 3 במקום השני

קבוצת פולקסווגן מסכמת שנה אדירה במכירות בנורווגיה, עם שלושה מתוך חמשת הדגמים הנמכרים ביותר במדינה. אאודי אי-טרון, הדגם הנמכר ביותר, הוא סיפור הצלחה כפולה, שכן הוא משויך לקטגוריה יוקרתית יותר מאשר ששת הדגמים שאחריו ברשימה. ההצלחה הושגה גם בזכות ההשקה של גרסה זולה יותר (עם טווח קצר יותר) ואולי בזכות העדפת הנורווגים לרכבים גרמנים, עליה כבר כתבנו כאן בעבר.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

דגם ה-ID.3, גם הוא של פולקסווגן, מספק עוד הפתעה מרשימה מאד. הדגם עצמו התחיל להימסר רק בספטמבר השנה. המסירות הגיעו לממוצע חודשי של כמעט אלפיים רכבים, עם יותר מ-2,300 רישומים חדשים בדצמבר, מה שהעניק לו את המקום השלישי.

במקום החמישי ניצב הגולף החשמלי, שמכירותיו בסוף השנה הפכו לכמעט זניחות בזכות העלייה בביקוש ל-ID.3 העדיף עליו (ולמעשה המחליף שלו).

אאודי אי טרון אפורה בנורווגיה
אאודי אי טרון (צילום: skirgaila photography / Shutterstock.com)

ההצלחה של פולקסווגן מגיעה על חשבון מודל 3 של טסלה, הרכב החשמלי הנמכר ביותר ב-2019 שהגיע כעת למקום השני, כמעט אלף וחמש מאות פחות מכירות מאשר אאודי ובערך מחצית מהמכירות ב-2019. במקום הרביעי נמצא ניסאן ליף הוותיק, ששומר על הפופולריות שלו למרות המגוון ההולך וגדל של רכבים בשוק הצפוני. גם הוא, סביר להניח, לא יישאר בראש הטבלה זמן רב אלא אם יזכה לשדרוג ביכולות.

עוד ראויים לציון הם MG ZS EV (שזוכה גם להצלחה לא מבוטלת בישראל) ופולסטאר 2, שני דגמים שהגיעו רק השנה למכירות בנורווגיה וטיפסו היישר לעשרת הדגמים המובחרים. 

טסלה מודל Y, פולקסווגן ID.4 או ה-XC40 של וולוו – מי תנצח בשנה הקרובה?

טסלה מודל Y בצבע כחול נוסעת על כביש, מבט מהצד
טסלה מודל Y (תמונה: Tesla Inc.)

נתוני דצמבר, בהם נתח הרכבים חשמליים עמד על 66.7 אחוזים והיברידיים נטענים על 20.4 אחוזים, מראים גם הם תנועה אל עבר הרכבים החשמליים על פני ההיברידיים.

במהלך דצמבר עלו המכירות גם של דגמים נוספים שהחלו להימכר רק לקראת סוף השנה כמו XC40 של וולוו, שלא הצליח להגיע לעשרת הגדולים של 2020 אבל היה השלישי במספרי דצמבר – ויש שחוזים לו מקום בחמישייה הפותחת של 2021. 

עוד שני דגמים עשויים להגיע לראש טבלת המכירות של 2021. הראשון הוא ID.4 של פולקסווגן שכבר החל להימסר בדצמבר בהולנד ויגיע בקרוב גם לשוק הסקנדינבי, והשני הוא כמובן מודל Y של טסלה, במידה ומכירותיו באירופה יתחילו מספיק מהר.

פולקסווגן ID.4 החדשה בצבע כחול
פולקסווגן ID.4

פרט לירידה במכירות הרכבים נטולי השקע, נראה שמכירות ההיברידיים הנטענים הגיעו לתקרת זכוכית במהלך השנה. עם המשך מדיניות התמריצים הקיימת במדינה, חלקם של הרכבים ההיברידיים צפוי לקטון עוד, עם הגדילה בביקוש לרכבים חשמליים לגמרי.

רק רכבים חשמליים תוך ארבע שנים- ותודה לתמריצי המס

רק לפני חמש שנים עמד חלקם של רכבי הבנזין והדיזל על 71 אחוזים מכלל הרכבים החדשים במדינה, וכעת הם מהווים רק שישית מהרכבים. במהלך 2021 עשוי חלקם (לא כולל היברידיים) לרדת לפחות מאחוז אחד מכלל המכירות. 

ההיברידיים הנטענים כבר הגיעו לשיא הביקוש שלהם, כך שבמהלך השנה לא נופתע לראות ירידה בחלקם היחסי, בעוד הרכבים החשמליים ממשיכים לטפס ואולי להגיע לכדי תשעים אחוזים מכלל מכירות הרכבים החדשים במדינה.

נורווגיה הגיעה להישגיה בזכות תמריצי מס עצומים שנועדו להבטיח את אחד היעדים השאפתניים בנוגע לאימוץ רכבים חשמליים – מכירות של רכבים נטולי פליטות בלבד עד סוף 2025. שיא המכירות עכשיו מקרב אותה ליעד בצורה משמעותית מאד. 

את תמריצי המס מממנת כבר כמה עשורים ממשלת נורווגיה בזכות ייצוא נפט מהים הצפוני. למעשה, נורווגיה היא יצואנית הנפט הגדולה ביותר במערב אירופה, מה שעזר לה להקים קרן בשווי 1.3 טריליון דולר המיועדת לקידום המדינה – בין היתר בזכות תמיכה באנרגיה נקייה והחלשת הקשר בין הכלכלה המקומית לנפט ולגז. עם זאת, לאחרונה אושרו קידוחים חדשים לאיתור מאגרי גז ונפט בים הצפוני.

(תמונת כתבה: רכבים חשמליים חונים בנורווגיה, צילום: Baloncici / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. בקיצור, מוציאים את כל הנפט מחוץ למדינה, מעודדים זיהום עולמי אך שומרים על המדינה שלהם נקייה.
    מעניין…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button