עיצוב, קיימות, חדשנות – שלושת העקרונות שמובילים את פיסקר, יצרנית רכב אמריקנית שאחרי שנים של טיזרים חשפה סוף סוף החודש (פברואר 2022) את גרסת הייצור של האושן שלה, רכב פנאי חשמלי.
פיסקר פחות מוכרת אמנם בתעשיית הרכב, אבל היזם שעומד מאחוריה, הנריק פיסקר, שגם אחראי על עיצוב האושן, ממש לא חדש בתחום. פיסקר שימש במשך שנים כמעצב הראשי של יצרני הרכב המובילים בתחום – ב.מ.וו (עבד בחברה בין השנים 1989-2001) ואסטון מרטין (עבד בחברה בין השנים 2001-2005) והוא אחראי על עיצוב דגמים אקזוטיים כמו הב.מ.וו Z8, האסטון מרטין DB9, וונטאג' ועוד.
הסיפור של פיסקר קצת מסובך, אז תעקבו אחרינו בזמן שאנחנו מנסים לעשות לכם סדר.
בשנת 2007 הקים הנריק פיסקר יחד עם ברנהרד קוהלר (השניים עבדו יחד באסטון מרטין) וחברת Quantum טכנולוגיות את Fisker Automotive – הדגם הראשון של החברה, עליו בטח שמעתם, היה הפיסקר קארמה – מכונית ספורט היברידית-יוקרתית שהוצגה בשנת 2008. בחודש אפריל של אותה השנה, פיסקר נתבעה על ידי טסלה בטענה שהראשונה גנבה טכנלוגיה מהשנייה ועשתה בה שימוש ברכבים שלה.
ייצור הקארמה של פיסקר הופסק בשנת 2012 – שנה אחת בלבד אחרי שהחל, זאת בעקבות פשיטת רגל של החברה שסיפקה את הסוללות לדגם. בסה"כ, נמכרו כ-2,000 רכבי פיסקר קראמה (שצפויה להגיע לישראל לראשונה השנה ביבוא של חברת מטרו-מוטור) ברחבי העולם. בתחילת 2014, נרכשה Fisker Automotive על ידי קבוצת Wanxiang הסינית, שקנתה את הזכויות על השם קארמה – חברת Karma Automotive נולדה, והיא הנוכחית שמייצרת את דגמי קארמה החשמליים וההיברידיים.
בשנת 2016 חזר הנריק פיסקר לעניינים עם Fisker Inc וב-2017 הוא כבר הציג דגם חדש – פיסקר EMotion, מכונית ספורטיבית-אקזוטית-חשמלית שלא הגיעה לייצור. שנה אח"כ, בפיסקר הצהירו לראשונה שהם עובדים על רכב פנאי חשמלי – האושן.
וכעת, 4 שנים לאחר ההודעה ההיא, הוא סוף סוף מגיע לייצור.
כיאה לרכב מבית מדרשו של הנריק פיסקר, האושן הוא קודם כל מושך מבחינה עיצובית, עם מראה שבולט בין שלל הקרוסאוברים / רכבי הפנאי החשמליים שהכרנו בשנים האחרונות.
לאושן של פיסקר יש כמה פיצ'רים מעניינים שאת חלקם לא ראינו ברכבים אחרים מהסגמנט – גג סולארי שמבטיח, כך על פי החברה, תוספת של בין 2500 ל-3000 ק"מ בשנה לטווח הנסיעה ללא צורך בטעינה, מסך תצוגה מרכזי ענק בגודל 17.1 אינטש מתכוונן בין מצב אנכי למאוזן המחובר למערכת סאונד מקיפה, מערכת Park My Car שנעזרת בחיישנים לחנייה אוטונומית, מצב "קליפורניה" בו נפתחים כל החלונות הרכב והאושן הופך לסוג של Convertible ומצב "לימו" בו יכולים הנוסעים לשלוט הנוסעים מאחורה על פיצ'רים בעזרת מסך תצוגה ייעודי.
באתר החברה האושן מופיע ב-4 רמות גימור: אושן ספורט בעלת הנעה קדמית עם טווח נסיעה של 440 ק"מ, אושן אולטרה בעלת הנעה כפולה וטווח נסיעה של 610 ק"מ, אושן אקסטרים בעלת הנעה כפולה וטווח נסיעה של 630 ק"מ ואושן One, שמאפייניה זהים לאלו של גרסת האקסטרים.
המחירים נעים מ-37,500 דולרים לגרסת הבסיס, דרך 50,000 דולר לגרסת האולטרה ועד ל-69,000 דולרים לגרסאות המאובזרות והיוקרתיות ביותר.
לפיסקר צפויה דרך לא קלה לתוך ובתוך סגמנט רכבי הפנאי החשמליים הלוהט בו נמצאים דגמים מיצרנים מובילים ומוכרים בהרבה כמו הטסלה מודל Y, מוסטנג מאך אי, יונדאי איוניק 5, קיה EV6, פולקסווגן ID.5 ו-ID.4 ובקרוב גם ה-bZ4X של טויוטה והאח התאום, הסולטרה של סובארו.
על פי פיסקר, ייצור האושן צפוי להתחיל לקראת סוף השנה, וזמן קצר לאחר מכן תחל החברה למכור את הרכב באירופה, מדינות סקנדינביה וארה"ב.
אבל מה מיוחד באופציה לפתיחת חלונות כשיש אותו גם בסוזוקי חוץ מהשם המפציץ פלורידה