fbpx

מבחן דרכים: Sur Ron Storm Bee

רכבנו על אופנוע האנדורו החשמלי שהגיע לאחרונה לישראל.

ביחס לכלים דו-גלגלים עם מנועי בעירה פנימית, ההיצע של קטנועים ואופנועים חשמליים הוא לא מאד גדול – וזה לא רק בישראל בפרט, אלא בעולם בכלל. למען האמת, ישראל נמצאת במקום די טוב – מלבד ה-LiveWire מבית הארלי דיוידסון, אפשר לקנות כאן את מירב המותגים שאפשר לתאר אותם כמובילים בתחום – זירו ואנרג'יקה לצד עוד כמה עשרות מותגים חשמליים קטנים יותר.

ואם כמות כלי הדו-גלגלי החשמליים קטנה ביחס לאלו בעלי מנועי בעירה פנימית, היצע האופנועים החשמליים המיועדים לרכיבת שטח ביחס לאלו המיועדים לרכיבת כביש, קטן עוד יותר – לזירו יש את ה-FX, הדו-שימושי, לק.ט.מ יש את הפרירייד E, ל-Cake יש כמה וכמה דגמים עם רכיבים יוקרתיים במיוחד ותג מחיר שלא מתאים לכל אחד, יש את TACITA האיטלקית ויש עוד כמה דגמי אופנועים חשמליים לילדים, כמו ה-CRF-E2 החמוד הזה.

רוצים לקבל את כל העדכונים על אופנועים, קטנועים ורכבים חשמליים בארץ ובעולם ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

יש כמובן גם יוזמות פרטיות כאלו ואחרות כמו ה-Varg של חברת Stark Future השוודית ולא הרבה מעבר לכך… 

ויש גם את Sur Ron.

סורון? מה זה בכלל?

סורון הוא מותג ששייך לחברת Chongqing Qiulong Technology CO., LTD הסינית. סורון נוסדה בשנת 2014 על ידי שלושה הייטקיסטים חובבי אופנועים שיצאו לדרך עם השקעה של 30 מיליון דולר וצוות של 40 מהנדסים במטרה לבנות כלי שטח חשמליים קלים וחזקים.

אחרי שהתנסו עם כמה דגמי אופני שטח חשמליים כמו ה-Light Bee, עברו בסורון לדבר האמיתי – אופנועי שטח חשמליים. כך בא אל העולם ה-Storm Bee, שזמין בגרסאות אנדורו וסופרמוטו עם תאורה ואיתותים וגרסת מוטוקרוס "טהורה" למסלול.

סורון מגיעה לישראל ביבוא של חברת EMOTO, שמשווקת בין השאר עוד מספר מותגים חשמליים בינהם אלרנדו, קוברג, אוסט, זאפ ועוד.

מאז ששמענו שסורון הגיע לישראל, חיכינו להזדמנות לקחת אותו לשטח – והנה זה קרה ואנחנו כאן כדי לשתף אתכם בחוויה.

סורון Light Bee חשמלי

הדבר הראשון שאהבנו בסורון (חוץ מחוויית הרכיבה שעליה נרחיב עוד בהמשך…) היא העובדה שהוא נראה כמו שאופנוע אנדורו צריך להיראות. לא עוד אופני שטח חשמליים או איזה שעטנז בין כמה דגמים, אלא אופנוע אנדורו "אמיתי", של ממש: מושב צר, צמיגי שטח בשרניים, כידון רחב ושמן, מגיני ידיים, פלסטיקה צהובה, גרפיקה מעוצבת ועוד – אין ספק שהסורון הוא הצעצוע הכי מגניב בגראז'.

לפני שנגע בחוויית הרכיבה, בואו נעבור על כמה נתונים חשובים

הסורון סטורם-בי מצויד במנוע בראשלס מקורר אוויר שמציע הספק מקסימלי של 22.5 קילוואט ובסוללת ליתיום-יון בנפח 4.6 קוט"ש שמספקת, על פי הנתונים הרשמיים, טווח רכיבה של כ-100 ק"מ. זמן הטעינה (ל-100% סוללה) עומד על כ-4 שעות. עוד נחזור לכך בהמשך.

המנוע של הסורון Light Bee החשמלי

הסורון סטורם-בי בנוי על שלדת אלומיניום, יש לו גלגל בגודל 21 אינטש מקדימה ו-18 אינטש מאחורה – כמו אופנועי אנדורו בעלי מנועי בעירה פנימית. מקדימה, בולם קדמי הפוך מתכוונן לחלוטין עם מהלך של 290 מ"מ, ומאחורה בולם יחיד, גם הוא מתכוונן לחלוטין, עם מהלך מתלה של 290 מ"מ גם כן. הסורון סטורם בי מגיע גם בגרסאות מוטוקרוס שלא תגיע לישראל וסופרמוטו שכן תגיע לישראל, ובגרסת האנדורו שנבחנת כאן, המשקל עומד על 132 ק"ג.

ישנם 4 מצבי רכיבה, שרלוונטיים במיוחד לשמירה על טווח הרכיבה – אקו, החסכוני ביותר, גשם, שמעדן את תגובת המצערת, ספורט וטורבו – שמחסלים במהירות את זמן הרכיבה שיש לכם על הסטורם בי.

בירידות, מצליח הסורון להחזיר מעט אחוזים לטווח הרכיבה וניתן לבחור מתוך 3 מצבי רגנרציה (אחזור אנרגיה).

רכיבה ראשונה

נתונים זה נחמד אבל כל אחד כמעט יכול לקרוא אותם. אנחנו כאן כדי לספר לכם על חוויית הרכיבה. 

הסורון סטורם-בי הגיע אלינו לקראת חג שני של פסח שלמרבה המזל היה מחובר השנה (2022) גם לסופ"ש, מה שאומר דבר אחד – הרבה זמן לרכב.

כאמור, הסורון סטורם-בי נראה כמו אופנוע אנדורו "אמיתי" וככזה – ניקח אותו למרחב המחייה הטבעי שלו – סינגלים!

רכיבה על האופנוע החשמלי של סורון

הרגל מונפת בקלילות מעבר אל מושב הסורון ואנחנו קולטים מיד שמדובר בכלי אידיאלי למתחילים – לא מאיים בשום צורה ומאפשר לך להגיע עם שתי רגליים בטוחות אל הקרקע. המתגים נראים פלסטיקיים משהו ובגדול לא משדרים איכות יותר מידי גבוהה אבל זה לא באמת משנה כל כך – מדובר באופנוע אנדורו חשמלי ואנחנו רוצים לדעת איך זה לרכב עליו.

מתחילים את הרכיבה במצב אקו החסכוני ביותר ומידי פעם מחליפים למצב ספורט בכביש – פעולה שמתבצעת ללא צורך בעצירה של הכלי.

מהר מאד אנחנו מבינים שאם אנחנו רוצים שתשאר לנו סוללה כדאי שנחזור למצב אקו. מצב זה, הוא לדעתנו המצב האידיאלי לרכיבה בשטח על גבי הסורון סטורם-בי – הוא מספק כח זמין בשפע שמאפשר לטפס סלעים גם ביציאה מהמקום, והוא מנצל את הסוללה בצורה מיטבית.

מדובר באחת ממכונות הסינגלים הכי מהנות שיצא לנו לנסות – הסורון מדלג בחינניות בסינגלים והעובדה ששום רעש של מנוע דו"פ / מרובע לא מפר את השקט, הופכת את החוויה לעוד יותר מהנה. אנחנו יכולים לנסות לתאר את זה עד מחר, אבל שום דבר לא באמת משתווה לחוויה – לכן אנחנו ממליצים לכם בחום ללכת ולנסות.

רכיבה שנייה 

חוזרים לסינגלים, ואחרי ההיכרות הראשונית כשאנחנו קצת יותר מורגלים לסורון סטורם-בי, הגיע הזמן לבדוק את טווח הרכיבה. זה נכון ששיטת המדידה הנפוצה יותר לציון טווח הרכיבה היא בק"מ, אבל תרשו לנו להתייחס דווקא לזמן הרכיבה, ולמדוד אותו בשעות – ולא במרחק.

במצב אקו, הסורון סטורם-בי סיפק לנו כ-3 שעות רכיבה (נטו, בלי לחשב גם עצירות) וזה במצב שהגענו לשטח עם בין 80%-90% אחוזי סוללה – תלוי כמה כביש תעשו לפני כן. אם אתם לא רוכבים בכביש בכלל (המצב המומלץ) ואם מורידים את הסטורם-בי מהעגלה ישר אל השטח, אפשר לצפות לזמן רכיבה של יותר מ-3 שעות.

סורון Light Bee במבחן דרכים

וזה אולי נשמע קצת קצר אבל ביננו? רוב רוכבי ההובי רוכבים 3-5 שעות וחוזרים הביתה – או פורשים לשתות איזה משהו קר בפוד טראק הקרוב למקום רכיבתם. בכל מקרה, לנו 4 שעות סינגלים בהחלט סגרו את הפינה. 

בכביש או בשבילים, הסוללה "נאכלת" מהר מאד, גם במצב אקו – פליי-בייק מושלם לסינגלים וטכני, פחות לשבילים פתוחים או טיולים ארוכים.

רכיבה שלישית 

ברכיבה הזו רצינו לדמות מצב של הגעה לשטח ברכיבה דרך הכביש, על מצב ספורט – וגם לחזור באותו מצב. והסוללה נאכלה מהר בהתאם. בשטח נשארו לנו כ-שעתיים רכיבה נטו, ללא עצירות, כך שהתובנות של הרכיבה השנייה תופסות גם פה.

מסקנות 

הסורון סטורם-בי מקליל ומנגיש את תחום האנדורו לקהל נוסף של רוכבים, כאלו שאולי קצת גדול עליהם לעלות על אופנוע דו"פ או מרובע בנפח של 250-350 סמ"ק.

אין כאן התעסקות עם שמן מנוע, מים או דלק (יש שמן גיר שצריך לבדוק לעיתים רחוקות), אין כמעט טיפולים, אין רעש (אידיאלי למי שלא ממש מסתדר עם השכנים), והטעינה קלה מאד – את האופנוע ניתן לטעון בכל שקע רגיל.

גם התפעול ברכיבה עצמה נוסך המון ביטחון. לחיצה קלה על הברקס האחורי (שמופעל על ידי היד בשונה מתפעול קלאסי ברגל) היא הפעולה שנדרשת כדי להתחיל בנסיעה ובסה"כ מדובר בחוויה מאד נעימה.

הסורון סטורם-בי הרגיש לנו כבית ספר מעולה לרכיבה וזה שהוא מתאים לרישיון בדרגת A2 (לאופנוע בנפח עד 125 סמ"ק) ושהביטוח שתשלמו נמוך במיוחד, רק חיזק את התחושה.

אבל לא רק רוכבים מתחילים יוכלו ליהנות מרכיבה על הסורון סטורם-בי, גם רוכבים מנוסים יותר שכבר עברו כמה כלים ובא להם לנסות משהו חדש, יכולים לטעום מחווית האנדורו החשמלית.

ישראל נחשבת לגן עדן לאוהבי שטח. אין כמעט מקום בו לא ניתן לרכוב, וזה תענוג למי שעושה את התחביב הזה אבל פחות למשתמשי הטבע האחרים – ובעיקר למי שאוהב לעשות את זה בלי איזה גורם מרעיש מתחת לרגליים. בשנים האחרונות אנחנו שומעים על יותר ויותר מפגשים בטבע של כלים מוטוריים והולכי רגל שלא נגמרו טוב והשיח הציבורי לא מבשר טובות עבור התחום.

כלים כמו הסורון סטורם-בי יכולים להוות חלק מהפתרון לבעיה. יש משהו קסום בזרימה השקטה שאופנוע האנדורו החשמלי הזה מייצר, שלא מפריעה למשתמשי טבע אחרים.

האם מדובר בתחליף ראוי לאופנוע אנדורו לא חשמלי? 

התשובה לשאלה הזו עשויה להשתנות בין רוכב לרוכב. 

  • האם אתם רוכבים 95% בסינגלים וטכני? 
  • האם אתם אוהבים לצאת לטיולים ארוכים עם האופנוע?
  • האם אתם אוהבים לשלב בין שניהם?

אם אתם נמנים על הקבוצה השנייה והשלישית, היינו ממליצים לכם לוותר. הסורון סטורם-בי לא בשבילכם. 

אבל אם אתם נמנים על הקבוצה הראשונה, זה משהו שבהחלט היינו מנסים. לכו תדעו, אולי תמצאו את עצמכם מתאהבים?

אז נכון, הסורון לא בנוי מהרכיבים הכי יוקרתיים שיש, אבל מצד שני הוא עולה בסך הכל קצת יותר מ-40,000 ש"ח – עשרות אלפי שקלים פחות ממרבית דגמי אופנועים האנדורו שמוצעים כיום בשוק.

ביבואן, EMOTO, מספרים לנו שבקרוב יציעו מספר אפשרויות שדרוג לבולמי הסטורם-בי, כולל סט סקסי מבית KYB שאמור לשדרג את הרכיבה על האופנוע בצורה משמעותית. כמו כן, דגם הסופרמוטו – מתחרה ל-FXE של זירו עליו רכבנו לאחרונה, שאמור להציע טוווח רכיבה גדול משמעותית, צפוי לנחות בקרוב גם כן בישראל.

תודה לאסף נאות, רן נימצן וליובל פלג על הסיוע בהכנת הכתבה.

תמונות כתבה: אביעד רייס.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button