הרשימה של אייקונים מוטוריים אמריקנים שנחשפים בגרסאות חשמליות הולכת ומתארכת, ואחרי שהיו לנו טנדרים, רכבי שרירים ורכבי שטח, הגיעו תורם של רכבי הפנאי היוקרתיים – ואם יש רכב פנאי יוקרתי אמריקני אחד שבאמת אפשר להגדיר אותו כאייקון מוטורי, הרי שזהו האסקלייד של קאדילק – סמל הנוחות, הפינוק והיוקרה האמריקנית.
הדור הראשון של האסקלייד הוצג בשנת 1999, התשובה של ג'נרל מוטורס ללינקולן נביגטור שהוצג שנה אחת קודם. האסקלייד כנראה היה מצליח לא רע בכל מקרה, אבל מה שהפך אותו לכוכב אמיתי, כמו במקרה של לא מעט מוצרים אמריקנים אחרים שהפכו לאגדיים, זה המסך.
אף על פי שהקאדילק אסקלייד לא היה הרכב הראשון של הבוס, הלא הוא טוני סופרנו, קשה להגיד שיש רכב שיותר מזוהה איתו. במהלך 6 העונות של אחת מהסדרות הכי מצליחות בהיסטוריה של הטלווזיה החזיק הבוס של הסופרנוס בשני רכבי אסקלייד – אחד שחור ואחד לבן, מה שגרם להמוני אמריקנים לרצות לרכוש לעצמם אסקלייד אחד (או שניים) כדי שיוכלו להרגיש כמו הבוס – רק בלי ללכלך את הידיים עם כל הקטע המאפיונרי.
האסקלייד הפך לסמל סטטוס ונשאר רב מכר מאז שנחשף בתחילת שנות ה-2000 ועד היום. בנקודת הזמן הזו, קשה לחזות אם ומתי קאדילק תפסיק את הייצור של דגמי הבעירה הפנימית של האסקלייד – עדיין, מדובר במכונת מזומנים שקשה לוותר עליה אבל היא דואגת למענה ראוי בעבור אלו שירצו את חוויית הבוס בגרסה חשמלית.
קאדילק אסקלייד IQ
בשמו המלא, שומר על התדמית של רכב פנאי גדול ויוקרתי שהוא יורש ממקבילו בעל מנוע הבעירה הפנימית, אבל אם ניקח את השניים ונעמיד אותם אחד ליד השני, נוכל לשים לב מיד שמדובר בעיצוב די שונה. בעוד שהאסקלייד בעל מנוע הבעירה הפנימית מציע עיצוב קובייתי יותר, האסקלייד החשמלי מקבל קווים זורמים ופינות מעוגלות יותר.
וזה לא רק עניין של מראה – בכל סוג כלי רכב יש חשיבות לאירודינמיות מבחינת צריכת האנרגיה בה הוא עושה שימוש וברכב חשמלי – על אחת כמה וכמה.
השינויים במראה של האסקלייד החשמלי לעומת מקבילו נובעים מהרחקה של הגלגלים לעבר קצה הפלטפורמה (מקדימה ומאחורה) מה שמתבטא בבסיס גלגלים ארוך יותר, הרחקה של תא הנוסעים אחורה מה שיצר תא מרחב פנימי הגדול ב-30 ס"מ ומתיחה של מכסה המנוע. כתוצאה מכך, האסקלייד החשמלי הוא לא רק מרווח יותר, אלא גם אווירודינמי יותר ב-15% ממקבילו בעל מנוע הבעירה הפנימית.
האסקלייד החשמלי יכנס לתפקיד רכב הפנאי החשמלי הבכיר של המותג כשתחתיו נמצא הליריק, גם הוא רכב פנאי חשמלי יוקרתי אך קטן יותר מהאסקלייד גדול המידות. וכמובן שלא נשכח את הסלסטיק – מכונית הסאלון החשמלית של קאדילק.
סוללה, טווח, טעינה וביצועים
כמו שאר דגמי קאדילק החשמליים, גם האסקלייד נבנה על בסיס פלטפורמת האולטימום של חברת האם, ג'נרל מוטורס. במקרה הזה, אנחנו מדברים על סוללה ענקית בנפח של 200 קוט"ש, מה שמביא את היצרן להערכה כי טווח הנסיעה המקסימלי יעמוד על אזור ה-700+ ק"מ. הטווח מרשים וגם מהירות הטעינה כמובן – בשימוש בעמדת טעינה מהירה יתווספו לסוללת האסקלייד כ-160 ק"מ לכל 10 דקות של טעינה.
כח לא חסר כאן – ההספק המקסימלי מגיע עד ל-750 כ"ס במצב כאשר משולב מצב ולוסיטי מקס והמומנט המקסימלי ל-108 קג"מ. למרות שמדובר ברכב עצום וכבד, האסקלייד החשמלי מאיץ ממצב עמידה לנסיעה במהירות של 100 קמ"ש בתוך פחות מ-5 שניות והוא מסוגל לגרור משקל של עד 3.6 טון.
תא נוסעים ופיצ'רים טכנולוגיים
תא הנוסעים של האסקלייד החשמלי הוא קרוב לוודאי האזור שהושקעו בו הכי הרבה מחשבה ואמצעים. האסקלייד אמור לספק את חוויית הנסיעה המפנקת, המתקדמת והמאובזרת ביותר, והמהנדסים והמעצבים לא חסכו בשום פרט כדי להגיע לתוצאה לא פחות ממושלמת.
בקצה הקדמי של תא הנוסעים, נמצא מסך תצוגה ענק בעיצוב מעוקל בגודל 55 אינץ' שנמתח מקורה אל קורה – בדומה למסך ההייפרסקרין שזמין בדגמי ה-EQ היוקרתיים של מרצדס. מערכת שמע סופר איכותית המספקת חוויית סאונד היקפית, מסך תצוגה שני, נמוך יותר, דרכו ניתן לשלוט על פונקציות נוספות כמו פתיחה ונעילה של הדלתות, תצוגה עילית לנהג ועוד.
הנוסעים בשורת המושבים השנייה גם הם נהנים ממסכי תצוגה משלהם, אלו כוללים כניסות HDMI וקישורי לשירותי הסטרימינג הפופולריים, כמו גם שליטה עצמאית על בקרת האקלים, פתיחה וסגירה של הדלתות בנגיעה ועוד.
האסקלייד החשמלי כולל יכולות V2H – העברת אנרגיה מהרכב אל הבית כאבזור סטנדרט וגם יכולות V2L – העברת אנרגיה למכשירים או רכבים אחרים כאופציה בתוספת תשלום.
את הפרק הטכנולוגי נקנח במערכת המגנטיק-רייד, כשמה כן היא – מתלי הרכב האדפטיביים מחלקים את העומס בין 4 הגלגלים לפי תנאי הכביש כך שהרכב "נדבק" לכביש – מה שמשפר את נוחות הנסיעה בצורה משמעותית, כך על פי קאדילק.
רמות גימור ואבזור
האסקלייד החשמלי מופיע בארבע רמות גימור שונות באתר הרשמי של קאדילק: ספורט 1, ספורט 2, לאקשרי 1 ולאקשרי 2, כאשר רמה 2 היא פשוט תוספת / שדרוג של הרשימה הקיימת. למען האמת, מלבד עיצוב החישוקים והגימור הפנימי, לא מצאנו הבדלים מהותיים בין שתי רמות הגימור.
ספורט / לאקשרי 1
- פנסיים קדמיים אדפטיביים 7 מצבים כולל תאורת פנייה אוטומטית (נדלקת בעת פנייה)
- חישוקי 24 אינץ'
- גריל מואר
- מסך תצוגה מקורה לקורה בגודל 55 אינץ'
- מתלי אוויר אדפטיביים
- היגוי עצמאי לכל אחד מארבעת הגלגלים
- פתיחת תא מטען ללא מגע יד
- בקרת אקלים 5 אזורים כולל מערכת לסינון ושיפור איכות האוויר
- הגה עם חימום
- מושבים קדמיים חשמליים, 12 מצבים, עם חימום ואוורור
- מושבים עם חימום בשורת הנוסעים השנייה
- מושב "ספסל" חשמלי בשורה השלישית
- מערכת שמע AKG עם 19 רמקולים
- ביטול רעשים אקטיבי
- סיוע להיגוי בשטח מת
- מערכת מצלמות היקפית
- בלימת חירום אוטומטית
- תצוגה עילית לנהג
- בקרת שיוט סופר קרוז
ספורט 2 / לאקשרי 2 (תוספות):
- פתיחה וסגירה חשמלית של דלתות הרכב
- פנסיים קדמיים אדפטיביים 9 מצבים כולל תאורת פנייה אוטומטית (נדלקת בעת פנייה)
- מושבים קדמיים חשמליים, 16 מצבים, עם חימום, אוורור ועיסוי
- מערכת שמע AKG עם 36 רמקולים
אז אחרי שעברנו על הפירוט, ואחרי שקראנו שמנדי דאמן, המהנדסת הראשית של הפרויקט אומרת על האסקלייד החשמלי שהוא "כמו הילד השלישי שלה" (דאמן היא אמא לשני ילדים בני אנוש) וש"קיבלנו את כל הטכנולוגיה שרצינו ושאין באמת גרסת בסיס" אנחנו בהחלט מאמינים לה.
תא(י) מטען
אין טעות הקלדה בכותרת – בנוסף ל-6,000 ליטרים של שטח אחסון בפנים הרכב, לאסקלייד החשמלי יש גם תא מטען קדמי עצום בנפח של 345 ליטרים – זהה כמעט לתא המטען הקדמי שבפורד F-150 לייטנינג שנפחו עומד על 400 ליטרים.
ומה לגבי המחיר?
עם תג מחיר של החל מ-130,000 דולר, הקאדילק אסקלייד החשמלי הוא בהחלט לא לכל אחד ואחת. לשם ההשוואה, אספנו לכם דוגמאות של רכבים אחרים שאפשר לרכוש במחיר של עד 130,000 דולרים:
- קאדילק אסקלייד פרמיום לאקשורי פלטינום (מנוע בעירה פנימית) – החל מ-113,500 דולרים
- טסלה מודל X פלייד – החל מ-109,000 דולרים.
- מרצדס EQS 580 4MATIC – החל מ-125,000 דולרים.
- ב.מ.וו iX M60 – החל מ-111,000 דולרים.
- אאודי אי-טרון Q8 55 קוואטרו לאנץ' אדישן – החל מ-87,550 דולרים.
- ריביאן R1T קוואד-מוטור AWD – החל מ-92,000 דולרים.
- האמר EV SUV אדישן 1 – החל מ-105,000 דולרים.
ובדרך:
- וולוו EX90
- לוסיד גרביטי
- מרצדס EQG
- לוטוס אלטרה
כפי שניתן לראות, לאסקלייד החשמלי של קאדילק יש לא מעט מתחרים פוטנציאליים, זה נכון שכמעט אף אחד מהם לא ממש זהה לו, אך כל אחד מהם בהחלט יכול להכנס למסכת השיקולים של לקוחות שיתעניינו באסקלייד החשמלי של קאדילק, אך יחד עם זאת ירצו לראות מה יש למתחרים להציע וכמה יותר יעלה להם האייקון האמריקני – לפחות עד שנקבל גרסאות חשמליות של המתחרים הישירים של האסקלייד, הלינקולן נוויגטור, הג'יפ גרנד ווגוניר, ג'י-אמ-סי יוקון ושברולט טאהו.
בקאדילק מבינים שקהל היעד שירכוש אסקלייד חשמלי במחיר של החל מ-130,000 דולרים הוא יחסית מצומצם, והכינו פתרון למי שהמספר הזה "כבד" עליו ויכול להתפשר מעט על גודל ויוקרה – לפתרון הזה קוראים ליריק, שברמת הגימור ספורט 3 AWD, עולה החל מ-75,000 דולרים.
קאדילק אסקלייד החשמלי צפוי להגיע לאולמות התצוגה בארצות הברית לקראת סוף שנת 2024 תחילת שנת 2025.
אבקש לדעת מה מחירו בארץ