fbpx

תשובה למודל Y? פולקסווגן כבר התחילה בייצור של ID.4

נראה שפולקסווגן מתכוננת להשקה של ה-SUV החשמלי שלה עוד לפני סוף השנה הנוכחית. בחברה חושבים גם על רכבים זולים יותר שיוכלו להגיע לקהלים רחבים ומכוונים להובלה עולמית בתחום.

פולקסווגן כבר החלה לייצר את רכב הפנאי-שטח החשמלי שלה, ה-ID.4, שמתוכנן להגיע לשוק עוד לפני סוף השנה. ממדיו לא פורסמו אך נראה שמדובר בגודל הדומה למודל Y של טסלה ומבוסס על MEB – הפלטפורמה הרב-תכליתית שיועדה לרכביה החשמליים של פולקסווגן.

ה-ID.4 מתוכנן להפצה באירופה, צפון אמריקה וסין – מה שהופך אותו לדגם החשמלי הראשון מבוסס ה-MEB שמופץ באופן גלובלי (ה-ID.3 נמכר ` באירופה נכון לעכשיו).

הרכב החשמלי החדש מבית החברה הגרמנית מבוסס על רכב הקונספט ID CROZZ שהוצג לראשונה בתצוגות הרכב של 2017 בשנגחאי ובפרנקפורט. ייצורו כעת והשקתו עוד לפני סוף השנה מתכתבים עם התוכניות המקוריות של פולקסווגן בנוגע ל-SUV חשמלי.

למרות שמגפת הקורונה עיכבה רק במעט את פעילות החברה והביאה רק לסגירה קצרת מועד של מפעליה, החשיפה של דגם הייצור שתוכננה להתקיים בחודש שעבר בוטלה ובמקום זאת רק פורסמו פרטים על יכולות הרכב.

הדגם האידיאלי ל-MEB

פולקסווגן ID.4 החשמלית בצבע כחול על רקע כחול

בהודעה לתקשורת נתנה פולקסווגן חלק מהמידע בנוגע ליכולות הרכב החדש, אם כי לא באופן מלא. בין היתר, טווח הנסיעה שלו תואר כמגיע "עד חמש מאות קילומטר" – ככל הנראה אחרי מבחני הדרך השונים יקבע הטווח המדויק על קצת פחות מכך.

ה-ID.4 יהיה בעל הנעה אחורית, אם כי בחברה ציינו שבהמשך תתווסף אפשרות לגרסה עם הנעה כפולה (4X4).

נראה שמדובר בדגם המושלם לבחינת ההשפעה של עיצוב ה-MEB על ביצועי הרכב: מיקום הסוללה בתחתית הרכב יחד עם סידורה באופן מאוזן לאורך ציר הרכב מעניקים לרכב מרכז כובד נמוך ואחיזה טובה יותר בכביש או בקרקע.

השימוש ב-MEB מאפשר גם הרחבה של נפחי האחסון והוספה של תא אחסון קדמי. זהו אומנם לא יתרון ייחודי ל-ID.4 אך משמעותי כאשר מדובר ברכב פנאי שטח שתאי המטען שלו צפויים להתמלא בעת השימוש.

זול יותר ממודל Y, לפני הטבות

הודעת פולקסווגן לעיתונות לא התייחסה למחיר בו צפוי להימכר ID.4 בכל אחד מן השווקים אליהם יגיע אך בשיחה עם אוטומוטיב ניוז בסוף 2019 התייחס מנכ"ל פולקסווגן באמריקה, סקוט קוך, למחיר בו מתוכנן ה-SUV של החברה להימכר.

לדבריו, מחיר ה-ID CROZZ (ששינה את שמו מאז) יהיה נמוך משלושים וחמישה אלף דולר לאחר הטבות. לכן סביר שמחירו ההתחלתי של ID4 מתוכנן לעמוד על ארבעים אלף דולר בערך, מחיר זול מאלו שהתרגלנו לראות עבור רכבים חשמליים – על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ב-SUV עם טווח נסיעה מספק. 

במידה ומחיר ה-ID.4 בארה"ב יעמוד על 40 אלף דולר לפני הטבות, מדובר על ניצחון לא מבוטל בתחרות מול טסלה, שמוכרת את מודל Y החל מ-46 אלף דולר לגרסה הפשוטה וכבר אינה זכאית להטבות על מחירי רכביה.

עוד לדברי המנכ"ל, קבוצת פולקסווגן (שכוללת באמריקה גם את אאודי ופורשה) תהנה מההטבות הפדרליות בנוגע למכירת רכבים חשמליים "עוד בערך שנתיים" עד ההגעה לרף מאתיים אלף הרכבים שנקבע אי שם בתקופת אובמה ואחריו מופסקת בהדרגה ההטבה במחיר הרכב – זאת אומרת שבחברה מתכננים להגיע למכירות של בין 50 ל-75 אלף דגמים בשנה.

עוד 27 דגמים עד שנת 2022

הפוקלסווגן החשמלית ID3 בתערוכת הרכב בפרנקפורט
פולקסווגן ID.3

במקביל לתחילת ההפצה של ID.3 בקיץ ו-ID.4 בסוף השנה, מתכננים בפולקסווגן לא פחות מעשרים ושבעה דגמים חשמליים המבוססים כולם על MEB, שיגיעו לשווקים עד שנת 2022. בין היתר מתוכננת סדרה של רכבים חשמליים במחיר בר השגה – למרות שעוד טרם הוחלט תחת איזה מותג הם יימכרו.

לפי התכנון של פולקסווגן מרבית הדגמים המדוברים ימכרו במחיר זול מעשרים אלף יורו וייבנו על גבי פלטפורמת MEB מוקטנת – שתתאים לדגמים עירוניים תוך שמירה על יחס עלות-תועלת אטרקטיבי ללקוחות.

לדברי מנכ"ל קבוצת פולקסווגן הרברט דיס, השילוב של רכבים קטנים המתאימים למרחב העירוני תחת המותגים השונים שבשליטת פולקסווגן – כמו דגם Up, סיטיגו של סקודה או Mii של סיאט – מאפשר הגעה לקהלים רחבים יותר באירופה, בה דעת הקהל כבר נוטה באופן מובהק לכיוון החשמלי.

בחברה ציינו שעשרים אלף רכבים מדגם e-Up! כבר הוזמנו בגרמניה בשנה האחרונה, ממחישים את הקהל הגדל הקיים עבור רכבים חשמליים קטנים תחת המותג המקומי.

פולקסווגן מעלה הילוך בתחרות החשמלית

התכנית של פולקסווגן לקידום רכבים קטנים ועירוניים כעת הולכת בכיוון ההפוך למגמה הקיימת בקרב יצרניות הרכב העיקריות. יצירת רכבים משפחתיים ומעלה עם טווחי נסיעה הולכים ומתארכים אמנם מקדמת את התחרות מול רכבי דלקים מאובנים, אך משאירה חלל בכל הנוגע לרכבים קטנים, בעלי פופולריות לא מבוטלת באסיה ובאירופה – ואותו פולקסווגן מתכוונת לנצל.

במקביל, הבחירה למכור את ID.4 בצורה גלובלית, בפרט אם מחירו יעמוד על 40 אלף דולר בלבד, היא איום מפורש על שליטתה של טסלה בשוק התחבורה החשמלית באמריקה. במידה ופולקסווגן תצליח למכור שם את דגמיה במספרים גדולים, היא תחזור לממדים שלא ראינו באמריקה כבר שנים רבות.

כאשר מסתכלים על שני הכיוונים בהם פולקסווגן מתקדמת בו-זמנית – קידום רכבי דגל בעלי ביצועים מרשימים שמאיימים על המתחרים יחד עם פיתוח סדרות שמתאימות לקהלים הולכים וגדלים בעולם – ניכר ניסיון החברה העשיר שמאפשר לה לעבור לתחבורה חשמלית ביעילות ולהקדים את המתחרות.

אמנם עברה של החברה מסרב להניח לה, אך קשה שלא להתרשם מהמחויבות של פולקסווגן בהפחתת ההשפעה הסביבתית שלה, כפי שמוזכר עם כל דגם חדש.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close