בימים האחרונים של דצמבר שלח אילון מאסק הודעה לעובדי החברה בה האיץ בהם את העמידה ביעד שנקבע להם מוקדם יותר השנה – ייצור, מכירה ומסירה של חצי מיליון רכבי טסלה ברחבי העולם:
״בבקשה עשו הכל כדי שזה יקרה. זהו יעד אדיר שהחברה צריכה להשיג. כל המבקרים, קראו ליעד של חצי מיליון ב-2020 בלתי אפשרי. לעזאזל איתם, אנחנו עושים את זה!״
כדי לעמוד ביעד נדרשה טסלה למכור ולמסור 181 אלף רכבים ברבעון האחרון של השנה, כארבעים אלף רכבים יותר מאשר הרבעון הקודם לו, שכבר הוא היה שובר שיאים מבחינתה.
אחרי שבוע של כסיסת ציפורניים פרסמה טסלה את המספרים: 180,570 רכבים נמסרו ברבעון האחרון, מה שמביא את טסלה למרחק של 450 רכבים בלבד מהיעד שלה – 499,550 רכבים שהגיעו לנהגים. עם זאת, בסך הכל יוצרו השנה כמעט 510 אלף רכבים במפעלים השונים, מה שאפשר לטסלה להודיע כי הצליחה ״לייצר ולמסור חצי מיליון רכבים״.
למרות הפספוס- טסלה עמדה בתחזיות
למרות שחלק מהקוראים (ומהכותבים) מרגישים תחושת החמצה עם העובדה שרף חצי המיליון לא נחצה, מדובר בהישג אדיר עבור טסלה – שעשוי להזניק אותה לשנה נוספת של שבירת שיאים.
בסוף הרבעון השלישי, לאחר שהתברר כי החברה מכרה כמעט 140 אלף רכבים, מאסק ציין בשיחה עם בעלי המניות כי מכירות הרכב של 2020 יהיו בטווח שבין 477 ל-514 אלף. במקביל, האיץ המנכ״ל בעובדי החברה לעמוד בפעילות המוגברת שנדרשה כדי לחצות את סף חצי המיליון.
למרות שטסלה חווה שנה חלומית למדי, אי אפשר להתעלם מהעובדה שההצלחה מוכפלת בזכות המגפה והסגרים שפגעו בייצור והפחיתו את הביקוש לרכבים. ברבעון האחרון החברה שברה את שיא המכירות של עצמה בארבעים אלף רכבים, כמה אלפים יותר מאשר התחזיות שפורסמו בוול סטריט עם סוף השנה האזרחית.
טסלה מתחילה ליצור נוכחות גם בציי הליסינג
עיקר המכירות, כצפוי, הגיע ממודלים 3 ו-Y. יחד יוצרו 163,660 רכבים מדגמים אלו, ונמסרו רק אלפיים פחות מהם. בגזרת היוקרה, מסרה החברה 18,920 רכבים ממודלים S/X, כמעט שלושת אלפים יותר מאשר יוצרו ברבעון.
במהלך הרבעון האחרון העיד מאסק כי הביקוש לרכבים החשמליים עלה משמעותית. בין היתר, העלייה בביקוש יכולה להקשר להצעה של טסלה לרוכשים המוקדמים של הסייברטראק, לשכור בינתיים דגם אחר של החברה ולהקדים את המעבר לחשמל. מתוך כלל הרכבים שיוצרו ברבעון, שמונה אחוזים יועדו לציי ליסינג.
ייצור - רבעון רביעי | מסירה - רבעון רביעי | ייצור - 2020 | מסירה - 2020 | |
---|---|---|---|---|
מודל S/X | 16,097 | 18,920 | 54,805 | 57,039 |
מודל 3/Y | 163,660 | 161,650 | 454,932 | 442,511 |
סך הכל | 179,757 | 180,570 | 509,737 | 499,550 |
למרות שמספר הרכבים שנמסרו לא חצה את הרף הנחשק (בחברה ציינו כי המספר עוד עשוי לטפס בחצי אחוז בגלל עיכובים בירוקרטיים, מה שיהפוך את המספר הרשמי ל-502 אלף), בייצור טסלה עברה אותו בוודאות – מה שעוזר לחברה להתבשם בהצלחה שנרשמה בשנה שהסתיימה.
מודל Y שינה את התמונה באמריקה
בשנה האחרונה טסלה הפגינה זינוק ביכולות הייצור שלה, בין היתר בזכות פתיחתו המהירה של הג׳יגה-פקטורי בשנגחאי והקדמת המכירות של מודל Y, שכבר נמצא בתחרות צמודה עם טסלה מודל 3 הפופולרי למדי.
ברבעון הראשון של השנה יוצרו במפעלי החברה בארצות הברית בלבד כעשרים אלף יותר דגמים ממודל 3 מאשר מה-SUV החשמלי, 66 אלף לעומת 46 אלף בהתאמה. עד הרבעון השלישי, כבר יוצרו יותר רכבים ממודל Y מאשר מודל 3 עבור הנהגים האמריקאים – מה שבדיעבד לא מפתיע, לאור הנטייה הידועה של קהל הנהגים האמריקאי.
בנוסף לשדרוג יכולות הייצור של מודל Y, שהגדילו מאד את הייצור והמכירות של טסלה בארה״ב, בקרוב ייחלו המשלוחים של הדגם בתוצרת סינית. על פי הודעת החברה לסיכום הייצור השנתי, כבר החל הייצור של מודל Y בשנגחאי, עם משלוחים ״שצפויים להתחיל בהקדם״.
זה מרשים? עד סוף העשור טסלה תכפיל ב-20 את יכולת הייצור
ההגעה של טסלה לחצי מיליון רכבים בשנה עשויה להישכח מהר למדי, בזכות מספר פרויקטים עצומים שמתנהלים כעת ויגנבו בקלות את אור הזרקורים. בראש הטבלה נמצאים הקמת המפעלים בטקסס ובברלין, שיחד עם הרחבת המפעלים הקיימים כבר בשנגחאי ובקליפורניה יביאו את טסלה למספרים גבוהים בהרבה.
לפי מאסק, בקרוב יוכל המפעל הראשון של טסלה בפרימונט להגיע לתפוקה של 700 עד 800 אלף בשנה (ואולי אף למיליון) – אליה יגיעו גם שלושת המפעלים האחרים בסופו של דבר. במהלך העשור טסלה מתכננת להגיע לייצור שנתי של עשרים מיליון רכבים.
עד סוף השנה אנחנו צפויים לראות גם את הסייברטראק יוצא מהמפעל, שמוקם כעת בטקסס ומודל Y תוצרת אירופה (בהנחה שהקמת המפעל בברלין תהיה מהירה כמו שהייתה בשנגחאי). למרות שטרם פורסם לוח הזמנים, כנראה גם שבמהלך השנה נשמע לא מעט על המשאית החשמלית של טסלה ועל הרכב החשמלי הזול בעשרים וחמישה אלף דולר, שעדיין נמצא על שולחן הסרטוטים.
בטסלה יודעים שההצלחה עכשיו תעניק לחברה את האנרגיה הדרושה להתמודדות עם התחרות ההולכת ומצטופפת. כאשר תוך 4 שנים צפויים הרכבים החשמליים להפוך לעשרה אחוזים ממכירות הרכב בעולם, טסלה חייבת לשמור על ההובלה הטכנולוגית מול חברות ענק שמתכוננות להסתער על השוק שלה.
אפרופו חברות ענק, נזכיר שענקיות רכב כמו טויוטה ו-GM מייצרות כ-10 וכ-8 מיליון רכבים, בהתאמה. פי 16-20 מיכולת הייצור של טסלה השנה.