אחד הסימנים הבולטים להתחזקות מגזר האוטובוסים החשמליים בעולם הוא ריבוי המחקרים, הניתוחים והתחזיות לעשור הקרוב המתפרסמים בעת האחרונה. במהלך החודש האחרון התפרסמו שלושה ניתוחי ענק המנסים לחזות את עתיד האוטובוסים החשמליים בעשור הקרוב.
כולם מנבאים את הצפוי למדי – עולם האוטובוסים החשמליים עומד לבלוע את אלו הלא-חשמליים, וכל מה שנותר לתהות הוא תוך כמה זמן זה יקרה ומי יוביל את המהלך: האם החברות הסיניות שמובילות כעת בייצור אוטובוסים חשמליים או דווקא החברות האירופיות שנמצאות בתנופה טכנולוגית?
בעוד שעד כה BYD הסינית זכתה לתואר היצרנית הגדולה בעולם וגם זכתה לחתום על מספר רב של חוזים בינלאומיים, דיימלר הולכת ומתחזקת כמובילה הטכנולוגית בתחום כשבמקביל הולכת ונבנית תחרות בשוק שהיה כמעט נטול שחקנים לפני עשור.
דיימלר משיקה דגמים חדשים ויעילים מוקדם מהצפוי
בהמשך השנה דיימלר תמסור אוטובוסים חשמליים ראשונים מדגם eCitaro REX החדש לחברת היסעים גרמנית בסביבת היער השחור היישר מפס הייצור.
דגם ה-REX הוא חידוש של האוטובוס החשמלי המוכר של החברה המונע בסוללה שמציג שימוש ראשון בתא דלק המאפשר את הארכת טווח הנסיעה. הדגם החדש מתוכנן להתחיל בפעילות בשנה הבאה לאחר עוד מספר בדיקות ונסיעות מבחן.
באופן מרשים בחברה הכריזו כבר ב-2018 שעד 2022 יושק דגם של eCitaro שמכיל בתוכו תא דלק, שמפיק חשמל ממימן במהלך הנסיעה, טוען את הסוללה בעוד אנרגיה וכך מאפשר טווח נסיעה ארוך יותר לפני הצורך בטעינה ממקור חיצוני. בהמשך השנה צפויים להשיק בחברה עוד שני אוטובוסים המשתמשים בסוללות מהדור החדש ויאפשרו ייעול ושיפור נוספים לדגמים הקיימים.
בזכות התקדמות זו האוטובוסים החדשים יוכלו להכפיל את טווח הנסיעה שלהם ולנסוע לכל הפחות שלוש מאות (ויש גם שמועות על ארבע מאות) קילומטרים לפני הצורך בטעינה – מה שמאפשר פעילות רציפה לאורך היום ברוב קווי האוטובוס העירוניים והופך את דיימלר לעדיפה בעיני מפעילי צי רבים.
בפולין דווקא סולאריס ממלאת את הכבישים
בפולין הולכים ומתרבים האוטובוסים החשמליים אך שם השחקנית המתחזקת היא דווקא סולאריס, שחותמת על עוד ועוד חוזים עם תאגידי תחבורה עירוניים ומתכננת להפעיל כמה מאות אוטובוסים חשמליים ברחבי המדינה.
בסוף החודש שעבר הגיעו לוורשה אוטובוסים חשמליים ראשונים מתוך מאה ושלושים שהוזמנו בקיץ האחרון. כל האוטובוסים הם מדגם Urbino 18, האוטובוס הכפול של החברה. בהמשך הדרך מתוכנן צי האוטובוסים החשמליים להגיע לחמש מאות רכבים.
במקביל, חוזה שנחתם במחוז יאבוז'נו בדרום המדינה יביא לכך שהאוטובוסים החשמליים של סולאריס מדגמים Urbino 12/8.9 יהוו 80 אחוזים מכלל האוטובוסים במחוז תוך שנתיים.
כל האוטובוסים של החברה מצוידים בסוללה בהספק 150 קילוואט-שעה ללא קשר לגודלם. האוטובוסים, מדגמים Urbino 18, Urbino 12 ו-Urbino 8.9, יוכלו להסיע 133, 75 או 55 נוסעים בהתאמה.
בסולאריס מתגאים בכך שחלק הולך וגדל מכלל ההזמנות שלהם הוא חשמלי וכמעט הכפיל את עצמו ביחס לשנה שעברה כשבסיכום של 2019 כמעט ארבעים אחוזים מכלל ההזמנות היו של אוטובוסים חשמליים.
הסינים לא נשארים מאחור: BYD בשיתוף פעולה חדש עם טויוטה
היצרנית הגדולה והמשמעותית BYD, שמצאה גם זמן להפוך לאחת למובילה עולמית בייצור מסכות וחומרי חיטוי, מתחזקת ומתרחבת באמצעות משלוחים נוספים ושיתוף פעולה חדש עם טויוטה.
נראה כי בינתיים BYD פחות או יותר מדלגת על אירופה (לפחות בכל הנוגע לרכבים) ומתרכזת בהשתלטות על שווקים קטנים יותר ברחבי העולם. רק בחודש האחרון נחתמו הסכמים בברזיל ובאקוודור על אספקה של עשרות משאיות ואוטובוסים חשמליים ראשונים שנועדו לעזור למדינות לעמוד ביעדי הפחתת הפליטות להן התחייבו.
במגרש הביתי ההתקדמות כעת היא ביישום ההסכם שנחתם כבר בנובמבר 2019 עם טויוטה לשיתוף פעולה שנועד לעזור ליצרנית הרכב הגדולה בעולם במחקר והפיתוח של רכבים חשמליים המונעים בסוללה (BEV).
כחלק משיתוף הפעולה טויוטה תעביר את חטיבת ההנדסה המתמקדת ברכבים חשמליים לפעילות במתחמים של BYD בסין. בשתי החברות הצהירו על כוונה לפתח רכבי סטיישן ו-SUV תחת המותג טויוטה שיימכרו בסין לפני שנת 2025.
במקביל בטויוטה הכריזו כי עד אותה שנה מחצית מכל מכירות הרכב שלהם יהיו של רכבים חשמליים ולמרות שלא ברור אם בחברה מתייחסים גם לרכבים היברידיים ומה לוח הזמנים של המהלך הזה, התמיכה של BYD חיונית על מנת שהענקית היפנית תצליח לעמוד באתגר.
ההתלהבות רבה, אך בערים רבות חוששים מהמחיר של חשמול הצי
על אף האהבה הגדולה שיש כלפי אוטובוסים חשמליים בכלל ול-eCitaro בערים גדולות כמו ברלין בה שלוש מאות אלף קילומטרים של נתיבי תחבורה ציבורית, טווח הנסיעה של האוטובוס החשמלי פשוט לא מספיק כעת – בטח שלא ביום חם מאד או קר מאד.
עבור BVG, חברת התחבורה הציבורית המרכזית בעיר, המשמעות היא השקעת כסף אדירה במטרה להפוך את רכביה ואת פעילותה לירוקה – החל מהמחיר הגבוה יותר של אוטובוסים חשמליים, דרך הצורך בהגדלת הצי ומספר הנהגים (שכן הטווח קצר והטעינה ממושכת) וכלה בהקמת תשתית טעינה. על פי הערכות מדובר על השקעה של יותר מחמישה מיליארד יורו עד שנת 2030.
באופן דומה בערים רבות עולם חושבים על מהלך מורכב זה שהביא כבר לא מעט ביקורת מכל הכיוונים, על אף היתרונות הרבים הגלומים בו.
ברלין היא מקרה בוחן וההתקדמות הטכנולוגית עשויה לפתור את הבעיות שנראות כעת רחוקות מפתרון הגיוני. במידה והשינוי בבירה הגרמנית יצליח, או לכל הפחות ייושם בצורה מתוכננת ויעילה, סביר שיקרין וישפיע על ערים גדולות ומרכזיות נוספות.