
על אף שתשתיות הטעינה לרכבים חשמליים בארץ הולכות ומתרחבות, ואף על פי שנדמה כי כמעט בכל פינה מבוקשת ניצבת עמדת טעינה לרכב חשמלי, לעיתים חוויית הטעינה בעמדות טעינה ציבוריות או חיפוש אחר עמדת טעינה עשויים להיות מסורבלים.
הבעיה מתחילה בריבוי החברות המפעילות עמדות הטעינה – כל חברה דורשת התקנה של אפליקציה ייעודית והרשמה לשירות. במקרים של חוסר קליטה סלולארית במכשיר (דבר הנפוץ בחניונים תת קרקעיים), שיבושי שירותי המיקום, או טלפון כבוי מכל סיבה שהיא, לעתים הפעלת עמדת טעינה ציבורית עלולה להיות מסורבלת או לא אפשרית. עבור מקרים אלה ואחרים, החברות מציעות צ'יפ פיזי בתשלום סמלי, אשר באמצעותו ניתן להפעיל את העמדה. אם היה זה עניין חד פעמי, הפעולה לא הייתה מסובכת, אך כאשר קיימות עשרות חברות טעינה בישראל, הצ'יפ הבודד הופך צרור מסורבל בעלות מצטברת, והאפליקציות הולכות ומתפשטות בנייד בתופסן את מקום האיחסון.
לא רק עבור בעלי רכב חשמלי פרטי מדובר בסוגייה מרגיזה, אלא גם עבור מנהלי צי רכב חשמלי ועובדי החברות המקבלים רכב חשמלי ממקום העבודה. העובדים נאלצים לעקוב אחר קבלות תשלום רבות ממקורות שונים, והמנהלים נתקלים בתהליכים מסורבלים לביצוע החזר עלויות הטעינה לעובדים.
עבור בעיות אלה קיים פיתרון הנקרא "דלקן חשמלי אוניברסלי". בדומה לדלקן אוניברסלי של רכבי בעירה פנימית, ישנן מספר חברות בישראל המציעות שירות דלקן חשמלי, המאפשר גישה למספר רב של עמדות טעינה השייכות למפעילים שונים, ומרכז יחד את כלל התשלומים למגוון עמדות טעינה ברחבי הארץ.
עבור מנהלי ציי רכב ומנהלי רכש מדובר בפיתרון שעשוי לחסוך זמן יקר – דלקן חשמלי מאפשר לקבל בסוף החודש דוח מרוכז, בו מופיעות כלל הטעינות של כל אחד מהעובדים. בדוח המסודר מופיעות גם שעות הטעינה והעמדות בהן השתמשו, בנוסף לסכומי הטעינה הבודדים והסכום החודשי הכולל.
איך לבחור דלקן חשמלי אוניברסלי?

בישראל קיימות כיום מספר חברות המציעות דלקנים חשמליים (הידועים גם בשם שירות טעינה אוניברסלי). על מנת לבחור את הפיתרון הכי מתאים לכל נהג או חברה, יש צורך לבחון את הפרמטרים הבאים:
כמה חברות טעינה מאוגדות תחת כל דלקן חשמלי?
ככל ששירות הדלקן החשמלי מאגד מספר רב יותר של חברות טעינה בישראל, כך הוא מקיף יותר ומאפשר תמיכה ושירותים עבור מפת עמדות טעינה רחבה יותר. אם אתם נהגים פרטיים מומלץ לכם לבחון את הרגלי השימוש והחברות בהן אתם משמתים בתדירות גבוהה.
בנוסף, ככל שדלקן חשמלי משתף פעולה עם מספר יותר חברות, כך הוא משתלם יותר, שכן אין צורך ליצור מנויים ולרכוש צ'יפ לכל חברה. עבור מנהלי צי רכב חשמלי, הדלקן החשמלי מאפשר לנהל את כל הוצאות הטעינה הציבורית באמצעות ספק יחיד, המספק חשבונית מאוחדת בסוף כל חודש.
כמה עמדות טעינה יש בשירות בכלל?
מספר חברות הטעינה אינו חשוב כמו מספר עמדות הטעינה שמציע השירות בפועל. ככל שקיימות יותר עמדות זמינות לשימוש עבור השירות, כך קל יותר למצוא עמדה בקרבת מקום, מה שחוסך זמן רב כאשר יש צורך בטעינה. מספר העמדות הכולל מאפשר גם סיכוי גבוה יותר לפניות וזמינות העמדה ברגע נתון.
בצורה זו, גם אם הגעתם לעמדה הרצויה וגיליתם שהיא תפוסה על ידי רכב אחר, תוכלו למצוא עמדות נוספות בקרבת מקום, מבלי לבזבז זמן, או חלילה להתקע באמצע הדרך ללא טעינה. חלק מהחברות המספקות דלקן חשמלי יאפשרו לכם גם לקבל מידע על זמינות העמדה דרך האפליקציה שלהן.
כמה עמדות טעינה מהירה יש בשירות?

פעמים רבות כאשר אנו מחפשים עמדת טעינה ציבורית, מדובר במקרים בהם נדרשת טעינה לזמן קצר, כמו לדוגמה בעת נסיעה ארוכה או טיול. בעקבות כך רבים יעדיפו להשתמש בעמדות טעינה מהירות, אשר מסוגלות לטעון את הרכב בזמן קצר.
ככל ששירות הדלקן החשמלי המדובר תומך במספר רב יותר של עמדות טעינה מהירות, כך יהיה קל יותר להתנייד ולמצוא עמדת טעינה מהירה על הדרך. במידה ואתם מוצאים את עצמכם נוסעים בתכיפות גבוהה בכבישים בינעירוניים, ייתכן שתעדיפו ריבוי עמדות מהירות, שיאפשרו לכם להתנייד בקלות. עם זאת, במידה ואתם צפויים לשהות במקום מספר שעות, עמדה איטית עשויה להיות עדיפה, שכן מחירי הטעינה בעמדות טעינה מהירות גבוהים יותר. כך במידה ואתם נוהגים לשהות במקומות זמן רב יותר, תוכלו להשאיר את הרכב להיטען בזמן סידוריכם.
העדפות אישיות
הרגלי הנהיגה של אנשים משתנים בהתאם לעבודה ולחיים הפרטיים. לשם כך כדאי לבחון עם החברות השונות אודות העמדות הזמינות באיזורכם, ובאיזורים בהם אתם נוהגים לבקר לעיתים תכופות. אם מדובר באיזור מגוריכם, באיזור מקום העבודה, המשפחה, או בדרכים מהירות בהן אתם נוהגים לעיתים קרובות, מומלץ לבדוק את פרישת העמדות שהכי רלוונטית עבורכם בהתאם להרגלי הדרך שלכם.
אפליקציה, צ'יפ ונוחות השימוש
היתרון העיקרי של שירותי הדלקן החשמלי הוא איגוד מספר חברות ועמדות תחת אפליקציה אחת. כדאי לבדוק את אמצעי התשלום של השירות המבוקש, ואם תוכלו לקבל צ'יפ לצורך הזיהוי בעמדה. הצ'יפ מאפשר זיהוי מהיר בעמדה, אשר אינו דורש התחברות לאפליקציה ובירור פרטים בכל פעם שברצונכם לטעון את הרכב, מה שעשוי לחסוך זמן. במקרים של בעיות קליטה או סוללה בטלפון הנייד, הצ'יפ אחראי על הזיהוי, ומתחבר ישירות לעמדה לצורך הטעינה.
מומלץ גם לנסות את האפליקציות השונות, ולבחון את נוחות השימוש והמידע המוצג בהן. ניתן לצפות בעמדות הטעינה הזמינות בפריסה ארצית בזמן אמת (כך ניתן לדעת אם העמדה המבוקשת נמצאת בשימוש), באיגוד כלל הנסיעות, הקבלות והסכומים.
שירות דלקן חשמלי לציי רכב ומנהלי רכש
פתרון הדלקן החשמלי עשוי להיות רלוונטי לחברות המחזיקות צי רכב הכולל רכבים חשמליים או לחברות המציעות ליסינג של רכב חשמלי. הוא מאפשר למנהלי הצי ולמנהלי הרכש לאפשר לעובדים ולנהגים של החברה גישה נוחה לפריסה נרחבת של עמדות טעינה מצד אחד, ומהצד השני הוא מאפשר לחברה להתנהל מול ספק אחד בלבד, ולקבל דו״חות מסודרים על הטעינות של כל עובד ועלותן.
עם זאת חשוב לברר כי שירות הדלקן החשמלי מספק את צרכי החברה ומספק פריסה של עמדות טעינה במקומות בהם החברה פועלת או בהם נהגי החברה נדרשים לטעון.
חברות המפעילות שירות דלקן חשמלי בישראל
בישראל ישנן מספר חברות המספקות שירות של דלקן חשמלי. חברות אלו יספקו אפליקציה, צ׳יפ או אמצעי זיהוי אחר לצורך התחברות לעמדות. להלן החברות המספקות את השירות בארץ:
- ACDC EV – חברת בת של חברת דלקנים אוניברסליים. החברה מציעה צ׳יפ המאפשר להתחבר למספר רב של חברות טעינה בישראל, יחד עם אפליקציה לאיתור עמדת טעינה קרובה.
- Ecorgy – חברת בת של א.ד.י מערכות, המאפשרת זיהוי של הרכב באמצעות מכשיר קטן המודבק לשמשה הקדמית של הרכב, ללא התקנה, יחד עם אפליקציה לניהול הטעינה.
Grivo
גרועים..