ריאחו (RIEJU), מותג האופנועים הקטלוני, קם על שרידיו של מותג גאס גאס, אחרי שהאחרון נרכש על ידי פרייר-מוביליטי, חברת האם של ק.ט.מ והוסקוורנה. ריאחו רכשה פס ייצור פעיל עם ליין שלם של דגמי אנדורו, וכל מה שהקטלונים היו צריכים לעשות למעשה זה להחליף את הפלסטיקה ו"להדליק את השאלטר".
הרכישה של ג"ג על ידי ק.ט.מ, סיפקה לריאחו הזדמנות להוסיף דגמי אנדורו "מקצועיים" לליין המוצרים שלה שכלל דגמי סופרמוטו, דו"ש, דגם אדוונצ'ר חדש שהוצג גם כן ב-EICMA וקטנועים – חשמליים.
מכאן אנחנו יכולים להבין שה-eMR, אופנוע האנדורו החשמלי של המותג שהוקם בשנת 1942 ויחגוג יום הולדת 80 השנה, הוא לא הדגם החשמלי הראשון של ריאחו.
בחברה משווקים כיום דגם קטנוע חשמלי אחד העונה לשם E-CITY, שזמין בשתי גרסאות – 1.2 קילוואט ו-3 קילוואט – הקרויות על שם ההספק החשמלי של המנוע. צמד הגרסאות מצוידות בשלושה מצבי רכיבה ושתי סוללות חשמליות. אמנם נשלפות, אך במשקל של 12 ק"ג כל אחת, לא יהיה פשוט להוציא אותן לטעינה.
דגם ה-1200 מציע טווח רכיבה מקסימלי של 160 ק"מ ודגם ה-3000 מציע טווח רכיבה של 140 ק"מ.
אבל לא התכנסנו כאן כדי לדבר על הקטנועים החשמליים של ריאחו, אלא על אופנוע האנדורו החשמלי שלה.
מדובר למעשה בשלדה של אחד מדגמי ה-MR, אופנועי האנדורו המקצועיים של המותג, שלתוכה "הושתל" מנוע חשמלי מגנטי, מקורר אוויר, שמציע הספק מקסימלי של 60 קילוואט.
על פי ריאחו, טווח הרכיבה עומד על כ-100 ק"מ ומהניסיון שלנו עם הסטורם-בי, אופנוע האנדורו החשמלי עליו רכבנו, זהו מספר שאפשר להשיג ברכיבת שטח נטו – ברגע שעולים על כביש טווח הרכיבה מתקצר משמעותית. מצד שני, ה-eMR הוא אופנוע אנדורו חשמלי "מקצועי" ואנחנו לא רואים שום סיבה מיוחדת למה מישהו ירצה לרכב איתו מרחקים ארוכים על הכביש.
למעט המנוע החשמלי והסוללה, ה-eMR דומה לאופנועי אנדורו מקבילים בעלי מנוע בעירה פנימית – מצויד במזלג הפוך מתוצרת KYB בקוטר של 46 מ"מ ומהלך של 270 מ"מ ובולם אחורי, גם הוא מתוצרת KYB עם מהלך של 121 מ"מ.
יש לו גלגלי 21 אינטש מקדימה ו-18 אינטש מאחורה כך שלא אמורה להיות בעיה למצוא לו צמיגי שטח תואמים. גובה המושב עומד על 935 מ"מ ואולי הנקודה החשובה ביותר – משקלו של ה-eMR עומד על 120 ק"ג בסה"כ, אמנם כבד יותר מאופנועי אנדורו בעלי מנוע בעירה פנימית אבל סביר ביחס לכלים חשמליים אחרים.
מתחרים?
סגמנט אופנועי האנדורו / מוטוקרוס החשמליים נמצא עדיין בחיתוליו, אך לצד ה-eMR של ריאחו הקטלונית והסטורם-בי של סור-רון שכבר הוזכר למעלה, ישנם עוד כמה מתחרים ששווה לדבר עליהם:
- ק.ט.מ פרירייד E XC – הגרסה החשמלית של ה"פליי-בייק" של יצרנית אופנועי השטח האוסטרית. מצויד במנוע 18 קילוואט, סוללת 3.9 קוט"ש ובולמי WP XPLOR משובחים.
- טאסיטה T-RACE אנדורו – אופנוע שטח חשמלי איטלקי עם גיר 5 הילוכים, סוללה בנפח 8.6 קוט"ש, הספק של 34 קילוואט וטווח רכיבה של 100 ק"מ.
- קייק Kalk :work – של יצרנית האופנועים השוודית, מציע עיצוב ייחודי וטווח רכיבה של 86 ק"מ ומשקל קל במיוחד של 83 ק"ג.
- זירו FX – האופנוע הדו-שימושי של היצרנית האמריקנית מתאים לרכיבה גם על הכביש. בעל מנוע בראשלס בהספק של 34 קילוואט וטווח רכיבה משולב של 111 ק"מ.
וכמובן שאי אפשר לדבר על אופנועי שטח חשמליים בלי להזכיר את אלטא, מחלוצות התחום, חברה עם מוצרים מצוינים שלצערינו החזירה את נשמתה לבורא. אלטא שיווקה בזמנו דגמי אנדורו ומוטוקרוס חשמליים ונסגרה בעקבות קשיים כלכליים.
כדאי שנתחיל להתרגל
אמנם זה מגזין רכב חשמלי אבל כן, גם אנחנו אוהבים לשמוע את הסאונד של מערכות פליטה משופרות ולהריח את ריח הדו"פ ויחד עם זאת, ברור לנו שיום יבוא וגם השטח ייסגר לכלים בעלי מנועי בעירה פנימית.
כלים כמו הריאחו eMR ודומיו שהוזכרו כאן מבטיחים שנוכל להמשיך לעסוק בתחביב שאנחנו כל כך אוהבים גם אחרי שזה יקרה.
מותג ריאחו משווק בישראל ולא מן הנמנע שנראה את ה-eMR מגיע לסינגליי ארצנו.