fbpx

וולוו, קוקה-קולה ואובר לאיחוד האירופי: לאסור מכירת רכבי בנזין

יחד עם 26 חברות אחרות, ביניהן גם אלקטראון הישראלית, חברת הרכב השוודית ממצבת את עצמה כמובילה במעבר התחבורה באירופה לחשמל. במידה והמהלך יצליח, צפויה אירופה להאיץ אפילו יותר את תהליכי החשמול (הנקי) שלה.

וולוו, שמוקדם יותר השנה הודיעה כי  עד סוף העשור תהפוך את עצמה לחברת רכב חשמלית לחלוטין, מצטרפת לקריאה לאסור על מכירת רכבי בנזין ודיזל באיחוד האירופי. הקריאה של וולוו מצטרפת לזו של 27 חברות ולחץ מצד מחוקקים הולנדים ובלגים להכניס את האיסור לתוקף בשנת 2035. חלק מהחברות גם מקוות להכניס את האיסור במסגרת התקן הפליטה Euro-7 שיכנס לתוקפו בשנת 2025.

למרות שאיסור מוקדם יותר כבר מתוכנן בכמה מדינות אירופאיות, כמו הולנד או נורווגיה (שאינה חלק מהאיחוד), כנראה שאם התקינה תעבור, האיסור יוחל משנת 2030, ובכל מקרה לא יאוחר משנת 2035. בריטניה, שעזבה לאחרונה את האיחוד, מתכננת לאסור על מכירת רכבים המונעים במנוע בעירה פנימית בשנת 2030.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

בין החברות שקוראות לאיחוד לזרז את התקינה הירוקה לרכבים נמצאות גם איקאה, אובר, חברות הטעינה צ׳ארג׳פוינט ואנל-X, ואפילו אלקטראון הישראלית שמפתחת כביש המסוגל להטעין רכבים תוך כדי נסיעה. הצטרפו לקריאה גם חברות כמו קוקה-קולה ואפילו חברת התרופות נובו-נורדיסק – מה שמראה על הבנה נרחבת של חשיבות המעבר לחשמל. לפי העתירה שהוגשה למועצה האירופית בבריסל, קביעה של מועד מדויק ידחוף את התעשייה כולה להגביר את ההשקעה הדרושה במחקר ופיתוח הנחוצים.

בישראל מתים כ-2,000 איש מזיהום אוויר בשנה, באיחוד- 54,000

תנועה ורכבים רבים בכביש איילון בתל אביב
תנועה ורכבים רבים בכביש איילון בתל אביב (צילום: MarkMark / Shutterstock.com)

זיהום אוויר מתחבורה אחראי לשישית מפליטות הפחמן הדו-חמצני, גז החממה העיקרי, של האיחוד האירופי. כמו כן, תחבורה היא המקור הגדול ביותר לפליטות של דו-תחמוצת החנקן באיחוד. ידוע היום כי לפחות 4 מיליון מקרים חדשים של אסתמה בילדים בכל שנה קשורים לחשיפה לרמות גבוהות של גזי חממה כמו חנקן.

ההתבססות על תחבורה מזהמת עולה לתושבי האיחוד לא מעט – כמאתיים מיליארד יורו בשנה מוצאים על ייבוא דלק. עם חמישים וארבעה אלף אירופאים שמתים בכל שנה מהשלכות ישירות של זיהום אוויר, כשני שליש מתושבי הערים באירופה תומכים בקביעת תאריך לסיום עידן הדלק בתחבורה. לשם השוואה, בישראל נפטרים יותר מאלפיים איש בכל שנה בגלל זיהום אוויר, בערך מחצית מהם מזיהום אוויר הקשור בתחבורה. 


יכול לעניין אותך:


אנדרס קארברג, ראש תחום הקיימות בוולוו, התייחס לקריאת החברה למחוקקים לקבוע תאריך יעד לחשמול התחבורה: ״על ידי התכנון להפוך לחברה חשמלית לחלוטין עד 2030, וולוו מתכננת לקבוע קצב במעבר לתחבורה נטולת פליטות בתעשייה. אבל כיוון ותמיכה ממשלתיים ברורים שם נחוצים כדי להאיץ שינוי זה. בהקשר זה, וולווו שמחה להצטרף לקריאה למועצה האירופית לקבוע תאריך סיום למכירה של רכבי בעירה פנימית חדשים לפני 2035. אמצעים נוספים יידרשו גם כדי להגדיל את הביקוש באיחוד לרכבים חשמליים, כולל הפיתוח המהיר של תשתית טעינה מקיפה.״

חקיקה שתקבע יעד של אפס פליטות פחמן דו-חמצני עד 2035 תביא למרכז הבמה את המאמץ ואת תהליך ההוצאה של רכבי בנזין ודיזל – כולל היברידיים, כך לפי החברות החתומות על העתירה. בחודש יוני צפויה המועצה האירופית, הגוף המחוקק של האיחוד, לקבוע יעדים חדשים בהקשר זה על מנת להפחית את כלל פליטות גזי החממה מהאיחוד ב-55 אחוזים עד סוף העשור. מדובר בסל חוקים שמתוכננים להציב את האיחוד על המסלול הנכון לאיפוס פליטות גזי החממה עד שנת 2050.

וולוו: החברה המסורתית שתיהיה הראשונה להתחשמל לגמרי

וולוו XC40 Recharge חשמלית מלאה מחוברת לעמדת טעינה ברחוב
וולוו XC40 Recharge חשמלית מלאה

וולוו עשתה לאחרונה מספר צעדים עצומים לכיוון החשמל, שעשויים למצב אותה כאחת מחברות היוקרה החשמליות המובילות בעולם. לפני כחודשיים הודיעה החברה על המעבר לייצור רכבים המונעים בחשמל בלבד עד 2030 – מה שיהפוך אותה לראשונה בקרב חברות הרכב המסורתיות והיחידה עד כה בקרב חברות הרכב באירופה.

כבר במהלך השנה שעברה הודיעה וולוו כי תתחיל לפתח ולייצר בעצמה סוללות לרכביה, וכבר חתמה על חוזים לייבוא החומרים הנדרשים לעשור קדימה. כך היא שמה את עצמה בשורה אחת עם טסלה ופולקסווגן, הגדולות והחזקות בתחום החשמל, שכבר צופות את הביקוש העתידי ואת צוואר הבקבוק שהולך להיווצר עם כושר הכרייה המוגבל של ניקל וליתיום ברחבי העולם.

מאוחר יותר הודיעה החברה גם על פיתוח עצמאי של מנועים חשמליים – ומביאה את עצמה לשליטה על כל שרשרת האספקה והייצור של עצמה, בדומה למה שטסלה הכריזה כי תעשה. זאת בניגוד לשיטת ״טויוטה״ הנפוצה בעולם הרכב, של מיקור חוץ רוחבי וגלובלי לכל חלקי הרכב, לצורך הפחתת עלויות.

עם הרכבים החשמליים הפיתוח עדיין מהווה מרכיב מרכזי בייצור, כך ששליטה טובה והתאמה בין חלקי השרשרת המתחילה בהפקת ניקל ומסתיימת בפס הייצור יכולות להכריע בין רווח להפסד. וולוו, שבבעלותה גם פולסטאר שהולכת ומתחזקת בעולם החשמלי, ממצבת את עצמה כשחקנית מובילה, שמסתכלת רחוק יותר מהרבה אחרים.

מחירי הרכב החשמלי יורדים- אבל גם המחוקקים צריכים לסייע לשוק 

איסור מכירת רכבי בנזין ודיזל מהווה אחד ממרכיבי היסוד בהתמודדות של האנושות עם משבר האקלים. אחרי ההבנה שתחבורה מהווה אחד מהגורמים המרכזיים לפליטות גזי חממה (ובמדינות מסוימות הגדול שבהם) ועם התקדמות הטכנולוגיה והוזלת העלות של רכבים, החסמים המרכזיים לקראת מהפכה כוללת בעולם הרכב למעשה עומדים להתפוגג.

משברור שהמעבר לתחבורה חשמלית הוא עניין של זמן ולא של מהות, נפתחה גם התחרות העולמית בנוגע למועד. מדינות וחברות שיקדימו להטיל איסור גורף על מכירת רכבים מזהמים יוכלו לחשמל את עצמן קודם, להפחית מהר ודרסטית את פליטות גזי החממה ואת זיהום האוויר בתחומן, ועל הדרך גם להרוויח את המיסוי הנגזר מהעלויות הגבוהות יותר של הרכבים החשמליים המוקדמים.

כעת, חלק מהאחריות עובר לפתחם של המחוקקים, שיכולים להשפיע רבות הן ברמה היבשתית, והן ברמה הארצית והמחוזית – במיוחד באמצעות חוק התשתיות לאנרגיות חלופיות של האיחוד – ולהקפיץ את הביקוש לרכבים חשמליים.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button