
התחבורה החשמלית מניעה תהליך מדהים של טרנספורמציה בקרב המותגים הכי מוכרים וותיקים בעולם הרכב. קחו לדוגמא את וולוו – עד לפני מספר שנים היצרנית השוודית (שנמצאת בבעלותה של ג'ילי הסינית) הייתה מזוהה בעיקר עם רכבי סאלון ופנאי יוקרתיים והיום, הדגם שמקבל את כל הפוקוס רכב פנאי קטן מימדים המשתייך לסגמנט B. כמה קטן? קטן יותר אפילו מהפולקסווגן ID.3.
ה-EX30 יושב על פלטפורמת ה-SEA שפיתחה ג׳ילי, ענקית הרכב הסינית, בעבור וולוו. ולטובת מי שאוהב מימדים במספרים – אורכו של ה-EX30 עומד על 4,234 מ"מ, גובהו 1,551 מ"מ, רוחבו 1,836 מ"מ ובסיס גלגליו 2,649 מ"מ. מרווח הגחון עומד על 165 מ"מ. על פי היצרן, הוולוו EX30 מורשה לגרירה של משקל עד 907 ק"ג, ונפח תא המטען עומד על 396 ליטרים – סביר בהחלט לרכב קטן.

ה-EX30 חשוב כל כך לוולוו מסיבה אחת פשוטה – מחיר הרכב. תג המחיר שלו צפוי לעמוד על החל מ-35,000 דולר לפני הטבות מס, ובוולוו מתכננים למכור ממנו, והמון.
בטסלה ופולקסווגן מספרים לנו כבר המון זמן על מכונית חשמלית קטנה במחיר לכל כיס ונכון שה-EX30 של וולוו לא עולה 25,000 דולר – תג המחיר עליו מדברות צמד היצרניות המוזכרות, אבל גם 35,000 דולר ועוד לפני הטבות מס זה מחיר יחסית לא גבוה לרכב חשמלי, ובמיוחד באחד מתוצרת וולוו שנחשב למותג יוקרתי ואיכותי.
עם הדגם החדש, לוולוו יש ארבעה דגמי פנאי חשמליים לחלוטין:
- C40 ריצ'ארג' – קרוסאובר חשמלי.
- ה-XC40 ריצ'ארג' – רכב פנאי חשמלי במידות כמעט זהות ל-C40.
- ה-EX90 – רכב פנאי חשמלי עם 7 מקומות ישיבה.
- וה-EX30 – האח הקטן והמצטרף הטרי למשפחה.

הוולוו EX30 תיוצר בכמה גרסאות:
- גרסה אחת עם הנעה אחורית, סוללה בנפח 49 קוט"ש וטווח נסיעה של כ-342 ק"מ.
- צמד גרסאות בהנעה אחורית או כפולה, סוללה בנפח 64 קוט"ש עם טווח נסיעה של 476 ק"מ.
- וגרסת קרוס קאנטרי מגניבה, שבשלב זה לא סופקו עליה עוד פרטים.
הספק הטעינה המהירה המקסימלי של הדגם עומד על 153 קילוואט, ומביא את סוללת ה-64 קוט"ש ל-80% בתוך כ-27 דקות (100 קילומטרים ב-10 דקות של טעינה מהירה).
ואם נראה לכם שמדובר ברכב קטן ו"אפור", תחשבו שוב – כי עם הספק של 272 כ"ס ותאוצה ממצב עמידה למהירות של 100 קמ"ש ב-5.7 שניות בגרסת הכניסה, תאוצה שמשתפרת בגרסת ההנעה האחורית עם הסוללה הגדולה יותר ל-5.3 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש וקפיצה משמעותית בהספק ל-428 כ"ס והגעה ל-100 קמ"ש בתוך 3.4 שניות בלבד – יש מצב שהוולוו הקטנה הזו יכולה לעשות הרבה צרות למכוניות חזקות ויקרות בהרבה ממנה – חשמליות ולא חשמליות.

בפנים, עיצוב סופר מינימליסטי, וחוץ ממסך תצוגה בגודל 12 אינטש, אין שם אפילו כפתור אחד מיותר. מסך התצוגה זהה לזה שבפולסטאר 2, עם מערכת מולטמדיה מבוססת מערכת ההפעלה של גוגל, כך שאפליקציית הניווט ואפליקציית המוזיקה ספוטיפיי מגיעות כבר מובנות. אהבנו.

פיצ'ר מגניב נוסף ששווה להזכיר – חדי העין ודאי ישימו לב לחוסרם של רמקולים של מערכת השמע בדלתות – וזה בגלל שיש רמקול אחד ארוך, שיושב מתחת לשמשה הקדמית – כולל אופציה לשיפור משמעותי של חוויית השמע על ידי שדרוג למערכת שמע מבית הרמן-קרדון.
וולוו צפויה להתחיל בייצור ה-EX30 במפעל בסין בחודשים הקרובים, ותחילת השיווק נקבעה לתחילת השנה הקרובה – 2024. לא מן הנמנע שנראה את רכב הפנאי החשמלי הקטן מגיע גם לישראל, אבל מה שבטוח, הוא לא יעלה 35,000 דולרים.
הסינים הרסו את המותג זה בעצם רכב סיני עם סמל של וולוו