חברת REE Automotive הישראלית מפתחת פלטפורמה מודולרית לרכבים מסחריים חשמליים. הפלטפורמה של החברה כוללת את הסוללה, מערכות ההנעה וההיגוי, והיא מאפשרת ללקוחות מסחריים להתאים את תצורה הרכב, גודלו והמבנה שלו לפי צרכי הלקוח ו״להלביש אותו״ על הפלטפורמה.
הפלטפורמה והשליטה בה מבוססת על טכנולוגיית ההיגוי על חוט (ולמעשה שליטה על חוט, X-by-Wire), כלומר ההיגוי, הבלימה ושאר מערכות ההנעה מבוססת על שליטה אלקטרונית, ולא על מערכות מכניות או הידראוליות (כמו מוט היגוי), מה שמאפשר לפלטפורמה להיות שטוחה לחלוטין, ולאפשר גמישות מקסימלית בהתאמת הרכב לצרכי הלקוח.
החברה קיבלה בתחילת השנה את האישורים הנדרשים להפעיל רכב בטכנולוגיה הזו בארצות הברית, לפי החברה מדובר בכלי הרכב X-by-Wire הראשון אשר מקבל רישיון ממשרד התחבורה האמריקאי. בנוסף החברה גם חשפה משאית חשמלית המבוססת על הפלטפורמה של החברה, משאית ה-P7-B.
הסכם ייצור
לאחרונה החברה חתמה על הסכם ייצור עם קבוצת Motherson – המתמחה בייצור רכיבים לתעשיית הרכב, כולל מערכות חיווט, מראות ורכיבי פלסטיק. הקבוצה מספקת חלקים ליצרניות רכב גדולות כגון BMW, פולקסווגן וטויוטה, ופועלת בתחומים נוספים הקשורים לטכנולוגיות הנדסה וייצור.
בהתאם להסכם, Motherson תנהל את הרכש ושרשרת האספקה לכל חלקי הייצור ותסייע בהרכבת ה-REEcorner (טכנולוגית ה-X-by-Wire של החברה), ומשאיות ה-REE P7 החשמליות, שצפויות להכנס לייצור גם בארצות הברית. לפי REE, החתימה על ההסכם צפויה להאיץ את תהליך הייצור.
"אנו נרגשים מאוד להיכנס להסכם עם Motherson. אני מאמין שההסכם יאפשר לנו להתגבר על אתגרים רבים שחברות רבות מתמודדות איתם בניסיון להגדיל את כושר הייצור.״ אומר דניאל בארל, מייסד משותף ומנכ"ל REE, ״השילוב בין החברות יועיל ללקוחותינו ולמשקיעים שלנו, ויעזור לקדם את המעבר לחשמול ונייטרליות פחמנית״.
גיוס של 45 מיליון דולר
ההסכם כולל השקעה של 15 מיליון דולר מקבוצת Motherson, בנוסף להשקעה של 20 מיליון דולר מקבוצת M&G הבריטית – שהשקיעה בחברה בסבבי הגיוס הקודמים. בסך הכל חברת REE גייסה 45.35 מיליון דולר בסבב הגיוס הנוכחי.
מאז החתימה על ההסכם לפני שבועיים מניית החברה (הנסחרת בנאסדק) קפצה מ-2.97 דולר ל-7.53 דולר, עליה של 253%, מה שמעמיד את שווי החברה על 161 מיליון דולר.
מתקרבים לייצור?
משאיות ה-P7 החשמליות של החברה צפויה להכנס לייצור עוד השנה בארצות הברית, עם יכולת ייצור שנתית של 5,000 משאיות. הייצור יתבצע במפעל בדטרויט של חברת רוש (Roush Industries), המתמחה בפיתוח והרכבה של מוצרים בתחום הרכב, שתהיה אחראית על תהליך הרכבת המשאיות.
"בחרנו לעבוד עם רוש בזכות היכולות והניסיון המוכח שלהם בשוק הרכבים החשמליים המסחריים, היכולת שלהם להגדיל את היקפי הייצור, וההבנה שלהם את המודל העסקי הייחודי שלנו, שבמסגרתו אנו בונים רכבים לפי הזמנה ולא למלאי," אמר ג'וש טק, מנהל התפעול הראשי של REE.
הזווית שלנו
הפלטפורמה של REE מנצלת את היתרונות של התחבורה החשמלית, בכך שהיא מספקת פלטפורמה שטוחה מינימלית ללקוחות, המאפשרת התאמה מקסימלית של תצורה הרכב המסחרי לפי צרכי הלקוח. הפלטפורמה המדוברת רלוונטית בעיקר לחברות ענק (בדומה לחברות שילוח בינלאומיות, או חברות כמו אמזון), והיא למעשה מנתקת את יצרן הפלטפורמה והסוללות מתצורת הרכב. למרות זאת נראה שבשלב ראשון החברה תספק משאיות מוגמרות ללקוחות.
מעבר להסכמים המדוברים ולסבב הגיוס, הצעד המתבקש הבא של החברה (או המבחן שלה) הוא הסכם אספקה גדול ללקוח אחד או יותר, בדומה להסכמים אסטרטגים של חברות כמו ריביאן, שחתמה על הסכם אספקה של 100,000 רכבים מסחריים חשמליים עם אמזון, ג׳נרל מוטורס שחתמה על הסכם אספקת רכבים חשמליים של BrightDrop לחברת השילוח פדקס, או חברת וולטה (Volta) שחתמה על הסכמים עם מספר חברות לוגיסטיקה.
לפי REE ״לקוחות החלו לשריין מקומות ייצור [למשאית בארצות הברית]״, אך החברה לא סיפקה מידע לגבי הלקוחות או היקפי ההזמנות.