fbpx

משלוחים ראשונים של ID.3 נדחים בשל עיכוב בפיתוח התוכנה

אחרי שלל הכרזות והתרגשות רבתי פולקסווגן נאלצת לדחות את המשלוחים של ה-ID.3 לספטמבר. במקום רכב שיוביל את המהפכה, כעת הלקוחות יצטרכו להסתפק בתוכנה לא מעודכנת. איך פולקסווגן הגיעה למצב הזה והאם מעמדו של ID.3 יפגע?

בפולקסווגן מעכבים את השחרור של רכבי ה-ID.3 המדובר בגלל שתוכנת ההפעלה של הרכב עוד לא מוכנה. בכך מאשרים בחברה חודשים של שמועות שנפוצו בעיתונות הגרמנית בנוגע לקשיי החברה בהתמודדות עם רכב חשמלי שנועד לייצור המוני.

אמנם לקוחות שהזמינו את הרכב ב-״גרסה מוגבלת״ היקרה יותר החלו כבר לקבל את הדגמים הראשונים, אך רוב הנהגים לעתיד שהזמינו את הדגם שמתוכנן לתפוצה רחבה ובמחיר נוח יותר לכיס ימצאו עצמם ממתינים עוד מספר חודשים, לכל הפחות.

בפולקסווגן מתכננים למסור את הדגמים הראשונים של ה-ID.3 בספטמבר, אך עדיין עם ביצועים מוגבלים – האפליקציה הייעודית, כמו גם תצוגת ה-״Heads-up״ (שנלקחה מעולם התעופה) שתוכננה לצג הרכב לא יהיו זמינים עד שישוחרר עדכון גרסה לרכבים – ולפי החברה לא יימסרו דגמים בעלי ביצועים מלאים של הרכב ככל הנראה עד סוף השנה.

הופתעה מעצמה ומתקשה להתאושש

מבחינת פרויקט ה-ID.3 בפרט ופולקסווגן בכלל מדובר בכתם שחור שפוגע במה שאמור היה להיות רגע שיא במעבר החברה לעידן החשמלי. כראיה לכך, המנכ״ל הרברט דיס כבר לא ינהל את פולקסווגן (וכעת מנהל רק את התאגיד שמעל פולקסווגן). 

בשנה שעברה, בזמן שפולקסווגן שלחה לביתם אלפי פועלים מפסי הייצור הכריזו בחברה על אלפי מקומות עבודה חדשים המיועדים למהנדסי תוכנה על מנת להשלים את הפערים מול הייצור הפיזי של הרכבים ואף יותר מכך. בספטמבר שעבר אף הודיעו בפולקסווגן לספקים שפיתוח התוכנה יעשה באופן עצמאי, בגישה דומה להתנהלות של טסלה.

נראה שהחברה הפתיעה את עצמה בפנייתה לאתגר, כפי שדווח כבר בדצמבר 2019 כשענקית הרכב הגרמנית החליטה להביא את הרכבים הראשונים לייצור למרות שפיתוח התוכנה עוד לא הושלם. 

כעת, התרחיש הטוב ביותר מבחינת פולקסווגן הוא שרכב הדגל החשמלי שנועד לשנות את גרמניה ואת אירופה יצליח בכלל להתגלגל ביציאה מהמפעל בחודשים הקרובים.

רצף החלטות מאכזבות

לאחר ההכרזה בשנה שעברה על אביב-קץ 2020 כיעד להגעת ID.3 לכבישים, הבשורה על רכב חשמלי בר השגה המיועד לתפוצה רחבה הרעיד את אמות הספים של עולם התחבורה החשמלית. באותם ימים, תואר הרכב החדש כלא פחות משחקן מכונן בעתיד התחבורה.

כך תיאר אותו שון אוקיין במגזין Verge: ״ID3, שמזכיר את רכב הגולף הפופולרי מבית החברה הגרמנית, הוא בעל פוטנציאל להיות רכב רב חשיבות עבור פולקסווגן. זה יהיה הרכב הראשון שיבנה על הפלטפורמה המודולרית החשמלית של החברה (MEB), שמיועדת להניע עשרות דגמים אחרים שנמצאים בכנפי חץ המהפכה הגדולה שמתכננת קבוצת פולקסווגן בעלות של מיליארדי דולרים אל עבר תחבורה חשמלית״.

ובכן, עד כה עוד טרם נתקלנו באירוע אנטי-קליימטי בסדר גודל כזה (אם שמים בצד את ההשקות הרבות שהפכו לווירטואליות עקב המגפה וכמובן את שברון הלב שכולנו סוחבים אחרי הדחיות החוזרות והנשנות של פורד בנוגע ל-F150 החשמלי) וקשה שלא לזקוף את הכשל התכנוני לחובתה של פולקסווגן.

ההחלטה של החברה לשלוח דגמים ׳לא מוכנים׳ ללקוחותיה ולעדכן אותם בהמשך מהווה גם היא החלטה די תמוהה – שפוגעת בתדמית שלה כחברת רכב אמינה בעולם התחבורה החשמלית ומעמעמת את אור הזרקורים על הרכב שהיה אמור להיות הגלגול החשמלי של החיפושית האל-מותית.

עדיין יכול להיות הרכב שיעשה את השינוי

פולקסווגן ID.3 חשמלית בנסיעה על כביש עירוני

אמנם אוהד הרכבים החשמליים הממוצע יבחר במודל 3 או במודל Y של טסלה כדגם החשוב של התקופה הנוכחית ואולי דווקא בגלל הסלידה של רוב האנשים מפולקסווגן הודות לפרשת דיזלגייט המחליאה (תרתי משמע), ל-ID.3 עדיין יש את הפוטנציאל להיות הרכב החשוב של העשור (בינתיים).

בפולקסווגן כבר אישרו שמחירו של הדגם החשמלי הוא כשלושים אלף יורו, פחות מעשרים וארבעה אלף יורו אחרי תמריצים. בהשוואה, הגרסה הזולה ביותר של טסלה מודל 3 מגיע לכמעט ארבעים וארבעה אלף יורו (לפני תמריצים) – מה שמאפשר ללקוחות לבחור ב-ID.3 ועוד להוסיף דגם יד שניה של e-Up! במקום רכב תוצרת חוץ.

בנוסף, ה-ID.3 יהיה ככל הנראה זול בכמה מאות יורו מדגם גולף בעל מנוע בעירה פנימית ובעל ביצועים דומים. במידה ונתון זה יתברר כנכון, פולקסווגן תתגלה כזו שדחפה את המעבר לתחבורה חשמלית לשלב הבא: למעלה מארבע מאות אלף דגמי גולף נמכרו אשתקד. מספר דומה של רכבים חשמליים על הכביש יהפוך את אירופה לחשמלית מהר משאנו מקווים.

אחרי עשרים ושתיים מיליון חיפושיות ומספר רכבי גולף גבוה בהרבה שנמכרו לאורך עשרות השנים בהן פולקסווגן מובילה את עולם הרכב, ל-ID.3 יש נעליים גדולות להיכנס אליהן. נראה שגם עם עיכובים כפי שראינו, זה יקרה.

בסופו של דבר, מדובר ברכב שבאמת ובתמים מסוגל לשנות את תרבות הרכב האירופית ובמידה וינחל הצלחה אחיו הגדול (רכב הפנאי-שטח ID.4) יכול להיות נושא הבשורה גם בשווקים רחוקים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button