ענף הרכב החשמלי הארבע-גלגלי לוהט כל כך שהוא בקושי מצליח להחזיק את החום, הדרישה שוברת שיאים והחברות לא עומדות בלחץ, לא מספיקות לייצר מספיק מכוניות ועוצרות הזמנות ללקוחות, יש כל הזמן חידושים, טווח הנסיעה גדלים וזמן הטעינה מתקצר… ומה בענף הדו-הגלגלי חשמלי?
צרצרים…
ממש מדהים לראות את ההבדל התהומי בהתבין שתי התעשיות.
בראשונה מבול דגמים חדשים בלתי פוסק, ובשניה טפטוף לסירוגין – פה ושם צץ לו דגם מעניין כמו האקספריה של אנרג'יקה או ה-DSR/X של זירו, האחד אדוונצ'ר-טורינג והשני דגם כביש-שטח שמהווים משב רוח רענן בענף הדו-גלגלי החשמלי.
הסיבה העיקרית לכך היא שענף האופנועים החשמליים עדיין לא "שם".
בניגוד למכוניות חשמליות שכל הזמן משתפרות בטווח הנסיעה ובזמן הטעינה – טווח נסיעה של 400 ק"מ ויותר הפך לסטנדרט ויש דגמים המיוצרים בייצור סדרתי שמציעים גם טווח של 800 ק"מ ויותר, וזמני הטעינה רק הולכים ומתקצרים, טווח הרכיבה הגדול ביותר לאופנוע חשמלי הוא באזור ה-400 ק"מ עירוני וזה גם רק "על הנייר".
בכוונה כתבנו רק אופנועים חשמליים ולא גם קטנועים כי מדובר בשתי דרכי תחבורה שונות בתכלית. בעוד שקטנועים מיועדים בעיקר לשימוש עירוני, וטווח רכיבה של כ-100 ק"מ יכול להספיק בהחלט לרוכבים בהם, אופנועים מיועדים לגם וגם.
כל מי שרכב אי פעם על אופנוע חשמלי יודע שטווח הרכיבה מתקצר בצורה משמעותית ברגע שיוצאים מהעיר ועם זמן טעינה ארוך יחסית לתדלוק והיצע נמוך של דגמים, אפשר להבין למה ענף האופנועים החשמלי עדיין לא שם.
בעוד שמכוניות חשמליות הפכו כבר למיינסטרים (ואם לא היו פקקים בשרשראות האספקה היינו רואים הרבה יותר מהם על הכבישים) הדו-גלגלי החשמלי מרגיש כמו איזה מוצר בתחילת דרכו.
להערכתנו עד 2025 נראה שינוי משמעותי של המצב הזה, יצרניות הדו-גלגלי מבינות כבר שתחבורה חשמלית היא לא איזה טרנד חולף, ומנועים חשמליים הולכים לתפוס את מקומם של מנועי הבעירה הפנימית, גם אם לא לחסל אותם לגמרי.
אחת מההודעות מהזמן האחרון שמחזקות את דעתנו היא של חברת הונדה, מיצרניות הדו-גלגלי הוותיקות והחשובות בענף הדו-גלגלי, שהודיעה שהיא מתכוונת להציג (לא לחשוף, להשיק) לא פחות מ-10 דגמים חשמליים עד שנת 2025.
חמישה דגמי קטנועים חשמליים שיושקו בין 2022 ל-2024 ומיועדים לשווקיי סין, אסיה, אירופה ויפן, עוד שני דגמי קטנועים שמוגדרים כ-Personal EV Models במהלך 2024 ו-2025 והמהלך החשוב ביותר – 4 דגמי Fun חשמליים שיוצגו בין 2024 ל-2025 ובתוך כך 2 דגמי נייקד, דגם של קטנוע גדול שצלליתו מזכירה את ה-X-ADV ואופנוע שטח חשמלי לילדים, וזה יהיה קל, כי להונדה יש למעשה כבר אחד כזה.
להונדה יש כבר כמה דגמי קטנועים חשמליים כמו ה-U-GO אבל הכלים המתוכננים אמורים להוות קפיצת מדרגה, בעיקר טכנולוגית – בחברה מתכננים להשקיע בעיקר בדגמים חשמליים שעושים שימוש בטכנולוגיית סוללות מצב מוצק (Solid State) – דחוסות יותר שמשפרות בצורה משמעותית את טווח הרכיבה – בדיוק מה שכלים דו-גלגלים צריכים.
גם בעיית ה'משקל ' לא נותנת לענף לגדול בשוק ,-הסוללה מכבידה על הכלי ומסרבלת את הרכיבה