חברת WattEV הקימה תחנת טעינה עצומה בקליפורניה הכוללת בין היתר שלושה מטענים ייעודיים למשאיות חשמליות, בהספק של 1.2 מגה-וואט כל אחד. החברה מתמחה במתן פתרונות טעינה עבור ציי רכב חשמליים ומשאיות חשמליות, והיא החלה בפריסה של רשת תחנות מהירות ציבורית בקליפורניה, הכוללת 3 תחנות פעילות נכון להיום.
התחנה החדשה שנפתחה הוקמה בעיר בייקרספילד בקליפורניה, הממוקמת בין לוס אנג׳לס לסן פרנסיסקו (כ-180 קילומטרים צפונית ללוס אנג׳לס), והיא מצוידת ב-32 מטעני 360 קילוואט עם שני מחברים (CCS), 15 מטענים של 240 קילוואט, בנוסף לשלושה מטענים מגה-מהירים בהספק של 1.2 מגה-וואט, בתקן MCS הייעודי למשאיות.
תקן MCS
תקן MCS, ראשי תיבות של Mega Charging System, הוא תקן טעינה המפותח על ידי ארגון CharIN, שאחראי גם על תקן הטעינה CCS2 לרכבים חשמליים. התקן החדש מיועד לתחבורה כבדה, הדורשת הספקי טעינה גבוהים מאוד.
משאיות חשמליות מצוידות בסוללות ענק שנעות בין 240 קוט״ש ויכולות להגיע עד 600 קוט״ש ויותר, והן דורשות טעינה מהירה מאוד לצורך ביצוע מסלולים ארוכים. לצורך ההמחשה, משאית עם סוללה של 600 קוט״ש תאלץ לעמוד קרוב ל-3 שעות בעמדה אולטרה-מהירה של 180 קילוואט כדי להטען ל-80%.
כדי לבצע טעינה מהירה מאוד של משאית חשמלית, יש צורך בהספקי טעינה גבוהים מאוד. טסלה לדוגמה מתכננת לצייד את המשאית החשמלית שלה, טסלה סמי, בהספק טעינה של 1 מגה-וואט (1,000 קילוואט).
תקן הטעינה הנפוץ ברכבים, CCS, מוגבל להספקים של עד 350 קילוואט, ולכן CharIN החל לפתח את תקן MCS ב-2018, במטרה שיוכל לתמוך בהספקי טעינה גבוהים מ-1MW.
נכון להיום כמעט כל המשאיות החשמליות שנעות על הכבישים עדיין מצוידות בחיבור CCS1 או CCS2 בדומה לרכבים החשמליים הפרטיים, למעט המשאיות של טסלה המצוידת בחיבור קנייני של החברה, ועד כמה שידוע לנו – אין משאיות שמצוידות בחיבור MCS.
מרצדס הודיעה כי היא מתכננת לצייד את משאיות ה-eActross 600 החשמלית בחיבור MCS, אך המשאית מתוכננת להכנס לייצור רק לקראת סוף השנה הנוכחית.
עדיין בגדר ניסוי
תקן ה-MCS עדיין בעבודה (אם כי העבודה עליו צפויה להסתיים בקרוב), ומכיוון שעדיין אין משאיות חשמליות המאפשרות טעינה בתקן זה, נראה ש-WattEV מנסים להקדים את השוק ולהתחיל לפרוס רשת טעינה בתקן החדש, אולי כדי לפתור את בעיית הביצה והתרנגולת, ואולי כדי להכנס לשוק לפני שאר החברות ולשריין חוזים עם לקוחות פוטנציאלים.
מעבר לכך תחנת הטעינה החדשה מוזנת גם מפאנלים סולארים בהספק כולל של 5MW, שלפי החברה צפויים להתרחב בעתיד ל-25MW, ובסוללות לאגירה בקיבולת של 3 מגה-וואט-שעה. התחנה החדשה מציעה גם מרכז מסחרי, שירותים לרווחת הנהגים, ושטחים המיועדים להשכרה לתחום המזון.
חברת WattEV קיבלה מענק של כ-5 מיליון דולר מוועדת האנרגיה של קליפורניה (California Energy Commission), לצורך הקמת התחנה החדשה בבייקרספילד, במטרה להאיץ את חשמול סקטור התחבורה הכבדה.
נדרש גם בישראל
בישראל סקטור המשאיות החשמליות כמעט ולא קיים. לצורך קידום אלנטרנטיבות נקיות יותר בסקטור התחבורה הכבדה יש צורך בהשקעה גם בתשתיות ייעודיות לסקטור זה (מעבר לביטול רעיונות כגון מס נסועה לרכבים חשמליים).
למרות שיש פריסה של תחנות טעינה מהירות בארץ, התחנות אינן מותאמות למשאיות כבדות, ולמעשה דורשות מחברות המפעילות משאיות חשמליות להתבסס על רשת טעינה ייעודית שמוקמת במרכזים הלוגיסטיים בלבד, מה שמגביל מאוד את טווח הפעולה של המשאיות החשמליות.