fbpx

הסינים כובשים את אירופה באמצעות ציי רכב חשמלי

החל מ-MG ועד BYD, הרכבים הסינים מגיעים בהמוניהם לאירופה ומנסים להראות שבעידן הרכב החדש, הם רציניים מספיק.

כפי שנכתב כאן כבר מספר פעמים, 2020 היא השנה של הרכב החשמלי באירופה. למרות הנגיף, למרות המשבר הכלכלי, אירופה החליטה להשקיע את מרצה בקידום אנרגיות מתחדשות ותחבורה חשמלית.

מבחינת תעשיית הרכב החשמלי, אפריל היה החודש היחיד ב-42 החודשים האחרונים בו נרשמה ירידה אמתית במכירות באירופה, ובמאי האחרון חזרו מכירות הרכבים החשמליים למגמה חיובית בהשוואה לאותו חודש אשתקד, למרות שבשוק הכללי עדיין המכירות נמצאות בשפל חסר תקדים ביחס לשנת  2019.

מאז תחילת השנה נמכרו באירופה למעלה משלוש מאות אלף רכבים חשמליים והיברידיים פלאג-אין, כשרובם (55%) הם רכבים כל-חשמליים (BEV). הצניחה במכירות הכלליות העניקה לרכבים החשמליים נתח שוק מדהים של כמעט שמונה אחוזים מכלל המכירות.

בראש טבלת המכירות האירופית עד כה מככבים רנו זואי, מודל 3 של טסלה, פולקסווגן e-Golf ואאודי אי-טרון (בסדר הזה). במורד הטבלה נמצאים הרכבים האסיאתיים וחסרים רק נציגים של שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, החברות הסיניות, שדווקא מתכננות לשטוף את אירופה בשנה הקרובה.

ZS EV מצליח להתברג למקום השלישי במכירות בבריטניה

הרכב החשמלי החדש מבית MG בצבע כחול על הכביש
MG ZS EV

מאז עברה MG הבריטית לידי חברת SAIC הסינית בשנת 2005 התקשתה החברה לרשום הישגים משמעותיים בכל הנוגע למכירות באי שיאפשרו לה לבצע את המעבר המיוחל ליבשת עצמה ולהתבסס בשוק. אך השקתו של ה-MG ZS EV בשנה שעברה, עם מחיר בר השגה וטווח נסיעה ראוי בהחלט, שינתה את תמונת המכירות של החברה.

כך הצליחה החברה להגיע להישג חסר תקדים ברבעון הראשון של השנה ולתפוס כמעט שני אחוזים מכלל המכירות ביבשת, למרות שהיא מוכרת את רכבה החשמלי רק בחמש מדינות באירופה. 

בבריטניה הגיעו מכירות הג׳יפון החשמלי לנתח של עשרה אחוזים מכלל הרכבים החשמליים ברבעון הראשון, מה שהפך אותו לשלישי במכירות בקטגוריית הרכבים המונעים בסוללה, אחרי מודל 3 של טסלה וניסאן ליף. MG גם שומרת על תמהיל מכירות חשמליות ששני רק לטסלה (שאינה מוכרת רכבים לא חשמליים), כששניים מכל חמישה מתוך הרכבים שמכרה MG השנה הם מהדגם החשמלי.

כולם רוצים ביס מהעוגה האירופית

רכב סיני הוא לא בדיוק חלומו של הנהג האירופי הממוצע, ו-SAIC אינה החברה היחידה שבונה על הניסיון הסיני בקידום ובפיתוח תחבורה חשמלית זולה ויעילה יחסית ככלי לשכנוע הלקוחות הסקפטיים החדשים. 

ענקית האוטובוסים (ומכונות ההנשמה וציוד המיגון) BYD מתכננת להכניס לשוק האירופי שני רכבי SUV חשמליים – Tang SUV ורכב שטח דמוי מודל Y בשם U5 (שחמש מאות דגמים ראשונים שלו כבר הגיעו ליבשת). 

גם נשיא חברת BAIC הודיע על כוונת החברה למכור רכבים של המותג החשמלי Arcfox באירופה, אך ללא לוח זמנים צפוי. במקביל הודיעה חברת סטארט-אפ סינית בשם Byton להשיק קרוסאובר חשמלי במספר מדינות אירופאיות בשנה הבאה, לאחר עיכובים לא מפתיעים שנבעו מפגיעת המגפה בפעילות החברה.

בהקשר זה ניתן לציין גם את פולסטאר הסינית בבעלות וולוו (שנמצאת בעצמה בבעלות החברה הסינית Geely), שתתחיל לבצע משלוחים של פולסטאר 2 באוגוסט. כמו כן, רכבים חשמליים של JAC צפויים להגיע לקראת סוף השנה לאיטליה ולהתחיל להימכר שם על ידי יבואן.

ב-BYD בונים על רכב פנאי שיכבוש את נורווגיה ויכניס אותם ליבשת

רכב חשמלי של BYD בנורווגיה
BYD Tang EV

אירופה נהפכת לאחת הזירות התחרותיות ביותר מבחינת הרכבים החשמליים, אם לא התחרותית שבהן. מבחינת BYD, כנראה שמדובר בכניסה מאוחרת למסיבה, משום שממול כבר עומדות חברות מקומיות בעלות מוניטין ארוך שנים.

ובכל זאת, ההשקה של Tang בנורווגיה פותחת את הדלת לחברת הענק הסינית להגיע לשווקים האירופים ולצבור ניסיון עם קהל אוהד ובעל אמצעים להשקעה. רכב החברה יצויד בסוללה החדשה של BYD שהוצגה לראשונה במרץ (בכוונה למכור אותה לחברות רכבים אחרות) תחת השם ׳בלייד׳ (Blade).

הסוללה החדשה תאפשר ל-Tang להגיע לטווח נסיעה של חמש מאות קילומטר, עם יכולת להאיץ מאפס למאה קמ״ש תוך 4.6 שניות. טעינה מהירה אפשרית ותוכל לטעון את הסוללה עד 80% תוך חצי שעה.

לדברי החברה, הסוללה החדשה מאפשרת להפיק את אותה אנרגיה במחצית מהנפח וכך ״להבטיח את תעשיית התחבורה החשמלית״ – בטווח הארוך, סוללה יעילה זו עשויה להיות עוד חלק מההתקדמות המרשימה שנעשית בתחום הסוללות, בדרך לשבירת תקרת הזכוכית האנרגטית מול רכבים לא חשמליים ובתקווה לשינוי כללי בשוק הרכב (כאשר סביר שאת הובלת השינוי תיקח טסלה אחרי 'יום הסוללה' המתוכנן לספטמבר).

צעד ראשון בדרך לשנים של שינוי עצום בשוק

בתיאוריה, אירופה היא היעד המושלם עבור כל יצרנית רכב חשמלי בימים אלו. תמיכה ממשלתית משמעותית יחד עם מודעות חברתית נרחבת יהפכו את המעבר לתחבורה חשמלית לדי קל עבור האירופאים ועבור חברות הרכב – ברגע שמחירי וביצועי הרכבים החשמליים יהיו טובים ומשכנעים מספיק כדי להשפיע על הקהל הרחב.

השנה הנוכחית היא שריקת הפתיחה לשנים בהן נראה המון שינויים בשוק הרכב האירופי לאור ההחמרה הנוספת ביעדי פליטות גזי החממה שצפויה להיכנס לתוקפה בשנת 2025. במקרה הטוב, השינויים באירופה יצליחו להקרין החוצה ולגרום לחברות האמריקאיות לעשות יותר ויותר מהר על מנת להפוך את התחבורה בעולם החדש לחשמלית, ככל הנראה בכפוף לכוחות הפוליטיים ביבשת.

בינתיים בישראל הקטנה, שעוד רחוקה מלגבש תכנית משמעותית שתהפוך את נפח התחבורה החשמלית בה למשמעותית, השינוי כמעט תלוי בשינויים בייצור שחברות הרכב יקבלו בעצמן – בגלל השוק הרכב המקומי הזעיר, החלטה בקנה מידה גדול שתתקבל במשרדי פולקסווגן, פורד או BYD יכולה לשנות את תרבות הרכב כאן מקצה לקצה. זה, או החלטה ממשלתית לשינוי.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close