fbpx

מהמוביילאיי שלכם ועד לחלום של טסלה- סקירה של עולם הרכב האוטונומי

החל מבקרת שיוט, דרך חניה אוטומטית ועד רכב שיאפשר לכם לישון בנסיעה – איך עולם הרכב מתגלגל למציאות אוטונומית שתאפשר לכם להשלים שעות שינה ליד ההגה? סדרת כתבות חדשה- מתחילים במונחים הבסיסיים.

קשה לקרוא כתבה על רכבים חשמליים בלי להיתקל בהתייחסות לאוטונומיה של רכבים: החל מחזון רחוק של חברות כמו ג׳נרל מוטורס ועד להבטחות כמו אלו שהשמיע אילון מאסק לאחרונה עם ההצגה של רכב חשמלי ואוטונומי ב-25 אלף דולר

כך, בעשר השנים האחרונות, הפכה תחבורה אוטונומית מנושא שאולי אפשרי, לאפשרי בוודאות, דרך בלתי נמנע, עת שניידות משטרה בארה"ב כבר היום רודפות אחרי רכבים שנוסעים קילומטרים ארוכים בעת שהנהג שרוי בשינה מתוקה.

הדרך ליום בו נוותר לחלוטין על הרישיון לטובת מחשב על גלגלים ככל הנראה עוד ארוכה. אולי עד אז אפילו רכבים היברידיים יהיו חלק מההיסטוריה ורכבים חשמליים יקראו פשוט ׳רכבים׳.

בכל מקרה, הטכנולוגיה כבר פה, הופכת לזולה ובטוחה יותר משנה לשנה וקצת לפני שכולנו רצים לא-לנהוג ברכב הבא שלנו, חשוב להבהיר מה היא בדיוק אוטונומיה ומה הם דרגות החופש הקיימות בעולם הרכב.

רכב אוטונומי – כל הכתבות בסדרה:

מי קבע מה נחשב רכב אוטונומי ומה לא?

האם בקרת שיוט או חיישן בטיחות הופכים את הרכב שלנו לאוטונומי? עצם העובדה שחיישן מסמן לכם לבלום הופכת אותנו לפחות נהגים?על מנת לעשות סדר בתחום התכנסה החברה הבינלאומית להנדסה אוטונומית ופרסמה בשנת 2014 מסמך, שעודכן מאז פעמיים, שמסווג את יכולות הרכב בציר שבין אוטונומיה אפסית למוחלטת.

המסמך שכותרתו ״טקסונומיה והגדרות למונחים הקשורים לאוטונומיה של מערכות נהיגה עבור רכבים מונעים על הכביש״ מציין שש דרגות אוטונומיה שונות לרכבים, כאשר כל דרגה נקבעת בהתאם למידת המעורבות הדרושה מהנהגים.

דרגות אלו הולכות ומתקבעות כסמנים מרכזיים בשיח המקצועי שעוזר להבהיר מונחים טכנולוגיים בעולם הרכב – וסביר שגם יהפכו למרכזיים יותר עבור הלקוחות, שרוצים כבר עכשיו מידות שונות של שליטה בזמן הנהיגה.

מה כוללות דרגות האוטונומיה השונות?

שש דרגות האוטונומיה של רכבים נעות בין דרגה 0 לדרגה 5:

דרגה 0

סביר מאד להניח שחלקנו מחזיקים כרגע רכב בדרגה 0 בבעלותנו והסיכוי שאחד מרכביכם הקודמים היה כזה קרובה מאד למאה אחוזים.

הכוונה היא לרכב שאינו מסוגל לבצע שום פעולה לנהיגה עצמאית או לחיזוי של מצב הכביש – משמע שכלל פעולות הנהיגה, כולל הזיהוי וההתמודדות עם הסכנות הכרוכות בעליה על הכביש, מבוצעות על ידי הנהג.

דרגה 1

אוטונומיה בדרגה 1 היא הנפוצה ביותר על הכביש היום (בעולם המערבי). אל דרגה זו שייכים רכבים בהם הנהג והמחשב יכולים לשלוט במשותף ברכב – דוגמת בקרת-שיוט שמופעלת על ידי הנהג, אך עדיין דורשת מהנהג להישאר ערני ומרוכז ולשלוט על ההגה. 

דוגמה נוספת לכך היא רכבים בעלי כלי עזר לחניה, בהם הנהג שולט במהירות והרכב מבצע לבד את ההיגוי. למעשה, עיקר המאפיינים של אוטונומיה בדרגה 1 קשורים לעזרים המגבירים את הבטיחות בנהיגה, כמו כלי החיזוי וההתראה שמציעה כיום חברת מובילאיי– שלא מסוגלים לבלום את הרכב או לשנות את כיוונו במקומנו.

דרגה 2

רכבים המאפשרים נהיגה ״בלי-ידיים״ נכנסים לקטגוריה הזו. לרכבים בדרגת אוטונומיה 2 יש מערכות פנימיות הדואגות לכל האספקטים של נהיגה: היגוי, תאוצה ובלימה. עם זאת, הנהג עדיין נדרש להישאר ערני ולהיות מסוגל להתערב אם אחד מחלקי המערכת כושל.

למרות שעקרונית הרכב לא דרוש לידי הנהג, הוא עדיין נדרש להשאיר את ידיו על ההגה בכל זמן ולהישאר מרוכז מספיק לנהיגה – ניחשתם נכון, זו דרגת האוטונומיה של הטייס האוטומטי של טסלה (ושאליה שייכים גם דגמים מסוימים של ניסאן ליף, אבל משום מה לא מדברים על כך).

איש עסקים בתוך טסלה מודל S כשהנהיגה האוטונומית מופעלת
אוטופיילוט של טסלה (צילום: Flystock / Shutterstock.com)

דרגה 3

רכבים בדרגה 3 באמת אפשר לכנות ׳אוטונומיים׳ כמו שאדם ממוצע תופס. רכבים אלו, שמאפשרים לנהוג ״בלי-עיניים״, יכולים לאפשר לנהג להתרווח במושבו ולהירגע בזמן שהרכב דואג לכל מה שצריך לדאוג לו בזמן הנסיעה מנקודה אחת לאחרת: בדרגת אוטונומיה זו ניתן לפנות להתעסקות בטלפון ולצפות בסרטים, אך עדיין להיות מסוגלים לעבור לנהיגה ״Hands-on״ במידת הצורך, כך שלא ניתן לישון.

הרכב הראשון שתוכנן לעמוד בקריטריונים הנדרשים לדרגה 3 הוא אאודי A8 שמסוגל לבצע את כל צורכי הנהיגה עד מהירות של 60 קמ״ש – אך עדכון זה מעולם לא יושם, משום שתחום האוטונומיה המתקדמת עדיין נמצא באזור האפור מבחינת תקנים וחקיקה.

דרגה 4

עכשיו אנחנו נכנסים לאזור הדמדומים של המדע הבדיוני, בערך. רכבים עם אוטונומיה בדרגה 4 הם ״Mind-Off״ מבחינת הנהגים, שכן הם בעלי יכולות כל כך נרחבות שלא דרושה התערבות אנושית כלל, עד כדי שינה בזמן שהרכב נוסע.

עם זאת, הדרגה הזו כוללת מספר הגבלות ורכבים בדרגה 4 יכולים לפעול באוטונומיה מלאה רק באזורים מוגבלים ומוגדרים (כמו מגרש ניסויים) או בפקקי תנועה ואם הרכב אינו באזור מוגדר שכזה הנהג צריך להיות בעל יכולת להשתלט על הרכב במקרה של התרחשות בלתי צפויה. 

הדוגמה המתאימה למקרה זה היא פרויקט וואימו (Waymo) של גוגל שפועל בפיניקס, אריזונה ללא נהג, פרט לנהג הניסוי שנמצא שם לעת צרה.

רכב אוטונמי של Waymo בחניון של גוגל בסן פרנסיסקו
רכב אוטונומי של Waymo בסן פרנסיסקו (צילום: Sundry Photography / Shutterstock.com)

דרגה 5

במילים אחרות, החלום הרטוב של אילון מאסק. הכוונה היא לרכב שאינו זקוק כלל לנהג ואוטונומי במלואו. דוגמה לכך הן מוניות הקונספט הרובוטיות של אאודי – אאודי אייקון (Aicon). בעבר מאסק ציין שעד 2020 טסלה תייצר רכב בדרגת אוטונומיה 5. ובכן, כרגע מדברים על 2023, אבל אני מאמין שכולנו נשמח להיות מופתעים.

אז מתי נראה אותם על הכביש?

כפי שצוין – הבטחות ופרויקטים ניתן למצוא בשפע, גם בקנה מידה לאומי (כפי שמשרד התחבורה מתגייס כיום סביב הפעילות של מובילאיי בנושא). אך כפי שציין אילון מאסק ביום הסוללות האחרון: ״להיות סטארט-אפ ולבנות אב-טיפוס זה קל. האתגר האמיתי הוא בהגעה לייצור מאסיבי״.

מנגד, דרגות שונות של אוטונומיה קיימות בצורה נרחבת על הכבישים כבר היום. מה מונע ומה מניע את השינוי הרחב? תוכלו לקרוא בכתבות הבאות בסדרה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button