fbpx

הדרך של GM ליעדי התחבורה החשמלית עוברת ב'דגם על' אחד

כחלק מהתכנית של ג׳נרל מוטורס להפוך לחשמלית לגמרי החברה מתכננת להקים פלטפורמה אוניברסלית שתוכל לתמוך בכל סוגי הרכבים. במקביל חושפת החברה טכנולוגיית סוללות חדשה שאמורה לייעל עוד את הביצועים ודוחפת את עובדיה לעבור בעצמם לרכב חשמלי.

בג׳נרל מוטורס מהמרים בגדול על עתיד שכולו חשמלי ומנכ״לית החברה מארי בארה אמרה ש״אנחנו רוצים שלכל אחד יהיה רכב חשמלי, ויש לנו את הדרוש כדי לממש את החזון הזה״. למעשה בג׳נרל מוטורס מבטיחים כיום גרסה חשמלית מונעת בסוללה (BEV) לכל אחד מהמותגים בבעלות החברה, לכל סוג רכב ובכל דרגות היוקרה.

במקביל לבניית רכבים פועלים בג׳נרל מוטורס להקמת התשתית שתהפוך את החיים עם רכב חשמלי ליותר נוחים ומשתלמים לכיס – ובדומה לפולקסווגן והיצרניות היפניות מתכננת פלטפורמה אוניברסלית בתוכה תותקן מערכת הסוללות שיניעו את רכביה השונים ויוזילו את עלויות הייצור וההרכבה.

בנוסף גם הכריזו בג׳נרל על תוכניות לשלש את אמצעי הטעינה החשמליים שנמצאים במפעליהם תוך שנה – במטרה לעודד את העובדים לעבור לרכב חשמלי, שבעיני הנהלת החברה יכולים כך להשפיע על דעת הקהל לבחור ברכבים חשמליים.

דור חדש של סוללות במחיר נמוך יותר

בג׳נרל מוטורס ישיקו עם הרכבים החשמליים גם טכנולוגית סוללות חדשה שנקראת ״אולטימום״ והייתה אמורה להיות מוצגת באפריל הקרוב בתערוכת הרכב של לוס אנג׳לס – שבוטלה עקב התפרצות נגיף הקורונה.

עם זאת בחברה החליטו כן לחשוף את הטכנולוגיה שבבסיסה תאים גדולים דמויי תיבה, שבזכות עיצובם מאפשרת למהנדסים לחברם ביותר ממישור אחד. תאי האולטימום יכולים להתחבר במאוזן או במאונך בהתאם לרצון המהנדס ודרישות הרכב, דבר שמאפשר בנייה של גופי אנרגיה גמישים יותר.

הסוללות ישתמשו ברמות נמוכות יחסית של קובאלט – רכיב יחסית יקר של הסוללה שגם אינו זמין מבחינה כימית לשימוש חוזר. סוללות אלו, פרי שיתוף הפעולה של היצרנית האמרקאית עם חברת LG מתוכננות להפחית ככל הניתן את השימוש בקובאלט, על מנת להביא את מחיר הסוללה לפחות ממאה דולר לכל קילוואט- הסטנדרט החדש של התעשייה.

תצוגה של פלטפורמת הסוללות החדשה של ג׳נרל מוטורס ביום הרכב החשמלי של החברה
פלטפורמת הסוללות החדשה של ג׳נרל מוטורס (תמונה: Steve Fecht / General Motors)

עיצוב פלטפורמה שתתאים לכל הרכבים

סוללת האולטימום מכילה כ-12 עד 24 תאים כל אחת ובכל רכב חשמלי יהיו שש, שמונה, עשר ואפילו שתים עשרה סוללות כך שיוכלו לאפשר ביצועים וטווחי נסיעה משופרים, בהתאם לצורכי הרכב, היצרן והמחיר המיועד. 

השימוש בסוללות האולטימום בצורה שתאפשר טיפול, עדכון והחלפה שלהן במקרה הצורך הביא את ג׳נרל מוטורס לתכנן מחדש את שלדת הרכב ובסופו של דבר להצטרף לשאר החברות שכבר הבינו את הרעיון ותכננו עיצוב דמוי ״סקייטבורד״ שהקרש שלו הוא המנוע החשמלי ותאי הסוללות.

 הפלטפורמה הקיימת יכולה להתאים למספר בסיסי גלגלים, צירים וגבהים שונים וגם לרכבים שונים – החל ממכוניות דו מושביות (רודסטרים) ועד לטנדרים. בג׳נרל מתכננים לעצב ולאבזר מחדש כמה ממתקניהם על מנת להתחיל ולייצר בהם רכבים חשמליים, כולל מפעל ההרכבה דטרויט-המטראמק , הקרוב למשרדי ההנהלה של החברה ומתוכנן להיות מפעל הדגל במעבר החברה לתחבורה חשמלית.

דגמים חשמליים בכל מותגי החברה

התכנון החדש של גנ׳רל מוטורס יוטמע לכל ארבעת המותגים שבבעלות החברה: ביואיק, קאדילק, שברולט ו-GMC – הן בדגמים עתידיים והן בדגמים קיימים. 

בין הדגמים המתוכננים יהיו דגם 2021 של שברולט בולט החשמלית וגרסה SUV חשמלית שלו עם בסיס ארוך יותר. כמו כן מתוכנן SUV לשברולט ולביואיק, כולל רכב קרוסאובר של ביואיק שעוד טרם נחשפו.

מבחינת GMC מתוכננות שתי גרסאות של האמר חשמלי – כטנדר וכ-SUV, שתיהן עם חלקי גג מתפרקים הניתנים לאכסון בתא המטען הקדמי של הרכב.

ובקאדילק חשפו לאחרונה את ה-SUV ליריק (lyriq) – ״הפנים החדשות של קאדילק״ שהצגתו בחודש הבא בלוס אנג׳לס בוטלה גם היא. החברה הציגה גם רכב קונספט חשמלי, סאדן שיבנה בעבודת יד במישיגן בנפחים קטנים ותואר כ״חווית היוקרה המושלמת״ עם גג נמוך ותא קדמי ארוך והנעה אחורית: רכב חשמלי שיסובב את הראשים ברחוב.

יחד עם הרכבים רוצים גם תשתיות

בנוסף להשקעה המאסיבית של ג׳נרל מוטורס בדגמים חדשים ובמנועים חשמליים פועלים בחברה על קידום הקמה של תחנות טעינה ותשתיות המיועדות להגברת הנגישות של לקוחותיה לעמדות טעינה.

הטעינה בעמדות ציבוריות מהווה רק חמישית מהאנרגיה המשמשת לטעינת רכבים חשמליים ועיקר הטעינה, למעשה כפי שמתוכנן, מתבצעת בבתי הלקוחות ובמקומות עבודה בהם יש עמדות טעינה – ובג׳נרל מוטורס טוענים שאנשים נוטים פי שישה יותר לעבור לרכב חשמלי כאשר קיימות עמדות טעינה זמינות בסמוך למקום העבודה, מצב שמכונה ״טעינה אופורטוניסטית״.

עם זאת, החברה עוד לא פנתה להקים עמדות נרחבות בקהילה אלא רק סביב מפעליה ומשרדיה ועד כה רק הציעה לתמוך בלקוחות שרוצים להתקין מטען ביתי הדורש מתח של 240 וולט ומצריך התקנה מיוחדת. 

בנוסף הודיעה החברה על פיתוח אפליקציה חדשה לטלפונים חכמים בשם ״אנרג׳י אסיסט״ (Energy Assist) שתעזור למשתמשים למצוא עמדות טעינה ציבוריות זמינות וקרובות וכך גם לתכנן נכון יותר את מסלול הנסיעה ולהשוות מחירי ספקים שונים, במטרה לייעל את הכסף המושקע בטעינת סוללות הרכב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button