fbpx

וולוו תפתח מנועים חשמליים באופן עצמאי

וולוו הכריזה על תחילת פיתוח עצמאי של מנועים חשמליים וייצורם. המטרה: להגדיל את נתח מכירת הרכבים החשמליים ל-50% עד 2025. האם וולוו נגררת אחרי טסלה, מה הסיכוי של המהלך לשכנע את המתלבטים ומה הקשר לפולסטאר וללוטוס?

חברת הרכב השוודית וולוו הכריזה לאחרונה על השקעה חדשה שתאפשר לה להתחיל בעיצוב ובפיתוח עצמאי של מנועים חשמליים, מהלך שנועד להאיץ את מעבר החברה אל ייצור של רכבים חשמליים בלבד.

החברה הצליחה להותיר רושם משמעותי בעולם הרכבים הירוקים כשלפני כמה שנים כבר הכריזה כי החל משנת 2019 כל הדגמים החדשים שיושקו יהיו בעלי הנעה חשמלית (כולל היברידית נטענת). 

עד כה, החברה עומדת במילותיה עם ההשקה של XC40 Recharge החדש, שהיה הרכב החשמלי המלא הראשון עם סמל החברה. עם ההכרזה הנוכחית, וולוו מראים לנו שיש עוד תכניות באמתחתם: ההחלטה לתכנן את המנועים באופן עצמאי תבטיח השקעה משמעותית בדגמים חשמליים בשנים הקרובות, שיתחרו בשוק שהולך ונהיה צפוף יותר.

חוד החנית של הצי המתרחב

וולוו XC40 Recharge חשמלי בצבע אפור בהיר מחובר לעמדת טעינה
וולוו XC40 Recharge

לוולוו כבר יש מגוון רכבים היברידיים נטענים שהיא מציעה ובעוד ש-XC40 הוא חוד החנית של החברה מבחינה סביבתית, בשנים הקרובות אנו צפויים לראות הגדלה משמעותית של ההיצע החשמלי של החברה.

״באמצעות עיצוב ופיתוח עצמאי, אנחנו יכולים לבצע כיוונון מדויק (Fine-Tuning) של המנועים החשמליים שלנו (ולהגיע) לרמות גבוהות יותר״ אמר מנהל אגף הטכנולוגיה בחברה, הנריק גרין. ״על ידי שיפור מתמיד של הביצועים, מבחינת יעילות אנרגטית ונוחות, אנחנו יוצרים חוויית נהיגה ייחודית לוולוו״.

המנוע החשמלי הוא הבסיס לחוויית הנהיגה השונה כל כך בין רכב חשמלי ורכב עם מנוע בעירה פנימית, בפרט כשמתמקדים ביכולות ההאצה של הרכבים הללו – מאפיין שחשוב יותר עבור מותגי יוקרה כמו וולוו.

עם המשך השיפור בטכנולוגיית הרכבים החשמליים גם הולכת ועולה קרנה של נהיגה חד-דוושתית (One Pedal Driving) שמשפרת את טווחי הנסיעה של הרכבים החשמליים. הבאה של מאפיינים אלו, שכבר נחוצים לכל רכב חשמלי, להנדסה ותכנון ׳ביתיים׳ תאפשר התאמה טובה יותר של החומרה והתוכנה של הרכב. 

תקווה נוספת של החברה היא שהתאמה ואינטגרציה טובה יותר תאפשר מיצוי טוב יותר של יכולות הרכב ובהמשך גם חיבור טוב יותר למערכות אוטונומיות. 

לתאגיד הסיני ששולט בוולוו כבר יש אסטרטגיה

פולסטאר 2

תאגיד גילי (Geely) הסיני, שמחזיק בוולוו, מצליח בינתיים למצב את עצמו כמקור לרכבים חשמליים איכותיים למדי, כשכבר עכשיו רכבה החשמלי של וולוו מציג ביצועים טובים מאד, עם טווח נסיעה של 400 קילומטרים לטעינה ויכולת להיטען עד 80% סוללה תוך ארבעים דקות.

במקביל, גם פולסטאר 2 של הקבוצה, הופך לפופולרי בקרב חובבי היוקרה ואף זכה בתואר ״רכב היוקרה של השנה״ בגרמניה. פולסטאר 3 ו-XC90, דגמי הפנאי החשמליים הבאים המבוססים על אותה פלטפורמה, עדיין חסרים תאריך השקה מדויק אבל כבר מייצרים לא מעט באז. 

בגילי גם שומרים על איזון בין היוקרה שחלק מהלקוחות רוצים לשדר ובין קידום של כלכלה מעגלית ושמירה על הסביבה: הפלסטיק מגיע מבקבוקים ממוחזרים והבחירה במושבי עור תעלה את מחיר הרכב בארבעת אלפים דולר, מהשיעודד לקוחות לבחור דווקא בחלופות זולות וירוקות יותר.

המנועים ישרתו גם את לוטוס, ויעלימו את האגזוזים

וולוו פתחה את מעבדת המנועים החשמליים החדשה שלה בחודש שעבר בשנגחאי. המעבדה, שהוקמה בשיתוף עם חברת האב הסינית, תתמקד בעיקר במנועים לרכבים העתידיים של וולוו, זאת במטרה לאפשר לה לעמוד ביעד שהציבה לעצמה – מכירה של רכבים חשמליים (Pure EV) בשיעור של 50% עד 2025.

לפי הודעת החברה, ההצלחה בהגשמת היעד ל-2025 תאפשר לוולוו להתקדם אל היעד של 2040: הגעה לניטרליות אקלימית. לפי הודעת החברה, אין הכוונה רק להעלמת האגזוזים מרכבי החברה אלא גם התמודדות עם פליטת גזי החממה הנגרמת במהלך ייצור הרכבים, פעילויות אחרות וגם ניקיון שרשראות האספקה שלה באמצעות שימוש מחודש ומחזור.

לפי הערכת החברה כרגע, השינוי הנוכחי יאפשר לה להפחית את המדרך הפחמני (מדד ל-'טביעת הרגל האקלימית') שלה ב-40% ביחס לשנת 2018, אז החל המעבר המאסיבי לפעילות חשמלית. החל משנת 2025 וולוו צפויה למכור רק רכבים חשמליים או היברידיים נטענים.

למעשה, המנועים לא מיועדים רק לרכבי וולוו אלא לכל החברות שבשליטת גילי, כמו פולסטאר, לינק (Lynk), LEVC ולוטוס (Lotus). ההחלטה להתמקד בייצור עצמאי של המנוע מקרבת את החברה לפעילות בה נוקטת טסלה – הטמעה אנכית של הפעילות על מנת להביא את חלקי הרכב השונים להתאמה מקסימלית. 

טסלה היא הפיל שבחדר

למרות שוולוו לא התייחסה לטסלה בצורה ישירה ניתן לראות איך החברה מקליפורניה – למרות יכולות הייצור המוגבלות שלה כרגע – מושכת אחריה את השחקניות הגדולות.

טסלה התחילה לטלטל את הספינה אחרי שהראתה לעולם שניתן למכור רכבים חשמליים ולשמור על רווחיות. כעת, אחרי שהודיעה על ההטמעה האנכית של מפעליה, ייצור של רכבים בצורה מדויקת יותר נשמעת יותר אטרקטיבית, לפחות כשמדובר ברכבי יוקרה במחירים גבוהים.

כפי שקורה כבר באירופה כך גם יקרה בשאר העולם: טסלה תפסיק להיות המובילה ותצטרך להתחיל להשיג נחלה בין ענקיות רכב, ולהתמודד ראש בראש עם חברות כמו וולוו שמכוונות לאותו פלח של קונים. אך בין אם מדובר בדרך הייצור או בביצועי הרכבים, קשה להתייחס לדגמים חשמליים היום בלי להשוות אותם לטסלה. זה, לכשעצמו, מהווה ניצחון אדיר של מאסק.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button