fbpx

משרד התחבורה מאיץ את חשמול צי האוטובוסים בישראל

״תכנית תשתיות לאומית 130״ שיציג בקרוב משרד התחבורה, תאפשר להקים במהירות עמדות טעינה במסופי התחבורה הציבורית ובחניוני הלילה. בכך, יוקל חשמול צי האוטובוסים במדינה, שפולט כ-10% מגזי החממה של התחבורה בישראל. מיכאלי: ״החשמול הוא אינטרס לאומי״.

מוקדם יותר השנה נחשפה התכנית של משרד התחבורה להפוך את צי האוטובוסים של ישראל לחשמלי עד 2035, בין היתר באמצעות קביעת רף מינימלי לרכישת אוטובוסים חשמליים בכל שנה עד אמצע העשור, ואז מעבר לרכישה של אוטובוסים חשמליים בלבד.

כעת, הודיעו במשרד התחבורה על האצת התכנית, ולראשונה על כוונה להפנות תקציבים לצורך חשמול תשתיות התחבורה הציבורית.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

לפי הודעת המשרד, בקרוב תוצג תכנית חדשה שתקל על חשמול מסופי אוטובוסים – תת״ל 130. הצגת התכנית תהיה במסגרת כינוס הוועדה לתשתיות לאומיות (ות״ל), שמתוכנן לשבוע הבא, במעמד שרת התחבורה מרב מיכאלי.

השרה ציינה כי ״אנו מאיצות ומקדמות את חזון התחבורה החשמלית, וכבר בתקציב המדינה הקרוב נקצה את המשאבים הדרושים לתשתיות חשמול וטעינה ולרכש אוטובוסים חשמליים בהיקף מאסיבי. בימים אלו, אנו מקדמות הקמת מטענים סולריים על גגות מסופי האוטובוסים כדי להרחיב את השימוש באנרגיה ירוקה. זהו יעד לאומי תחבורתי, סביבתי, כלכלי וחברתי ובעיקר – אפשרי.״

משבר האקלים נכנס לתמונה

עם החילופים במשרדי התחבורה, הגנת הסביבה, האנרגיה והכלכלה, חל שינוי ניכר בשיח של השרות והמשרדים המדוברים. לא רק שלראשונה במשרד התחבורה מודיעים על הכוונה להפנות תקציב ייעודי לתחבורה ציבורית חשמלית, גם לראשונה בישראל הוצגה תכנית לשיתוף פעולה בין-משרדי בהכנת ישראל להתמודדות עם משבר האקלים.


יכול לעניין אותך:


בסוף החודש שעבר נכחו יחד שרת האנרגיה אלהרר, שרת התחבורה מיכאלי, שרת הכלכלה ברביבאי והשרה להגנת הסביבה זנדברג בכנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה והתייחסו לראשונה לתכניות (החסרות) של ישראל להתמודדות עם משבר האקלים.

לפי הודעה משותפת לארבעת המשרדים, ישראל תציג בקרוב התחייבויות הדוקות יותר ומפת דרכים להפחתת הפליטות גזי החממה לשלושת העשורים הקרובים. יעדי הפחתת פליטות גזי החממה של ישראל צפויים להיות הפחתה של כ-27 ל-2030 וכ-85 אחוזים ל-2050 ביחס לפליטות ב-2015, בהתאמה.

אמנם מדובר ביעדים שלא מספיקים על מנת לעמוד ביעדי הסכם פריז, אך משמח לראות שינוי מגמה בהתייחסות של ישראל למשבר האקלים והצבה של יעדים ברורים יותר. לקראת סוף 2020 נחשף כי ישראל כשלה בהפחתת פליטות גזי החממה שהציבה לעצמה עד אותה שנה, ואז גם נקבע כי יעדי הפקת האנרגיה של המדינה ל-2030 יעמדו על 30 אחוזים בלבד באמצעות אנרגיה מתחדשת, כששאר האנרגיה צפוי להיות מופק מגז.

כעת מעוניינים במשרדים השונים ליצור תכנית רב-משרדית שתפחית את פליטות גזי החממה בישראל – שנובעים בעיקר מהפקת אנרגיה ומתחבורה.

תכנון לטווח המידי, הבינוני והארוך

אוטובוס חשמלי קו 4 של חברת דן נוסע בתל אביב
אוטובוס חשמלי בתל אביב (צילום: Jose HERNANDEZ Camera 51 / Shutterstock.com)

במישור התחבורתי, הפיכת התחבורה הציבורית לחשמלית הוא צעד חיוני וחשוב, שמחד יפחית משמעותית את פליטת גזי החממה מתחבורה ומאידך יקל על ההפיכה של צי הרכבים הפרטיים לחשמלי.

לאוטובוסים חשמליים יתרונות נוספים אותם יש לקחת בחשבון כמו הפחתה של רעש במרחב העירוני, וכן הפחתה של פיח המסוכן לבריאות ומייצר לכלכוך. מעבר לכך הנסיעה באוטובוס חשמלי היא שקטה מאוד ונוחה יותר כך שמדובר ביתרון גם עבור נוסעי התחבורה הציבורית.

צעד נוסף שמתכוונים לנקוט במשרד התחבורה הוא הסרת חסמים בהתקנה של עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים במסופי אוטובוסים וחניוני לילה, ללא צורך באישור תכנית נפרדת עבור כל מתקן. לפי המשרד, יוצגו סטנדרטים אחידים להקמת עמדות טעינה, כשהיעד הוא חשמול 60 אחוזים מהאוטובוסים בישראל עד 2026 ואת כלל האוטובוסים עד 2035.

את התכנית להקמת עמדות טעינה מקדם משרד התחבורה באמצעות חברת נתיבי איילון, והיא מתייחסת לשינויים שיידרשו הן בטווח המידי והן בטווחי זמן ארוכים יותר. בטווח הקרוב, תאושר הקמה של תשתית חשמלית במאות מסופי תחבורה ציבורית ברחבי הארץ, בין היתר באמצעות הרחבת השימושים המותרים להצבת מבני השראה חשמלית והטענה. 

כמו כן יוספו זכויות בנייה למסופים קיימים ויקוצר הליך הרישוי – שירוכז תחת הות״ל. כמו כן, המשרד יחל במיפוי צורכי התחבורה הציבורית לטווח הבינוני והארוך, על מנת לאתר ולהכין לשימוש שטחים זמינים להצבת מסופים באופן יעיל יותר. לפי המשרד, מסופים קיימים ישודרגו וחדשים יוקמו בצורה המתאימה לאוטובוסים חשמליים.

קשר הדוק בין סביבה לתחבורה

אוטובוס חשמלי מרצדס eCitaro עם הכיתוב אגד במסך האוטובוס החיצוני
האוטובוס החשמלי החדש – eCitaro (צילום: יח״צ)

לפי מיכאלי ״קיים קשר הדוק בין תחבורה לסביבה, ולכן חובתנו כמשרד התחבורה לקדם בכל הדרכים את התחבורה הירוקה בישראל – כדי שהאוויר שלנו יהיה נקי יותר, כדי שהרחובות שלנו יהיו שקטים ונעימים יותר, כדי שהתחבורה שלנו תשרת באמת את כולם וכולן, וכדי שהיא תהיה תחבורה מאפשרת, במקום תחבורה תוקעת.״

נכתב כאן לא פעם על הצורך להפוך את התחבורה הציבורית בישראל לחשמלית, שיחד עם טיוב וייעול שלה תוכל להקל משמעותית את פליטות גזי החממה מתחבורה של ישראל: מחד, תופחת הפליטה הישירה של גזי חממה, בזכות ההפיכה של האוטובוסים המזהמים (שקיום אחראיים לעשירית מפליטות גזי החממה מתחבורה) לנקיים, על אחת כמה וכמה אם הטעינה תתבצע באמצעות אנרגיה סולרית, כפי שהצהיר משרד התחבורה.

מאידך, תחבורה ציבורית יעילה, נגישה ונוחה יותר תפחית את הנסועה בתחבורה פרטית ואת הגודש בכבישים, מה שיוריד עוד יותר את פליטת גזי החממה של הרכבים בישראל. לראשונה אנחנו עדים להתייחסות ישירה של שרת ומשרד התחבורה למשבר האקלים ולניסיון להתמודד עמו. בקרוב יחלו דיוני התקציב בממשלה ובכנסת, ונוכל לראות האם וכיצד יגובו תקציבית התוכניות החדשות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button