פורד ופולקסווגן בהחלט יכולות להחשב כמתחרות אחת של השנייה, אבל לצד התחרות, נרשמו ביניהם גם כמה שיתופי פעולה לאורך השנים.
בשנת 1987 הקימו החברות את אוטו-לטינה, שיצרה דגמים לאמריקה הלטינית כמו פולקסווגן אפולו שהיה מבוסס על הפורד ורונה, פולקסווגן לוגוס שהיה מבוסס על הפורד אוריון והפולקסווגן פוינטר שהיה מבוסס על הפורד אסקורט. בהמשך שיתפו החברות פעולה בסגמנט המיניוואן, עם הפולקסווגן שאראן והפורד גלקסי שהוצגו בשנת 1991 ויוצרו עד שנת 2020.
ההסכם הנוכחי בין שתי היצרניות, שנתחם בשנת 2019, לא מקנה לחברה אחת שליטה בחברה האחרת – מדובר על ברית במסגרתה ישתפו החברות פעולה במגוון תחומים, ובתוך כך שלושה תחומים עיקריים:
- פיתוח משותף של רכבים מסחריים.
- פיתוח משותף של מערכות נהיגה אוטונומיות.
- פיתוח משותף של רכבים חשמליים.
בשנה וחצי האחרונות הניב שיתוף הפעולה הזה שני דגמי פנאי חשמליים חדשים של פורד – פורד אקספלורר החשמלי ופורד קפרי החשמלי, שניהם עושים שימוש בפלטפורמת ה-MEB של פולקסווגן. עכשיו הגיע תורה של יצרנית הרכב מגרמניה לעשות שימוש בדגם קיים של פורד.
דור שביעי לטרנספורטר
מתחת למעטה החיצוני, הדור השביעי של הפולקסווגן טרנספורטר הוא בעצם פורד טרנזיט קאסטום – שימו לב שלא מדובר בגרסה האמריקנית של הרכב החשמלי המסחרי.
בשונה מה-ID.BUZZ שנשען על פלטפורמה חשמלית ייעודית, פלטפורמת ה-MEB, הטרנספורטר החדש הוצג גם בגרסאות דיזל וגרסאות היברידיות, כך שלא מדובר ב"רכב חשמלי 100%" מה שנקרא. ה-ID.BUZZ בגרסת הפרו מצויד במנוע חשמלי יחיד בהספק של 201 כ"ס, סוללה בנפח של 74 קוט"ש ומציע טווח נסיעה של 423 ק"מ.
בעוד שהפולקסווגן טרנספורטר החשמלי החדש גם הוא מגיע עם הנעה אחורית, הסוללה שלו קטנה יותר משל הפולקסווגן ID.BUZZ, מגיעה בנפח של 64 קוט"ש בלבד וזהה לזו של הפורד טרנזיט קאסטום החשמלי, שמניבה טווח נסיעה מירבי של 334 ק"מ. הפורד טרנזיט החשמלי מגיע גם בגרסת טווח מוגדל, עם טווח נסיעה של 402 ק"מ ונכון לכתיבת שורות אלו, לא ידוע אם בפולקסווגן מתכננים גם כן להציע אופציה שכזו.
ביצועי הטעינה שעומדים על כ-40 דקות מ-10% ל-80% ותוספת של כ-80 ק"מ לטווח הנסיעה בכל 10 דקות של טעינה. בפולקסווגן לא פרסמו עדיין את טווחי הנסיעה הרשמיים של הטרנספורטר החשמלי החדש וגם לא את זמני הטעינה אך הם צפויים להיות זהים לאלו של הפורד טרנזיט קאסטום. כל טווחי הנסיעה נמדדו ונקבעו לפי תקן WLTP.
הפולקסווגן טרנספורטר החשמלי החדש מגיע בגרסה עם הספק של 134 כ"ס, 215 כ"ס ו-282 כ"ס ובשלוש תצורות מרכב: שתי גרסאות טרנספורטר מסחריות עם שלושה או חמישה מושבים וחלק אחורי סגור (ללא חלונות), ושתי גרסאות המיועדות להסעת נוסעים – קומבי, עם 6 מקומות ישיבה וקרוואל, עם 9 מקומות ישיבה.
מבחוץ, פולקסווגן טרנספורטר שונה מאחיו הפורד טרנזיט אבל מבפנים, מדובר בשני רכבים די זהים. הפולקסווגן הטרנספורטר החשמלי מגיע עם מסך תצוגה לנהג בגודל 12 אינץ', מסך תצוגה ראשי של מערכת המולטימדיה בגודל 13 אינץ' ומגוון פתרונות אחסון.
הפולקסווגן טרנספורטר החדש ארוך יותר ב-145 מ"מ ורחב יותר ב-127 מ"מ מהדגם היוצא, ומציע בסיס גלגלים ארוך יותר ב-96 מ"מ. בפולקסווגן מציעים גם גרסה עם בסיס גלגלים מוארך וגג מוגבה – כמובן שצריך לקחת בחשבון שככל שהגג גבוה יותר כך נפגעת האווירודינמיות של הרכב, מה שמשפיע באופן ישיר על טווח הנסיעה.
הפולקסווגן טרנספורטר החדש מציע יכולת העמסה מירבית של 1.3 טונות ויכולת גרירה של 2.8 טונות. ואם כבר מדברים על עבודה קשה, שווה להעיף מבט על גרסת הפאן אמריקנה של הפולקסווגן טרנספורטר החשמלי החדש שמציגה חזות קשוחה יותר מגרסאות הנוסעים המעודנות.
בישראל משווק פולקסווגן טרנספורטר במגוון גרסאות מסחריות ונוסעים, נשמח לראות את היבואן "מרים את הכפפה" ומביא לכאן גם את הגרסה החשמלית.