fbpx

משלוח מנות: האופנועים החשמליים של CAKE הגיעו ארצה

סיבוב על אחד מהדגמים - שטח או דו-שימושי החשמליים של מותג הפרימיום השוודי זה בדיוק מה שאנחנו צריכים כדי "להוריד" את כל מיני המזונות שהגיעו בסלסילות לביתנו בימים האחרונים.

יקומו רוכבי האופנועים ויגידו – "מה הכיף בלרכב על אופנוע בלי סאונד שבוקע ממערכת הפליטה, בלי למעוך את ידית הקלאץ', בלי להוריד הילוך ולהרגיש את המנוע בולם את עצמו, בלי לתת מכות גז ברמזור כדי לשמוע את המנוע צווח?!"

אף שלא נראה שהייצור של אופנועים בעלי מנועי בעירה פנימית יפסק לחלוטין בעשורים הקרובים, מה שדי בטוח שמערכות פליטה, טיפול שמן + פילטר, ריח של דו"פ, TPI, גיר ועוד, הן מילים שאנחנו הולכים לשמוע פחות ופחות בעתיד הלא מאד רחוק.

וזה לא שאנחנו חלילה נגד אופנועים – אנחנו פשוט מציאותיים. יש לא מעט רוכבים שנרתעים מהמושג אופנוע חשמלי אבל ברגע שהם רוכבים על אחד כזה דעתם משתנה לחלוטין. זו חווייה שונה, נכון, אבל מגניבה לא פחות – יש משהו ממכר דווקא בשקט הזה ובמומנט שמשתחרר בבת אחת ויורה אותך קדימה.

הבעיה היא לאו דווקא בזיהום אוויר – אופנועים מזהמים בצורה משמעותית פחות ממכוניות או משאיות, אוטובוסים וכו' והם גם פחות משפיעים על גודש התנועה. בשטח יש את בעיית הרעש, וכמו שערים גדולות הודיעו שהן יסגרו את שעריהן בפני כלי רכב מזהמים בתוך כמה שנים ספורות, אנחנו עלולים לראות שטחי טבע בהם נעים אופנועים שיסגרו לרכיבה עקב רעש – שנחשב לזיהום לכל דבר.

רוצים לקבל את כל העדכונים על אופנועים, קטנועים ורכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

הענף הדו-גלגלי החשמלי נמצא מאחור בכל מה שקשור להיצע דגמים ופיתוח ביחס לענף ה-4 גלגלי החשמלי, ובשונה מהמצב בענף המכוניות שם יש כמעט לכל יצרן לפחות דגם אחד חשמלי להציע ונראה כי היצרניות משקיעות את כל משאביהן בתחבורה החשמלית, בענף הדו"ג החשמלי, חוץ מהארלי דוידסון (כן, דווקא היא) שבליין שלה יש שני דגמים חשמליים, שאר היצרנים המובילים כמו הונדה, סוזוקי, ימאהה ועוד הם לא אלו שמובילים את המהפכה.

קאוואסאקי הציגה אמנם את דגם ה-Z העירום שלה בגרסה חשמלית עם סוללות נשלפות בתערוכת EICMA האחרונה, הונדה הודיעה שהיא מתכננת 10 דגמים חשמליים ודוקאטי השוויצה באופנוע ה-GP החשמלי שלה, אבל חוץ מזה, לא קיבלנו יותר מידי ומי שמובילות את ענף הדו-גלגלי הן מספר יצרניות שמייצרות רק אופנועים חשמליים – זירו האמריקנית, אנרג'יקה האיטלקית, ולצידן כמה חברות יותר קטנות, אחת מהן, CAKE השוודית, הגיעה לאחרונה לישראל.

החברה הוקמה ב-2016 על ידי היזם סטפן ייטרבורן (מקווים שאנחנו מבטאים את זה נכון) ושנתיים אח"כ, בשנת 2018, הוצג הדגם הראשון של החברה שהיה מיועד לייצור סדרתי – ה-KALK, אופנוע שטח חשמלי. בהמשך הדרך, הפך ה-KALK מדגם אחד לסדרה שלמה של דגמים עם לא פחות מ-8 קונפיגורציות – החל מאופנועי מוטוקרוס "טהורים" כמו דגם ה-Kalk INK Race דרך דגם ה-Kalk INK ועד לדגמי ה-Kalk INK&, Kalk& – צמד דגמים דו-שימושיים שמגיעים עם צמיגי 50/50 ודגם ה-Kalk :work שמגיע עם צמיגי שטח קרביים, כנף קדמית גבוהה וסבל אחורי.

צמד הדגמים הראשונים שהזכרנו מסדרת ה-Kalk לא מצויד במערכת תאורה ולכן גם לא מורשה לנוע על כביש ציבורי, שלושת הדגמים האחרונים כוללים מערכת תאורה ובעלי רישוי "צהוב" כך והם יהיו זמינים לרכישה ורכיבה בישראל. 

ב-2019 הוצג דגם ה-Ösa הראשון – פלטפורמה ייחודית ל-CAKE, אופנוע חשמלי דו-שימושי המציע מגוון אפשרויות להתאמה אישית עם ליין שלם של אביזרים מקוריים כך שניתן להתאים כמעט לכל שימוש – ממאונט ייעודי לגלשן, דרך מגשים למשלוחים ועד וו גרירה לגרירת עגלה נגררת – אמיתי לגמרי. כמו בדגם ה-Kalk, גם במקרה של ה-Ösa אנחנו רואים דגם יחיד שהתרחב לסדרה שלמה שכוללת 7 גרסאות. ודאי תשמחו לשמוע שנציג אחד ממשפחת ה-Ösa גם יגיע לארץ – מהיבואן נמסר לנו שמדובר בדגם ה-Ösa+.

ל-CAKE יש עוד מספר דגמים שנכון להיום, לא יגיעו ארצה:

  • מאקה (Makka) – "מו-פד" שמוגבל למהירות רכיבה של 45 קמ"ש ויש מדינות בהן ניתן לרכב עליו ללא הצורך ברישיון ייעודי לכלי דו-גלגלי.
  • באק (Bukk) אופנוע מוטוקרוס "טהור" ש-CAKE ייצרה במהדורה מיוחדת (סולד-אאוט) המציע משקל קל במיוחד של 85 ק"ג
  • ו-אייק (Åik) – אופניים חשמליים המיועדים למשלוחים.

ב-CAKE לא שוכחים את הילדים ולאחרונה הציגו סדרה המונה 3 כלים עם השם החמוד – Ready – אופניים רגילים לגילאי 1.5 – 4, Steady – אופניים רגילים לגילאי 3.5 – 7 ו-GO – אופנוע מוטוקרוס חשמלי לילדים לגילאי 6 ומעלה. 

ואחרון אחרון חביב – קיב (Kibb) מיני טרקטרון עם יכולות אוטונומיות שמיועד לביצוע של עבודות שונות בשטחים חקלאיים ועוד.

הדגמים של CAKE שימכרו בארץ 

כאמור, לארץ יגיעו 4 דגמים חשמליים של CAKE, בואו נכיר אותם מעט יותר לעומק. 

Kalk&

אופנוע חשמלי Cake KALK&

אופנוע דו-שימושי (המיועד לרכיבה בכביש ובשטח).

ה-Kalk& מצויד בסוללה נשלפת בנפח 2.6 קוט"ש שמייצרת טווח רכיבה משולב של 85 ק"מ בכביש וכ-3 שעות רכיבת אנדורו / שבילים בשטח. זמן הטעינה מ-0% ל-80% עומד על שעתיים בלבד וניתן לטעון את האופנוע ישירות או לשלוף את הסוללה – משימה לא פשוטה ודי לא מציאותית בהתחשב בזה שהיא שוקלת 17 ק"ג.

ההספק המקסימלי של המנוע החשמלי של ה-Kalk& עומד על 10 קילוואט ששווים לכ-13.5 כ"ס – נשמע מעט אבל ה"שוס" האמיתי פה הוא המומנט המירבי שמוציא הגלגל האחורי – יותר מ-24 קג"מ! עכשיו דמיינו איך הדבר הזה יוצא מהמקום כשאין שום גיר שמרסן אותו. המהירות המירבית עומדת על 90 קמ"ש, אך יש לקחת בחשבון שרכיבה ממושכת בפול גז תגרום לסוללה לאזול במהרה ותקצר משמעותית את טווח הרכיבה.

ה-Kalk& בנוי סביב שלדת אלומיניום ומצויד במזלג הפוך קדמי מתוצרת אוהלינס – מיצרני הבולמים הטובים והנחשבים ביותר בעולם. הבולם בקוטר 38 מ"מ מציע מגוון אפשרויות כוונון, מצויד בקפיצי אוויר ומהלך מתלה של 204 מ"מ. מאחור, מצויד ה-Kalk& בבולם יחיד מתוצרת אוהלינס גם כן, מסוג TTX22 עם מהלך של 205 מ"מ.

כידון האופנוע עשוי אלומיניום וכך גם החישוקים, בקוטר 19 מ"מ, שעטופים בצמיגים דו-שימושיים השימוש בחומר הקל בא לידי ביטוי במשקל עצמי קל במיוחד של האופנוע – 79 ק"ג.

ומה עם קצת טכנולוגיה וגאדג'טים? בכל זאת אופנוע חשמלי… 

ה-Kalk& מגיע עם מסך תצוגה TFT המציג מידע חשוב לגבי הסוללה, מהירות הרכיבה, קילומטרז' ועוד, וגם מאפשר לשלוט על מצבי הרכיבה – ל-Kalk& יש 3 מהם:

  • אקספלור – מיועד לניצול מקסימלי של הטווח כאשר מהירות הרכיבה מוגבלת ל-45 קמ"ש 
  • אקסייט – מיועד לרכיבת שטח / אנדורו עם זמן סוללה המספיק לשעה – שעתיים רכיבה 
  • אקסל – מצב הרכיבה עם מומנט ומהירות מקסימליים, עם זמן סוללה המספיק לעד שעה רכיבה. 

וגם על 3 מצבי הבלימה:

  • מצב ראשון ללא בלימת מנוע כלל.
  • מצב שני עם בלימת מנוע זהה לאופנועים דו-פעימתיים ורגנרציה.
  • מצב שלישי עם בלימת מנוע זהה לאופנועים ארבע-פעימתיים ורגנרציה.

למרות משקל קל, עם גובה מושב של 926 מ"מ, ה-Kalk& הוא בכלל לא אופנוע נמוך. יש לו מרווח גחון של 300 מ"מ והוא תואם לרישיון A1, כך שניתן לרכב עליו מגיל 16.

ה-Kalk& הוא הדגם היקר ביותר של CAKE בישראל, מחירו נקבע על 62,890 ש"ח.

Kalk INK&

אופנוע חשמלי Cake KALK& INK

ה-Kalk INK& הוא הדגם השני של חברת CAKE שימכר בישראל. למעשה מדובר באותו אופנוע כמו ה-Kalk&, עם מספר הבדלים: המשמעותי ביותר מבניהם – בבולמים. בעוד שה-Kalk& מגיע עם בולמי אוהלינס איכותיים (ויקרים) ביותר, דגם ה-INK מגיע עם מערך בולמים פשוט יותר, עם מזלג הפוך מקדימה בעל מהלך של 200 מ"מ.

הבדל נוסף ניתן לזהות בצבע השלדה – בדגם ה-INK היא צבועה בשחור. ההבדל בסוגי הבולמים בין שני הכלים משמעותי לא רק בפן של חוויית הרכיבה, אלא גם במשקל – דגם ה-INK שוקל 83 ק"ג – 4 ק"ג יותר מדגם ה-Kalk& ובמחיר – מחירו של ה-Kalk INK& נקבע על 52,890 ש"ח כך הפרש של 10,000 ש"ח בין שני הכלים – כן, בולמים זה דבר יקר, מאד.

דגם ה-Kalk :work, הדגם השלישי של CAKE שישווק בישראל, חולק לא מעט מכלולים עם דגם ה-Kalk INK&, טאך יחד עם זאת, ישנם הבדלים ברורים בין הכלים. בעוד שדגם ה-INK הולך לכיוון הדו-שימושי יותר, דגם ה-Work מצויד בכנף קדמית גבוהה, חישוקי אלומיניום בקוטר 18 אינטש שעטופים בצמיגי Continental TKC80 קרביים יותר מבדגמים הקודמים, כל אלו הופכים אותו למתאים לרכיבה בשטח אגרסיבי יותר. 

דגם ה-Work מציע גם 4 מצבי רכיבה כולל מצב אחד אותו הרוכב יוכל לתכנת לפי העדפות הרכיבה האישיות שלו, בשונה מ-3 בשני הכלים הראשונים ו-"פיק" של כח שמגיע ב-11 קילוואט במקום 10 בשני הדגמים הראשונים. מחירו של דגם ה-Kalk :work נקבע בישראל על 57,890 ש"ח.

Ösa

אופנוע חשמלי Cake Osa+

ואחרי שלושה דגמי Kalk, עוברים למשהו אחר לגמרי – על הפלטפורמה המודולרית הייחודית שמציע דגם ה-Ösa דיברנו כבר בתחילת הכתבה – מי שרוצה לקרוא עליה עוד קצת מוזמן לגלול למעלה. הדגם שיגיע ארצה הוא ה-Ösa+ – הוא מצויד במנוע חשמלי עם הספק מקסימלי של 9 קילוואט ומומנט מקסימלי של 15 קג"מ, בסוללה נשלפת בנפח של 3.5 קוט"ש שמייצרת טווח רכיבה עירוני משולב של 111 ק"מ או 52 ק"מ ברכיבה במהירות ממוצעת של 70 קמ"ש. המהירות המירבית של ה-Ösa+ עומדת על 90+ קמ"ש. 

זמן הטעינה מ-0% ל-80% קמ"ש עומד על כ-3 שעות וניתן לטעון את הסוללה על הכלי או להוציא אותה – אך עם משקל של 25 ק"ג, קשה לנו לראות את זה קורה.

ה-Ösa+ בנוי סביב שלדת אלומיניום ויוצר מגע עם הכביש דרך חישוקי אלומיניום עטופים בצמיגים דו-שימושיים בקוטר 14 אינטש.

כמו אחיו הגדולים, גם ה-Ösa+ מגיע עם מסך תצוגה TFT, שלושה מצבי רכיבה ושני מצבי בלימה. יש לו מזלג הפוך עם מהלך של 120 מ"מ ובולם אחורי עם מהלך של 260 מ"מ.

משקל הכלי עומד על 97 ק"ג (כולל סוללה), גובה מושב ידידותי של 795 מ"מ ומרווח גחון של 220 מ"מ. 

וכדי להפוך את ה-Ösa+ לעוד יותר שימושי, ציידו אותו ב-CAKE בשקעי יציאה V5 איתם ניתן להטעין מכשירים אלקטרוניים קטנים כמו למשל סמארטפונים או טאבלטים ושקעי יציאה V12 למכשירים גדולים יותר כמו מחשבים ואפילו כלי עבודה חשמליים בגודל בינוני.

על ה-Ösa+ ניתן לרכב עם רישיון בדרגת A1, ומחירו בישראל נקבע על 42,890 ש"ח. 

מי שרוצה להתרשם מהדגמים של CAKE, מוזמן לקפוץ לאולם התצוגה של חברת EV MOTORS שממוקם בנתניה, שם הקימה היבואנית של אופנועי CAKE, חברת NOICE תצוגת פופ-אפ. מי שרוצה להתנסות "על רטוב" מה שנקרא יוכל לקבוע רכיבת מבחן דרך אתר החברה.

ומה לגבי מתחרים? 

אמנם כאמור אין עדיין היצע של עשרות דגמים של אופנועי שטח חשמליים או אופנועים חשמליים בכלל, אבל מדובר בסגמנט שהולך ומתפתח – בין השאר ניתן למצוא בו את חברת SUR-RON הסינית שעל דגם הסטורם-בי שלה רכבנו (ואהבנו), את חברת ריאחו, שהציגה בתערוכת מילאנו האחרונה את ה-eMR, אופנוע אנדורו חשמלי ראשון מתוצרתה, אליהם מצטרף הפרירייד החשמלי של ק.ט.מ שעד היום לא ממש הצליח לפרוץ וה-FX, הדו-שימושי החשמלי של זירו.

ובהתחלה באנו לכתוב שה-Ösa+ כל כך לא שגרתי (מכוער? אתם תחליטו, אנחנו חושבים שהוא דווקא מגניב ולא היינו מתנגדים לאחד כזה בגראז') ואז נזכרנו שזה לא נכון! כי יש את האופנועים החשמליים של חברת UBCO הניו-זילנדית ואפילו רכבנו על דגם ה-Work שלהם בתערוכת רכבים חשמליים באמריקה והיה מגניב לאללה.

אבל אמריקה זה לא כאן ועד כמה שאנחנו יודעים, אף יבואן עדיין לא הרים את הכפפה והביא את אופנועי UBCO לארץ ככה שכרגע, אם אתם רוצים כלי חשמלי פרקטי ומגניב שבאמת לא דומה לשום דבר ויכול לנוע גם בשטח וגם בכביש – זה ה-Ösa+.

מכונת השיווק של CAKE העולמית עובדת מצוין, ומלבד תמונות מרהיבות בדף הפייסבוק והאינסטגרם של היצרן שמנציחות את האופנועים ורוכביהם במצבים שקוראים תיגר על חוקי הכבידה, CAKE תרמה את האופנועים שלה לכמה יוזמות מעניינות מאד – כולל שיתוף פעולה עם פקחים שמנסים למנוע ציד בלתי חוקי בפארקי הטבע באפריקה – הפקחים קיבלו את אופנועי ה-Kalk AP כדי שיוכלו להגיע אל הציידים העבריינים בצורה חרישית יחד עם קיט סולארי שמאפשר להם לטעון את אופנועי השטח על בסיס אנרגיית השמש.

או המסע של מנהלת מחלקת ה-B2B של CAKE, שיצאה למסע רכיבה של 10,000 ק"מ מברצלונה לחצייה של כל יבשת אפריקה על גבי ה-Kalk AP עם מעט ציוד וסוללה ספייר והרבה רוח הרפתקנית. וגם ליגת מרוצים, CAKE Worlds, בה התחרו רוכבים מכל רחבי העולם, כולם על גבי דגם המוטוקרוס ממשפחת ה-Kalk.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button