טסלה נערכת להבאת המשאית החשמלית שלה, טסלה סמי, לאירופה, והיצרניות האירופאית נערכות בהתאם. אחת מהן היא וולוו, שחושפת דגם חדש של משאית הוולוו FH לונג ריינג' החשמלית, עם טווח נסיעה כפול מזה שמציע הדגם היוצא.
כחלק מההיערכות של טסלה, החברה פרסמה מודעת דרושים לגיוס מנהל פיתוח עסקי למחלקת הטסלה סמי שעתידה לקום במשרדים הראשיים של טסלה באמסטרדם ובמפעל הג'יגה פקטורי של יצרנית הרכב החשמלי בברלין. למודעה הצטרפה גם ההצהרה של מאסק בביקור במפעל בגרמניה בחודש מרס האחרון אז אמר היזם ש"אני חושב שזה הגיוני לייצר את הסמי באירופה בג'יגה ברלין." ומשאית טסלה סמי שנצפתה על מוביל בגרמניה בדרך לתערוכת IAA מוביליטי שתתקיים שם בחודש הבא.
בשונה מדגמי הנוסעים של טסלה, ובעיקר טסלה מודל 3 או טסלה מודל Y שמיוצרות בכמויות אדירות, הייצור של המשאית החשמלית עדיין מתבצע בכמויות קטנות מאוד, על פי הדיווחים, יוצרו בין 150 ל-200 יחידות בלבד, כך שאם החליטו בטסלה לשלוח אפילו יחידה אחת לאירופה, כנראה שהם לוקחים את הנושא ברצינות.
חוסר רצון הוא לא מה שמנע עד כה מטסלה להביא את המשאית החשמלית שלה לאירופה, אלא ההבדלים בתקנות החלות על משאיות בין ארה"ב לאירופה, בעיקר תקנות האורך. באירופה, האורך המותר למשאית סמי טריילר עומד על 18.75 מטר בעוד שלמשאיות סמי טריילר באמריקה אפשר לחבר אפילו נגרר נוסף.
בשונה מהמשאיות באמריקה, בהן נמצא המנוע בקדמת הרכב ומאחוריו הקבינה בה יושבים הנהג והנוסע, המשאיות האירופאיות בנויות באופן כזה שהנהג יושב מעל המנוע, הגורר קצר יותר כדי למקסם את משקל השינוע במסגרת התקנות. כמובן שזהו לא רק עניין של עיצוב אלא עניין בעל משמעות רבה – גם מבחינת התנהגות הרכב עצמו וגם מבחינת היעדים אליהם אמורה המשאית להגיע – התמרון והחנייה באזורים צפופים שכיח הרבה יותר מבארצות הברית, כך שלמשאיות קצרות יותר יש יתרון מובהק.
בעוד שהטסלה סמי קצרה מלכתחילה ממשאית סמי אמריקנית ממוצעת, גם עם "אף" קצר היא עדיין ארוכה יותר ממשאית סמי אירופאית מתוצרת וולוו או מרצדס למשל. כך שבמצב הנוכחי היא לא תוכל לקבל תקינה אירופאית ותהיה חייבת לעבור שינויים. אנחנו לא יודעים איך זה יתבצע בפועל, אבל נראה שלטסלה יהיה עדיף לקצץ את הסמי מאחורה מאשר ליישר לחלוטין את ה"אף" שלה, מה שנראה כמבצע לא פשוט ואף יותר מכך – מהלך שעשוי לפגוע באירודינמיות של המשאית החשמלית ובכך לנטרל אותה מאחת החוזקות הכי בולטות שלה – טווחי נסיעה שנע בין 480 ועד 800 ק"מ לטעינה, כתלות בגרסה.
כך נוצר מצב בו טסלה לא היוותה איום על יצרניות המשאיות האירופאיות כמו וולוו, שהסתפקה במשאית סמי טריילר חשמלית עם טווח של 300 ק"מ בלבד – אך עושה רושם שיצרנית הרכב החשמלי מאמריקה לא מתכוונת לוותר על השוק החשוב.
וולוו FH לונג ריינג׳
וולוו מציגה גרסה חדשה של הוולוו FH לונג ריינג' עם קפיצה משמעותית בטווח הנסיעה, מ-300 ל-600 ק"מ. הכפלת טווח הנסיעה התאפשרה הודות למהנדסים של וולוו, שהחליטו להכניס את המנוע החשמלי לציר האחורי, מערכת שנקראת E-Axle, מה שפינה מקום להגדלת נפח ומספר הסוללות. בוולוו לא פרסמו את הנפח המדויק אך נאמר כי המשאית החשמלית תגיע עם 8 סוללות במקום 6.
במידה ולא יהיה שינוי משמעותי בקיבולת הסוללות הנוכחית, המשאית החדשה של וולוו צפויה להיות מצוידת בסוללה של 700-800 קוט״ש, שצפויים לתת 600 ק״מ של טווח לפי החברה. מכיוון שטווח נסיעה של משאית מושפע בעיקר ממשקל המטען, טווח הנסיעה של המשאית צפוי לנוע בפועל בין 300 ל-600 ק״מ כתלות בהעמסה על המשאית ובפעולות נוספות (כמו מנוף, דחסן וכד׳).
וולוו לא סיפקה מידע על מהירות הטעינה הצפויה של המשאית. משאיות ה-FH החשמליות הנוכחיות יודעות לקבל טעינה בהספק מקסימלי של 250 קילוואט בלבד – בהספק כזה טעינה מהירה תביא את המשאית ל-80% בסדר גודל של שלוש שעות, אך ייתכן כי המשאיות החדשות יהיה בעלות טעינה מהירה יותר.
לפי נתוני המסירות של וולוו קרוב ל-4,000 משאיות חשמליות נמסרו ללקוחות מעשרות מדינות ברחבי העולם, בתוכן 50 משאיות וולוו VNR חשמליות שנרכשו על ידי ענקית הקמעונאות אמזון, הפרש משמעותי מסך המסירות של הטסלה סמי. וולוו מסרה את המשאית החשמלית הראשונה שלה בשנת 2019 בעוד שטסלה מסרה את המשאית החשמלית הראשונה שלה לקראת סוף שנת 2022.
הוולוו FH לונג ריינג' החדשה עם טווח הנסיעה המשודרג צפויה להגיע לשווקים באמצע השנה הבאה.
מתי מגיע לארץ משאיות חשמליות