fbpx

ב.מ.וו. מודה בטעות: לא תייצר חלופות לרכבים החשמליים שלה

בחברה הגרמנית קידמו בשנים האחרונות ייצור מקביל של רכבים זהים אך בעלי שיטות הנעה שונות. בהודעה שפורסמה לאחרונה החליטו בב.מ.וו. לשנות את הגישה ולהתמקד בייצור של רכבים חשמליים על גבי פלטפורמות ייעודיות וללא דגמים מקבילים המבוססים על דלק מאובן.

בב.מ.וו. משנים את אסטרטגיית המעבר לתחבורה חשמלית במקום הגישה המשולבת בה דגלו. בריאיון לעיתונות המקומית הודה מנכ״ל החברה כי מפותחת כעת פלטפורמה ייעודית לרכבים חשמליים. שינוי הגישה של ב.מ.וו. מציב אותה יחד עם שאר חברות הרכב הגדולות, שדוגלות כולן בפיתוח דומה.

הפלטפורמה המדוברת תשמש את הרכבים החשמליים של החברה החל מ-2025, כאשר עד אז תמשיך החברה למכור את רכביה החשמליים בהתאם לגישה הקיימת היום – ייצור של רכבים חשמליים, היברידיים ולא חשמליים על פס ייצור משותף תוך החלפת סוג המנוע בלבד. החברה הגרמנית מתכננת להשיק תשעה דגמים חדשים שייוצרו בגישה זו עד 2025. 

למרות שלא מדובר בהודעה רשמית, צוטט מנכ״ל החברה אוליבר ציפסה על ידי העיתונות הגרמנית בהתייחסות לכך שב.מ.וו. תייצר החל מ-2025 רכבים חשמליים על גבי פלטפורמה ייעודית ובפס ייצור נפרד, בדומה לדרך בה מיוצר ב.מ.וו i3 מאז 2013. 

״תיקון״ אסטרטגי שהוא בעצם חזרה למקורות

ב.מ.וו i3 חשמלית בצבע אפור כהה עומדת על כביש בשקיעה
ב.מ.וו i3, תוכננה כחשמלית בלבד מהתחלה (צילום: BMW)

״תיקון״ האסטרטגיה, כפי שציין זאת ציפסה, פורסם כמעט במקביל להשקה של הדגם החשמלי הבא של הענקית הגרמנית- ה-iX.

אחרי כמה שנים בהן ב.מ.וו. קידמה אג׳נדה של ייצור רכבים בעלי הנעות שונות על אותו פס ייצור בניסיון לחסוך בעלויות, הודעת המנכ״ל היא הודאה בתבוסה לגישה שלמעשה עושה קאמבק בחברה. כעת החברה מבוואריה חוזרת לגישה המקורית שהנחתה את ייצור ה-i3 החשמלית וה-i8 ההיברידית הנטענת, שמתבססות על פלטפורמה ייעודית המתאימה לצורכי הרכב.

הגישה הישנה-חדשה הובלה על ידי מנכ״ל החברה דאז, הרברט דיס, שעבר לפני שנתיים לנהל את פולקסווגן המתחרה וליישם בה את אותה גישה בדיוק. היום, בעוד פולקסווגן מקדמת במרץ את פלטפורמת ה-MEB שלה שמיועדת לתמוך במגוון דגמים (לפחות בכל סדרת ה-ID) ב.מ.וו. מוצאת את עצמה מסתבכת עם הקמה של פסי ייצור חדשים באיחור לא אופנתי בכלל.

עד שנת 2025 המיוחלת, ציפסה דווקא משתדל להציג תמונה אופטימית ולהתמקד ביתרונות של ייצור גמיש על פני מחויבות ברורה: ״קבוצת ב.מ.וו. נמצאת במקום הנכון בתהליך השינוי לקראת 2025: חלקנו בתחבורה חשמלית גדל עם מקסימום גמישות בייצור״. בעיתונות הגרמנית דווח כי כבר ביולי הוקם הצוות שאמון על פיתוח הפלטפורמה לרכבים חשמליים.

הביקורת, העלויות והביקוש עשו את שלהם

ב.מ.וו iX הכל חשמלית החדשה בנסיעה על כביש, צילום מקדמת הרכב
ב.מ.וו iX

לפי חזון החברה לתחבורה חשמלית, היא צופה כי עד שנת 2025 יעמדו מכירות הרכבים החשמליים על רבע מכלל המכירות – כששיעור זה עשוי להשתנות באופן משמעותי בהתאם לתקנות, מדיניות, תמריצים ותשתית הטעינה במדינות שונות. 

מתוך הצורך ״להגיב במהירות ובהתאם לביקוש הצרכנים״ מעדיפים עדיין לייצר רכבים בעלי הנעה שונה על אותו פס ייצור. לזכותה של ב.מ.וו. יש לציין שהיא בולטת לטובה הן באימוץ דגמים חשמליים והן בהפחתת פליטות – היא מוכרת תשעה דגמים חשמליים (בדרגה כזו או אחרת) וממוצע פליטות הפחמן של רכביה הוא מהנמוכים באירופה.

ועדיין היה קשה לרבים לקבל את גישת החברה לייצור, שמטילה ספק גדול בכנות הרצון שלה להפוך את דגמיה לחשמליים ומאפשרת את המשך הנצחתם של רכבים בעלי אגזוז.

כעת, סביר להניח שהשילוב של ביקורת שלא נחסכה מהחברה על בחירת האסטרטגיה יחד עם הוזלה מתמשכת במחיר הסוללות ושינוי מאסיבי בביקוש באירופה הביאו את ב.מ.וו. לחשוב מחדש על צעדיה.

איך מוכרים רכב שלא מאמינים בו?

״המפעל החדש שלנו בהונגריה ישחק תפקיד מפתח כאן, התכנון החדש ממוקד הרכבים החשמליים (BEV) יתחיל שם״ אמר ציפסה בהקשר זה. התכנית, לטענתו, היא להעמיד את האסטרטגיה החדשה בראש סדר העדיפויות כאשר כל הפיתוחים לקראת ייצור הפלטפורמה ידווחו ישירות למנכ״ל. לצוות הפיתוח תהיה גישה וסמכות לתקשר עם כל זרועות החברה על מנת ״לתת לנו שליטה ולזרז את השינוי״.

במהלך הקיץ דווח גם כי ב.מ.וו. מתכוונת להתחיל לייצר סוללות במפעלה הסמוך למינכן בנוסף לייצור המתוכנן בלייפציג החל מהשנה הבאה. בחברה עדיין מציינים שעד סוף העשור לפחות שני שלישים משבעת מיליון הרכבים שמתוכננים להימכר צפויים להיות חשמליים.

דווקא בגלל ההשקעה באסטרטגיה החדשה לא ברור כיצד יגיב קהל הקונים להצהרות האחרונות של החברה. למרות שלא פורסמה הודעה רשמית ברורה התומכת בגישת ייצור כזו או אחרת; למרות שאפשר להגיד שיש גישות שונות שמתאימות לזמנית שונים – איך אפשר לצפות מלקוחות שייקנו רכב המיוצר בצורה שהם יודעים שאינה מיטבית עבורו? מדוע רק עכשיו נזכרו להתחיל לפתח את הפלטפורמה אם ידעו שיום יבוא וזו תהיה הגישה העיקרית לייצור?

בכל העולם חברות הרכב הפנימו שייצור רכבים חשמליים על פסי ייצור ייעודיים עדיף, למרות המחיר הגבוה של ההסבה. כעת הפנימו זאת גם בב.מ.וו. בתקווה שההשקה של ה-iX החדש תגנוב את הכותרות ותמסך את ההודאה בטעות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button