כמו כמעט כל חברת רכב בעולם היום גם וולוו מכוונת את הספינה לכיוון התחבורה החשמלית תוך השקעות עצומות, הבטחות שאפתניות ויוזמות ענק. לאור מעמדה של וולוו כשחקנית לא מרכזית במיוחד בשוק הרכב העולמי עם נתח שוק קטן יחסית, מעניין לראות כיצד היא עוקבת אחרי הענק בגזרה – טסלה, יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בתבל.
סוללות רכביה ההיברידיים של וולוו מיוצרות היום על ידי LG, אחת היצרניות המובילות בעולם בתחום סוללות הליתיום, שגם מספקת סוללות לטסלה ולחברות רבות אחרות. אך עם ההכרזה על כניסת XC40 Recharge, הרכב החשמלי הראשון של וולווו, לשוק בשנה הקרובה החליטו בחברה השוודית ללכת בעקבות טסלה ולבנות הן את התוכנה והן את החומרה של הרכב – ולהקים פס ייצור לסוללות בבלגיה.
מפעל ישן, סוללות חדשות
מוקדם יותר החודש חנכה וולוו פס ייצור חדש לסוללות במפעלה בבלגיה, שם תחל ההרכבה של רכב השטח החשמלי החדש בהמשך השנה.
בפס החדש במפעל שפועל משנת 1965 ומעסיק 6,500 עובדים יורכבו סוללות הרכבים החשמליים שייבנו גם הם בו. בינתיים תמשיך וולוו לייבא את הסוללות עצמן מהמזרח אחרי חתימה בשנה שעברה על הסכם סחר ארוך טווח עם LG בדרום קוריאה ועם החברה הסינית CATL שיבטיח אספקה של סוללות לעשור הקרוב ולדור הבא של דגמי וולוו המתוכננים להיות בעיקרם חשמליים.
בוולוו מתכננים להשתמש בידע שיצבר במפעל הבלגי כדי להפוך את המשך המעבר לטכנולוגיה חשמלית יעיל ככל הניתן גם במפעלים אחרים שיעברו הסבה במהלך העשור הבא, כמו המפעל של החברה בדרום קרוליינה בארצות הברית, בו אמור לקום פס ייצור לסוללות ליתיום כבר בסתיו הקרוב.
תשתית משמעותית עם מעט רכבים קיימים
אמנם רכב חשמלי ראשון של היצרנית השוודית יגיע רק בסוף השנה הנוכחית (בהנחה והכל ילך כמתוכנן בהתחשב בנגיף הקורונה המתפשט) אך הצעדים של וולוו להפיכת החברה לחשמלית הם לא פחות ממעוררי השתאות, בהשקעה של 60 מיליון דולר להקמת מעבדת הסוללות שלה כשלעצמה.
בנוסף לשינויים במפעלים והקמת פסי ייצור, חשפה החברה שלפחות שלושה דגמים חשמליים יגיעו לשוק במהלך 2021 ושבקרוב תתאפשר הזמנה של מודל היברידי לכל אחד מדגמיה הקיימים – שלב ביניים לפני הפרידה ממנועי הבעירה הפנימית.
על אף שההפיכה של יותר ויותר דגמים להיברידיים היא משמעותית בצמצום פליטות גזי החממה ויכולה לשמש ״מדרגה״ בהרגלת הקהל להיברידי, אין ספק שהמשמעות הגדולה ביותר ניתנת לכניסת XC40 Recharge שיהיה הרכב החשמלי הראשון של החברה.
טעינה מהירה בארבעים דקות ותמיכה מגוגל
הדגם החשמלי של XC40 יהווה תאום חשמלי של רכב השטח המוכר. יהיו בו שני מנועים, אחד בכל ציר, שיוכלו לספק 408 כוחות סוס, להאיץ את הרכב מאפס למאה קמ״ש תוך פחות מחמש שניות ולהגיע למהירות מירבית של 180 קמ״ש.
אחרי הקמת הפס העצמאי בדומה לטסלה, וולוו תרכיב את סוללת הרכב בדומה לפולקסווגן ותקים פלטפורמה עם מרכיבי ההנעה החשמליים שעל גביה יורכב הרכב. ה-Recharge יונע בסוללת ליתיום בהספק של 78 קוט״ש שתאפשר טווח נסיעה של 400 קילומטרים עבור סוללה מלאה.
טעינה של סוללה מלאה ממטען ביתי תיקח עד שמונה שעות ובתחנה עם טעינה מהירה ניתן יהיה לטעון כ-80 אחוזים בארבעים דקות בלבד. בתוך מחשב הרכב תוטמע תוכנת הפעלה של אנדרואיד שתאפשר ללקוחות שימוש בשירותים של גוגל וה-Play store.
שינוי נרחב שמגיע גם למעמד הביניים
הכניסה של וולוו לשוק הרכב החשמלי היא עוד איתות לכך ששוק הרכב משתנה לנגד עינינו ומרכבים איזוטריים ונסיוניים אנחנו כבר רואים שוק רכבים חשמליים שנראה ונשמע כהמשך ישיר וטבעי של תעשיית הרכב הקיימת, במיוחד כאשר הראשונה פורחת עם דעיכת האחרונה.
החלוציות של טסלה כבר סחפה אחריה חברות גדולות כמו פולקסווגן, מותגי יוקרה כמו פורשה ואפילו רכבים שהיו הכל חוץ מידידותיים לסביבה כמו ההאמר שיגיע בקרוב כגרסה חשמלית. ה-XC40 Recharge מראה שהמעבר לתחבורה חשמלית הוא כבר עניין רחב שפונה ללקוחות מהמעמד הבינוני ולא מיועד רק לעשירי קליפורניה, כדברי הנשיא טראמפ.
במשך חמש השנים הבאות תשיק וולוו רכב חשמלי חדש בכל שנה, כחלק מהתחייבותה להתמודדות עם משבר האקלים והפחתת פליטות גזי החממה על ידי רכביה ב-40 אחוזים עד שנת 2025, כאשר באותה שנה מתכננת החברה שמחצית מהרכבים שיימכרו על ידה יהיו חשמליים. עד שנת 2040 מתכננת החברה להגיע לנטרליות פחמנית בכל פעילותה.