הרגע לו חיכינו חודשים רבים הולך ומתקרב. מאז הודיעה טסלה על הקמת המפעל בברלין, בליבה של תעשיית הרכב האירופית, הכניסה של ענקיות הרכב הגרמניות לקרב חזיתי מולה הייתה עניין של זמן. כעת, בעוד טסלה עדיין עסוקה בהקמת פסי הייצור של מודל ה-Y, מראה פולקסווגן שביכולה לייצר תחרות אמיתית.
עם סיכומי המכירות של 2020, מסתבר שמכירות הרכבים החשמליים של פולקסווגן גדלו פי שלושה ביחס לשנה הקודמת והגיעו ל-231,600 רכבים חשמליים. למרות המגפה וההאטה בשוק הרכב, פולקסווגן המשיכה בתכניתה להפוך את 2020 לשנה בה חלה נקודת המפנה של החברה כלפי תחבורה חשמלית – ופער של 214 אחוזים ביחס למכירות של שנת 2019 מוכיח זאת.
״אנחנו לחלוטין על המסלול להגשים את מטרתנו להפוך למובילי שוק הרכבים החשמליים״ אמר ראלף ברנדשטטר, מנכ״ל רכבי הנוסעים של פולקסווגן בהודעה עם חשיפת הנתונים.
חמישית מהמכירות של פורשה – חשמליות
השנה האחרונה לא הייתה פשוטה לפולקסווגן, כמו לחברות רכב רבות, אחרי שלראשונה מזה ארבע שנים היא חוותה ירידה במכירות רכביה בעולם, שהסתכמו ב-3.85 מיליון, כתשעה אחוזים פחות מאשר ב-2019. עיקר הירידה באה לידי ביטוי בדגמים של פולקסווגן וסקודה, בצורה שהעפילה על העלייה שנצפתה באאודי ובפורשה – שגם הן מכרו מספר שיא של רכבים חשמליים השנה.
עם זאת, גדילת חלקם האבסולוטי והיחסי של הרכבים החשמליים מהווה סיבה למסיבה מצד קבוצת פולקסווגן, שגם מבהירה היטב את המגמה הצפויה להתרחש במהלך השנה הקרובה. ד״ר כריסטיאן דלהיים, ראש מחלקת המכירות של קבוצת פולקסווגן, התייחס למכירות הרכבים החשמליים של השנה החולפת ככאלו שיקדמו את החברה להגשמת יעדי האקלים שלה, שהוצגו לפני כשנה וחצי.
״מגפת COVID-19 הפכה את 2020 לשנה מאתגרת במיוחד. קבוצת פולקסווגן תפקדה היטב בסביבה זו וחיזקה את מעמדה בשוק. אנחנו מרוצים במיוחד מתחילת הפעילות החשמלית למרות המגפה ולקחנו צעד גדול קדימה ביישום של אסטרטגיית ״יחד 2025״ שלנו. אנחנו נמשיך את המומנטום השנה, נוסיף דגמים חשמליים נחשקים רבים״.
פולקסווגן בהחלט יכולה להתגאות במכירות שלה השנה, ובמיוחד כשנבדקים הדגמים המובילים. במקום הראשון, באופן לא מפתיע, נמצא הפולקסווגן ID.3, עם יותר מחמישים ושישה אלף מכירות. אחריו אאודי אי טרון (שכבר כבש את נורווגיה), גולף החשמלי, e-Up! ואז פורשה טייקן.
מספר הרכבים החשמליים שנמכרו ב-2020 | אחוז מכלל מכירות המותג | |
פולקסווגן | 164,300 | 5 |
אאודי | 47,300 | 6.5 |
פורשה | 20,000 | 22 |
טסלה אחת מול 19 רכבי פולקסווגן
פרט לסקודה, שעדיין לא מוכרת דגם חשמלי, כל המותגים של קבוצת פולקסווגן רואים את הביקוש הגובר לרכבים חשמליים, שיעלה עוד בשנה הקרובה. עם זאת, גם לרכבים ההיברידיים יש הצלחה ומכירותיהם עלו ב-175 אחוזים ביחס לשנת 2019.
אמנם פולקסווגן דוחפת למעבר לרכבים חשמליים בלבד, אך גדילת חלקם של ההיברידיים מעידה על הקבלה ההולכת וגדלה בשוק הגרמני כלפי ההנעה החשמלית.
ועדיין מכירות הקבוצה כולה מגיעה רק למחצית ממספר מכירות הרכבים החשמליים של טסלה בשנה החולפת, שהגיע לחצי מיליון. טסלה הפגינה בשנה האחרונה שיפור משמעותי ביכולות הייצור והמשלוח שלה, מה שהופך אותה לשחקנית עם פוטנציאל גדול מאד בשוק.
הביקוש הגבוה לטסלה כבר עכשיו מעיד על דרמה שעלולה להתחולל עם תחילת המכירות של מודל Y באירופה, ובטח שעם תחילת הייצור של הסייברטראק לקראת הסוף השנה. הביקוש לשני דגמים אלו מצוין כבר עכשיו כאירוע מכונן בתולדות הרכבים החשמליים, מה שמזרים לטסלה עוד ועוד משקיעים, הבטחות ויחסי ציבור.
עם שווי שוק של 780 מיליארד דולר שרק הולך ומתנפח, טסלה כבר היום שווה בערך פי שמונה מכל קבוצת פולקסווגן. מנגד, פולקסווגן מייצרת 19 רכבים על כל רכב של טסלה.
שלושים וחמישה מיליארד יורו בחמש שנים
פולקסווגן הוותיקה מראה לנו רק חלק מכוחה היצרני והשיווקי – היא מכרה מאתיים אלף רכבים חשמליים בשנה האחרונה, עם דגמים מובילים שנכנסו לשוק רק ברבעון האחרון ואף מאוחר מכך. כרגע רק חמישה אחוזים ממכירותיה שייכים לרכבים חשמליים (ובערך רבע כשמגיעים ליוקרה שביוקרה), אך הנתח המעניין הוא תשעים וחמישה האחוזים הנותרים.
קבוצת פולקסווגן מציעה כבר עכשיו יותר דגמים חשמליים ממה שטסלה מסוגלת להציע כרגע. כמו כן, לפולקסווגן הפוטנציאל למכור ארבעה מיליון רכבים בשנה, כפי שעשתה בשנים האחרונות. עם שורת דגמים חשמליים שעומדים להציף את השוק והשקעה של שלושים וחמישה מיליארד יורו בחמש השנים הקרובות, ניכר שאנחנו חוזים רק בהתחלה ההתחלה של הרומן של פולקסווגן עם תחבורת העתיד.
עד 2030 פולקסווגן צפויה להביא לשוק הרכב כשבעים דגמים חשמליים ובחודשים הקרובים תחל המכירה של ה-SUV החשמלי שלה, ה-ID.4 (שמסוגל לגמוע 400-500 קילומטר בהטענה אחת), גם בארה״ב, שעשויה לטלטל את המכירות החשמליות שם, שזוכות סוף סוף למקום מרכזי בשיח הציבורי. כמו בגרמניה כך גם בארה״ב – ענקיות הרכב וטסלה עומדות להתחרות ראש בראש ובגלוי, וזה הולך להיות מעניין מאוד, וטוב מאוד לנו, הנהגים.