טסלה סייברטראק – כמות הפעמים שכתבנו את צמד המילים הללו. ארבע שנים אחרי שנחשף לציבור בפעם הראשונה וגרם למיליוני אנשים לרצות בו (ולחלק מהם, ביניהם אילון מאסק בעצמו, קצת להתייאש ממנו), היחידות הראשונות של הסייברטראק נמסרו לרוכשים באירוע חגיגי במפעל הג'יגה פקטורי של החברה בטקסס, בו מיוצר הטנדר החשמלי. מעניין לדעת היכן נמצאים כמה עשרות בודדות של בעלי הסייברטראק החדשים ברשימת המיליונים שהזמינו מבעוד מועד את הטנדר החשמלי.
כמה עשרות בודדות של רכבים?! על זה כל הבלאגן?!
מסתבר שהמראה הלא-שגרתי בעליל של הסייברטראק, שמתאים יותר לרכב שמיועד לגלות אזורים חדשים על המאדים או לשרוד אפוקליפסת-זומבים הרבה יותר ממה שהוא מתאים לרכב שעומד לידכם בפקק בדרך למשרד או שבא לאסוף את הילדים לחוג כדורגל, מתכתב עם האתגר שבלייצר אותו.
באחד הציוצים האחרונים שלו לגבי הסייברטראק אמר מאסק ש"טסלה חפרה לעצמה קבר עם הסייברטראק" ושהוא מאמין שלסייברטראק יש פוטנציאל להיות המוצר הטוב ביותר של טסלה אי פעם, אבל כדי שהטנדר החשמלי יהפוך למוצר רווחי בצורה שתאפשר לייצר אותו בכמויות גדולות תדרוש כמויות עצומות של עבודה.
טסלה סייבטראק, נקודות ציון חשובות
- 2019 – הסייברטארק מוצג באירוע בלוס אנג'לס.
- 2021 – הסייברטראק יוצא לסיבוב באתר הבנייה שיהפוך להיות מפעל הג'יגה-פקטורי בטקסס.
- 2021 – טסלה מדווחת כי התקבלו מעל למיליון הזמנות מוקדמות לסייברטראק.
- 2021 – טסלה מודיעה כי פרויקט הסייברטראק יידחה ל-2022.
- 2023 – טסלה מדווחת כי התקבלו כבר מעל ל-2 מיליון הזמנות מוקדמות לסייברטראק, מעריכה המתנה של שנים.
- 2023 – אילון מאסק מצהיר כי מדובר באחד המוצרים הטובים, אך הקשים לייצור בתולדות החברה.
- 2023 – יחידות ראשונות של טסלה סייברטראק נמסרו.
גרסאות, טווחי נסיעה ומחירים
הטנדר החשמלי של טסלה יהיה זמין ב-3 גרסאות – הנעה אחורית, הנעה כפולה וגרסת סייברביסט (CyberBeast) – הגרסה החזקה מכולן. טווח הנסיעה של הטנדר החשמלי מתחיל מ-400 ק"מ לגרסת ההנעה האחורית, ממשיך ל-544 ק"מ בגרסת ההנעה הכפולה ומגיע ל-512 בגרסה הבכירה.
בטסלה מציעים גם "מגדיל טווח" – סוללה נוספת היושבת בארגז מאחורה – פתרון זה יהיה זמין בגרסת ההנעה הכפולה ובגרסת ה"ביסט" ובשימוש בה, הטווח יגדל למעל ל-750 ו-700 ק"מ, בהתאמה. בתשובה לשאלה של גולש אחר, צייץ אילון מאסק ב-X כי מגדיל הטווח תופס רק כשליש מהמקום מאחורה ונועד לנסיעות ארוכות או גרירות של משקלים כבדים… נשמע קצת כמו פתרון חובבני ומיושן, ולא משהו שהיינו מצפים למצוא בטנדר חשמלי כל כך מדובר שעולה 80,000 דולר ומעלה, לא?
ואם כבר מדברים על מחירים – אלו מתחילים מ-61,000 דולר לגרסת ההנעה האחורית, 80,000 דולר לגרסת ההנעה הכפולה ו-100,000 דולר לגרסת ה"ביסט".
זוכרים את הדיבורים על כך שגרסת הבסיס של הסייברטראק תעלה החל מ-40,000 דולר? כן, זה כבר לא יקרה.
ביצועים ויכולות שטח
באתר של טסלה אין אזכור לגבי ההספק או המומנט שמפיק המנוע החשמלי בגרסת ההנעה האחורית, אך מצוין כי הוא יכול להאיץ מעמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך כ-6.5 שניות. בגרסת ההנעה הכפולה עומד ההספק על 600 כ"ס, המומנט על 1,027 קג"מ, התאוצה מ-0 ל-100 בתוך 4.1 שניות והמהירות המירבית על כ-180 קמ"ש. בגרסת ה"ביסט" ההספק קופץ ל-845 כ"ס, המומנט עומד על 1,423 קג"מ, התאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש בתוך 2.6 שניות בלבד והמהירות המירבית על יותר מ-200 קמ"ש.
עם ביצועים כאלו, גרסת ה-"ביסט" של הסייברטראק חזקה יותר מלא מעט רכבי-על ומכוניות ספורט.
מרוב הכוח, כמעט שכחנו שמדובר בטנדר – הטסלה סייברטראק מסוגל לגרור משקל עד כ-5 טונות והוא בעל יכולת העמסה של יותר מטון.
יכולות שטח
הטנדר החשמלי של טסלה מגיע חמוש בצמיגי שטח 35 אינטש, יש לו נעילת דיפרנציאל קדמית ומרווח גחון של 43 מ"מ – לצורך ההשוואה, מרווח הגחון של הפורד רפטור R עומד על 33 ס"מ. בטסלה בהחלט מתייחסים לסייבטראק כרכב שטח, ולראייה כמות התמונות של הרכב בכל בתנאים טופוגרפיים משתנים.
אבזור ופיצ'רים
בדומה לשאר רכבי החברה, פנים הרכב נקי מכפתורים לחלוטין – הגה, מסך תצוגה ליושבים מקדימה, מסך תצוגה ליושבים מאחורה ופס תאורה עם צבעים מתחלפים. כמו בחלקו החיצוני, גם בפנים הרכב שומר על קווים ישרים שנותנים את אותה תחושה עתידנית.
נתחיל מחלקו הקדמי – עם תא מטען קדמי שמכונה Powergate, מגיע עם תאורת LED וספסל נסתר עליו יכולים לשבת שני אנשים. אורכו של הארגז האחורי של הסייברטראק 182 ס"מ ורוחבו 121 ס"מ והוא כולל מספר שקעים. אפרופו שקעים – הסייברטראק תומך ב-V2L והוא יכול לספק חשמל למגוון אלמנטים (דרך שני שקעי 120V ושקע נוסף של 240V) – כלי עבודה, תאורה ואף ניתן להטעין באמצעותו רכב חשמלי אחר.
מערכת מתלים אדפטיבית וגם היגוי על חוט (Steer By Wire), שמצמצם משמעותית את כמות הרכיבים ברכב, הם עוד שני פיצ'רים של הסייברטראק ששווה להזכיר.
מידות
אורכו של הטנדר החשמלי של טסלה עומד על 5,681 מ"מ, רוחבו (עם מראות פתוחות) עומד על 2,413 מ"מ, גובהו 1,790 מ"מ ובסיס גלגליו עומד על 3,810 מ"מ. יש לו תאי מטען בנפח כולל של 2,830 ליטרים (יחד עם תא המטען הקדמי).
מתחרים עיקריים
שוק הטנדרים החשמליים בפרט והטנדרים בכלל בארצות הברית מפותח מאוד. בין הטנדרים החשמליים שמוצעים למכירה ניתן למצוא שמות כמו פורד, ריביאן והאמר, שמציעים יכולות מרשימות וטווחי נסיעה גבוהים.
כדי לקבל מושג טוב יותר על מה מציע הסייבטראק מול המתחרים, בחרנו לשים לצידו 4 רכבים – 3 חשמליים, ואחד בעל מנוע בעירה פנימית:
דגם | טסלה סייברטראק AWD | פורד F-150 לייטנינג (Lariat) | ריביאן R1T AWD Large Pack | האמר EV e4WD 2X | פורד F-150 רפטור R |
---|---|---|---|---|---|
הנעה | חשמלית | חשמלית | חשמלית | חשמלית | בנזין |
הספק מירבי (כ"ס) | 600 | 580 | 600 | 570 | 700 |
מומנט (קג"מ) | 1,027 | 107 | 82.9 | 1,023 | 88 |
טווח נסיעה מירבי (ק"מ) | 544 | 512 | 563 | 497 | – |
עוצמת גרירה (ק"ג) | 4,989 | 3,175 | 4,989 | 3,855 | 3,946 |
בסיס גלגלים (מ"מ) | 3,810 | 3,695 | 3,449 | 3,454 | 3,693 |
מחיר התחלתי ($) | 80,000 | 69,995 | 79,000 | 98,845 | 107,350 |
CyberBeast מול המתחרים
והנה הגרסה היקרה והחזקה ביותר של הסייברטראק מול המתחרים העיקריים שלה:
דגם | טסלה סייברטראק CyberBeast | האמר EV e4WD 3X | ריביאן R1T Quad Motor Large Pack |
---|---|---|---|
הספק מירבי (כ"ס) | 845 | 1000 | 835 |
מומנט (קג"מ) | 1,423 | 1,589 | 125 |
טווח נסיעה מירבי (ק"מ) | 512 | 609 | 524 |
עוצמת גרירה (ק"ג) | 4,989 | 3,855 | 4,989 |
בסיס גלגלים (מ"מ) | 3,810 | 3,454 | 3,449 |
מחיר החל מ- ($) | 100,000 | 106,945 | 87,000 |
זמינות
בשלב זה הסייברטראק זמין רק בצפון אמריקה. על פי אתר החברה, צמד הגרסאות היקרות יותר יהיו זמינות למשלוח ללקוחות כבר ב-2024, בעוד שגרסת ההנעה האחורית הזולה יותר מוגדרת כדגם 2025. באירופה ובישראל לא ניתן לבצע הזמנה מוקדמת של הסייברטראק, ולא נמסרו פרטים לגבי מתי (או האם) הוא יהיה זמין לרכישה כאן.