fbpx

טסלה פותחת מפעל בברלין- וזה יכול להשפיע על ישראל

המפעל הענק של טסלה בברלין כבר הופך לחלק מהנוף והחברות המקומיות מתכוננות למאבק על השוק המקומי עם סדרה של דגמים חשמליים חדשים. האם הן יצליחו למנוע מהפך בשוק הגדול באירופה? ומה הסיכוי שהמפעל בברלין ישלח את הרכבים שמיועדים לישראל?

טסלה מצליחה למשוך עוד ועוד משקיעים המאמינים ביכולותיה, עם שווי שוק שכבר גדול יותר משל שבע חברות הרכב הבאות בתור גם יחד וללא סימנים לדעיכה בקרוב. היצרנית החשמלית, שבמאמץ עילאי הצליחה לייצר חצי מיליון רכבים בשנה שעברה, כבר הפכה את העומד בראשה לאיש העשיר בעולם.

בשנה הקרובה אנחנו צפויים לראות עליה ביכולות הייצור של טסלה, עם שני מפעלים שמתקרבים להשלמה – בטקסס ובברלין. המפעל באירופה, שמתקרב לסיום שלב ההקמה, תוקע טריז בלב תעשיית הרכב החזקה של גרמניה.

רכבי טסלה נמכרים בגרמניה כבר כמה שנים אך תחילת הייצור המקומי, שיתמקד במודל Y שזוכה לפופולריות גבוהה, צפוי לגרור עניין רב מצד הנהגים הגרמנים – שיוכלו כעת לתמוך גם ברכבי יוקרה חשמליים וגם בייצור מקומי. 

הפתיחה של המפעל בגרמניה תוכל לספק גם בשורות משמעותיות לישראל- שרכבי הטסלה החדשים שלה יוכלו להגיע מהמפעל האירופי. עד כה טרם ברור מאיזה מפעל בעולם יגיעו לישראל הדגמים שמיועדים לשוק המקומי, שאלה שלתשובה שלה יש השפעה גם על המחיר שנשלם כאן.

למרות ששווי השוק של טסלה לא משקף את העובדה שהיא מייצרת רק חלק קטן ממספר הרכבים שמייצרות פולקסווגן, אאודי או דיימלר (שבבעלותה מרצדס-בנץ) – הטיטנים הגרמנים מתכוננים במרץ לקראת החברה שהגעתה צפויה לחולל סערה רבתי.

אם הן רוצות הן יכולות

פורשה טייקן חשמלית בצבע תכלת בסיבוב על כביש
פורשה טייקן

פורשה טאיקאן, שיצא לפני שנה לשוק, הוא דוגמה טובה ליכולות של חברות הרכב הגרמניות כשהן מחליטות להתמקד בייצור של רכבים חשמליים. הדגם העוצמתי הוא גם רמז בנוגע לניסיון של חברות רכבי היוקרה הגרמניות למנוע מטסלה להשתלט על אחד מתחומי הייצוא המרכזיים של התעשייה במדינה. 

גם מרצדס-בנץ ואאודי מכינות דגמים חשמליים שיוכלו להתחרות בהפיכה של טסלה לשחקנית מקומית, אחרי שבקיץ האחרון הן נכוו מהעובדה שמודל 3 הצליח לעקוף את דגמיהן החשמליים במכירות ומחק את החיוך מפרצופיהן. 

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם?
הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

כעת, משהבינו את התגובות שטסלה מצליחה לעורר בקהל הנהגים, החברות מקדמות מודלים שתוכננו מאפס עם הנעה חשמלית במקום להמשיך ולהפוך דגמי בנזין ודיזל מוכרים למונעים בחשמל. הדגמים החשמליים הם אלו שיקבעו אם מקומן של החברות הגרמניות בראש תעשיית הרכב העולמית נותר בעינו או שיעורער על ידי הג׳יגה-פקטורי שקורם עור וגידים בפאתי הבירה הגרמנית.

טסלה מודל 3 אדומה בסוכנות רכבים בקליפורניה ארצות הברית
טסלה מודל 3, מתברגת גבוה (צילום: Martin Chavez / Shutterstock.com)

המספרים לרעת טסלה, בינתיים

למעשה, זהו קרב בין מהנדסי הרכב הגרמניים ובין עמק הסיליקון שעשוי לערער את הכלכלה הגרמנית כולה, בה לייצור ולייצוא של תעשיות כבדות יש תפקיד מרכזי. אמנם המכירות של טסלה עדיין נמוכות יותר משל פולקסווגן או אפילו של רנו, אך היא נושפת בעורפיהן. 

פולקסווגן היא המותג הנמכר ביותר בסקטור החשמלי (ובכלל) בגרמניה, עם הפולקסווגן ID.3 והגולף החשמלית, אך רנו זואי נמצא במקום הראשון בתור הדגם הבודד הנמכר ביותר, עם יותר משלושים ואחד אלף דגמים שנמכרו במהלך 2020.

פולקסווגן ID.3 חשמלית בצבע אפור עומדת בחניה
פולקסווגן ID.3, הכניסה את פולקסווגן לראש הטבלה (צילום: BoJack / Shutterstock.com)

בשנה החולפת מכירות הרכבים החשמליים שילשו את עצמן בגרמניה, שוק הרכב הגדול באירופה והרביעי בגודלו בעולם. למרות שטסלה לא הצליחה בינתיים לאיים על הדגמים הפופולריים והנגישים יותר, בתחום רכבי היוקרה היא מצליחה בגדול.

מודל 3 הצליח להימכר במהלך השנה (למרות שנתוני דצמבר עוד לא נחשפו במלואם) יותר מאשר הדגמים ההיברידיים הנטענים של מרצדס, אאודי וב.מ.וו. חברות אלו שולטות במכירות רכבי הבעירה הפנימית בגרמניה, אך בתחום החשמלי הן משתרכות מאחור.

למרות שמרצדס-בנץ הצליחה למכור בשנה שעברה הרבה רכבים היברידיים נטענים, ממספר דגמים, אף דגם לא עוקף את המכירות של מודל 3.

מבחינת רכבים חשמליים לגמרי, רק אאודי אי-טרון וב.מ.וו i3 הצליחו להכנס לרשימת 20 הדגמים הנמכרים, ומכירותיהם עמדו על שני שלישים מהמכירות של מודל 3.

מצב רכבי היוקרה החשמליים תוצרת גרמניה עגום למדי, עוד לפני שטסלה החלה למכור את מודל Y במדינה. אחרי תחילת הייצור המקומי, התחרות צפויה להיות קשה מאד במידה והחברות הגרמניות לא יתכוננו כראוי.

מתעסקת עם ענקים

אך גם עבור טסלה הסיכון גבוה. מנייתה, שהעפילה לאולימפוס, תצליח להמשיך לקבוע תקדים עולמי רק אם היא  תצליח להעפיל גם על מכירותיהן של דיימלר ופולקסווגן. כיום, משקיעים רבים מאמינים בכך – אך מה יקרה כשמלוא יהבן של חברות הענק הוותיקות יוטל על הייצור החשמלי?

״התכנית שלנו מההתחלה הייתה שהרכב החשמלי שלנו יהיה פורשה אמיתי״ אמר לניו יורק טיימס המנהל האחראי על טאיקאן, סטפן וקבאך, במשפט שמסכם פחות או יותר את הגישה של חברות היוקרה לרכבים חשמליים – ואולי מסביר את הכניסה המאוחרת והאטית שלהן לשוק.

במדינה שנחשבת ערש מנוע הבנזין. מנוע הבנזין, יחד עם היכולות שהצליחו להפיק ממנו במאה האחרונה, נותר מקור לגאווה. כעת, החברות רוצות להוכיח שהשינוי שהן מבצעות לא יוריד מהיכולות הביצועיות, האמינות והנוחות של רכביהן.

בכל הנוגע לחשמל, הגרמנים מפגרים אחר טסלה, שמוכיחה את יכולתה ללמוד מהר ומאפשרת טווח נסיעה ויכולות אוטונומיות גבוהות יותר. אך בזמן שטסלה משקיעה אנרגיה רבה בלימוד ובשיפור יכולות הייצור שלה, פולקסווגן, ב.מ.וו. ודיימלר מביאות עשורים של ניסיון ומצוינות אל השינוי המתוכנן. 

דגמי היוקרה מגיעים. אבל האם בזמן?

בקרוב נראה מתחרות ראויות מהצד הגרמני של הזירה: במרץ צפוי להגיע לאולמות המכירה אאודי אי-טרון GT ובשנה הבאה יגיע גם דגם ה-Q4, רכב ספורט-שטח חשמלי המבוסס על ה-MEB של קבוצת פולקסווגן (שאאודי ופורשה הן חלק ממנה).

בקרוב צפוי גם EQS של מרצדס להיחשף ולהתחרות במודל S של טסלה. זה יהיה הדגם הראשון של מרצדס שמבוסס על פלטפורמה ייעודית, המתחרה של דיימלר ל-MEB, שיגיע לטווח נסיעה של שבע מאות קילומטר לטעינה. בשנה הבאה אמורים להיחשף עוד מספר דגמים חשמליים, כולל רכבי ספורט-שטח.

ב.מ.וו. מתקדמת בקצב איטי יותר, וכפי שכבר כתבנו כאן, כנראה שלא תיצור רכבים חשמליים על פלטפורמה ייעודית לפני אמצע העשור, לאחר כמה טעויות קריטיות שנעשו בחברה. פולקסווגן, שמוכרת כבר בנפחים גדולים, מתמקדת כעת בשיפור יכולות הסוללה.

בינתיים, תביעה נוספת נגד הג׳יגה-פקטורי, הפעם מצד פעילי סביבה מקומיים, נהדפה בבית המשפט. ״אני אוהד גדול של גרמניה״ אמר אילון מאסק בביקורו בגרמניה בדצמבר, בסמוך למבנה המרכזי של המפעל, שיעסיק עשרת אלפים עובדים, ובנייתו הושלמה. ״אבלה כאן הרבה זמן״.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button