fbpx

היסטוריה: וולוו עוברת למכור רק רכבים חשמליים

בזכות תכנון קדימה וחוזים קשיחים לאספקת סוללות, החברה השוודית רוצה שעד שנת 2025 מחצית מכלל המכירות יהיו חשמליות – עם יעד של חשמול מלא עד סוף העשור.

וולוו לא תמכור יותר אף דגם שמונע בדלק עד שנת 2030, כך הודיעה לאחרונה החברה השוודית בבעלות סינית. וולוו מצטרפת כעת לקבוצה הולכת וגדלה של חברות רכב המתכננות להוציא מארסנל המכירות שלהן את הרכבים המונעים בדלקים מאובנים – כולל רכבים היברידיים – עד סוף העשור.

ההתחייבות לעזיבת מנוע הבעירה הפנימית הגיעה במקביל לחשיפה של הדגם החשמלי החדש שלה – C40 Recharge. כמו כן, בחברה מתכננים להגיע לשיעור מכירות חשמליות של חמישים אחוז עד אמצע העשור, מה שמדגיש את הצורך לתכנן, לשווק ולמכור דגמים חשמליים רבים ובהקדם.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

ההודעה של וולוו מחממת את התחרות אל עבר הנעה חשמלית מאסיבית, אחרי שהקדימה בחמש שנים את תאריך היעד של ג׳נרל מוטורס, הגדולה ממנה, להגיע לאותה מטרה. במסיבת עיתונאים, אמר מנכ״ל החברה הקאן סמואלסון כי הוא ״בטוח לחלוטין שלא יהיו לקוחות שירצו להישאר עם מנוע בנזין. אנחנו בטוחים שרכב חשמלי הוא אטרקטיבי יותר עבור לקוחות.״ 

היסטורי אבל צפוי

וולוו C40 Recharge
וולוו C40 Recharge

ההודעה של וולוו, על אף שמשמחת, אינה מפתיע במיוחד. לאחרונה אנחנו רואים התגייסות הולכת וגדלה של חברות הרכב, שרוצות להישאר רלוונטיות בעולם המשתנה, מתחרות על תואר הירוקה ביותר. 

בחודשים האחרונים מאז הבחירות בארה״ב וקידום ה״גרין ניו דיל״ באירופה המהלך צובר תאוצה. פרט לג׳נרל מוטורס, הודיעה לאחרונה גם חברת היוקרה יגואר כי תמכור רכבים חשמליים בלבד עד 2025, ואפילו פורד התחייבה ליעד דומה באירופה

ההתייחסות המחודשת למשבר האקלים מצד ממשל ארה״ב מעניקה רוח גבית לחברות הרכב בהתחייבויות שכאלו, בין היתר מתוך תקווה לראות תמריצים גדולים יותר עבור רכבים חשמליים. 

למרות שרוב מכירות הרכב בעולם עדיין שייכות לרכבי בנזין ודיזל – סקטור התחבורה החשמלית הוא הצומח ביותר בשוק הרכב האירופאי, ומצב דומה בארה״ב הוא אינו בדיוני. מכירות רכבים חשמליים כמעט הוכפלו בין 2019 ל-2020, והיצע הרכבים הגדל (יחד עם המחיר היורד) מבטיח שגם השנה כנראה שחלקם בעוגה יגדל.  

האם בכלל אפשרי להגיע למכירות חשמליות בלבד עד 2030?

לפני שמתחילים לחגוג, ישנו אתגר אחד מרכזי שצפוי הן לוולוו והן לעולם הרכב בדרך לייצור של רכבים חשמליים בלבד תוך עשור. בקצרה – סוללות, סוללות ושוב סוללות.

ההנחה הרווחת בקרב מומחים בתחום היא שאין מספיק משאבים זמינים בעולם על מנת להגיע לקצב ייצור סוללות שיספק ביקוש לרכבים חשמליים בלבד בעולם כולו. הכמות קיימת, אך הקצב ומספר המכרות הפעילים לא מספיקים כרגע. למעשה, התחזיות מעריכות שיכולת הייצור העולמית של סוללות עבור רכבים חשמליים עומדת כרגע על 25-50% מכלל שוק הרכב בעולם (לפי בלומברג מדובר על 28% שהם 25 מיליון רכבים חשמליים בעולם).

אפילו אילון מאסק הסתייג מהרעיון של 100% מכירות חשמליות עד סוף העשור, והן בריאיון והן בציוצים התייחס לכך שעד 2030 לא ניתן יהיה להגיע להישג. במקרה הטוב, לדבריו, ניתן יהיה למכור 30 מיליון רכבים חשמליים בשנה תוך 7 שנים. 

בעולם בו נמכרים כמאה מיליון רכבים בשנה, קשה לראות כיצד שוק הרכב יצליח לייצר מספיק רכבים כדי להגיע למכירות חשמליות בלבד עד סוף העשור. 

האם וולוו טועה או מטעה ביודעין?

כנראה לא זה ולא זה. בהחלט ייתכן שהחברה תעמוד ביעד שהיא הציבה לעצמה באמצעות מספר תהליכים:

  • אפקט אוסבורן: כפי שרבים נמנעים מרכישת טלפון או מחשב עכשיו כי הם מחכים לדגמים הטובים יותר שיגיעו בעוד שנתיים או שלוש, כבר עכשיו יש הנמנעים מרכישה של רכב המונע בדלק מתוך ציפייה לרכב חשמלי טוב בעתיד. השיח הקיים היום, שצפוי לדחוף את הביקוש והציפייה לרכבים חשמליים, יכול להשמיד את הביקוש לרכבי בנזין, משום שהם יתפסו כפחותים ולא מבוקשים. כפי שציין מנכ״ל וולוו – בעוד חמש, שבע או עשר שנים הסיכוי שלקוח יתפשר ויקנה רכב בנזין בשל ייצור נמוך של רכב חשמלי הוא נמוך למדי. השפעה רחבת היקף של האפקט יכול לגרום למצב בו ייצור מנועי הבעירה הפנימית יהפוך ללא רווחי, ויעלים את התעשייה הזו מוקדם מהצפוי.
  • חוזים לייצור סוללות: שוק בו הביקוש לרכב המונע בדלק צונח ומכירות הרכבים החשמליים הופכות למקור הרווח העיקרי עבור חברות הרכב, הופך את ייצור הסוללות לווסת המרכזי בשוק. חברות שמשכילות כבר עכשיו לחתור לחוזים קשיחים ולהבטיח את האספקה לסוף עשור, צפויות להיות המרוויחות. שלוש חברות כאלה הן טסלה, פולקסווגן ווולוו – כך שעבור האחרונות, היעד של מכירות חשמליות בלבד עשוי להיות ישים בהרבה.
  • השוק בעשור הבא: אף אחד לא יקום בבוקר הראשון של 2030 ויחליט שהגיע הזמן לזרוק את רכב הבנזין ולעבור לחשמל. שווקים ואנשים משתנים בהדרגה. מדינות בהן שיעור מכירות הרכבים החשמליים מגיע כבר עכשיו ל-10 אחוזים או יותר ישלימו את המעבר בצורה מסודרת וטבעית יחסית, בעוד שבמקומות אחרים (ישראל מישהו?) ההתעלמות מהשינוי המתבקש עשויה לגרום קושי במעבר מהיר בעתיד. מצבן של חברות הרכב יהיה דומה– בעוד שחברות שמשכילות כבר עכשיו להעדיף את הדגמים החשמליים יוכלו להציע תוך כמה שנים רכבים עם ביצועים מעולים, חברות אחרות עשויות להישאר מאחור, הן טכנולוגית והן בגישה למשאבי העתיד, ולמצוא את עצמן מחוץ למשחק. 

וולוו מציגה: מוכנות לעתיד

וולוו מציבה את עצמה בכוח החלוץ של תחבורת העתיד. היא אמנם לא מציעה דגמים מרשימים כמו שיש לטסלה, ולא צפויה להציג (בקרוב) מבחר כמו שיהיה לפולקסווגן – אך היא כבר עמוק בתוך תחבורת העתיד, בעוד חברות מתחרות רבות מתקשות להתגמש.

המתחרות הברורות שלה, כמו אאודי, ב.מ.וו או מרצדס-בנץ, טרם הציגו תכנית חשמול מחייב או תאריך יעד לזניחת הבעירה הפנימית. בין היתר, מתוך החשש לאבד את קהל נהגי היוקרה, שקידש עד לאחרונה את מנועי הבוכנה המזהמים. 

מנגד, אף אחת מהחברות הנ״ל לא משקיעה בצורה משמעותית במנועי בעירה פנימית, בטח שלא כמו שהן משקיעות ביצירת דגמים שיוכלו להתחרות בטסלה. לפי סמואלסון, דגמים חשמליים נוספים מצד וולוו צפויים, אך החששות קיימים במידת מה. ״זה יותר מאתגר, האם הלקוחות יעקבו אחרינו במעבר? אני רוצה לומר שכן. החשמול מגיע יותר ויותר מהר.״

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button