fbpx

פורד: שנתיים להגעת F-150 החשמלי

מאז הסרטון הויראלי של דגם ה-F-150 החשמלי גורר קרון רכבת לא שמענו הרבה על ההתפתחויות החשמליות של פורד, שרודפת אחרי שיתופי פעולה– ומגיעה עד פולקסווגן ואפילו לוודפון. בכל מקרה, בפורד מתכננים שהטנדר החשמלי יגיע לכביש עד אמצע שנת 2022, יחד עם רכבים חשמליים נוספים.

כשאושרו התוכניות לבניית הגרסה החשמלית של F-150, הטנדר הנמכר ביותר של פורד, ציין ראש התכנית בחברה דארן פלמר שבפורד מתכננים להביא את הרכב לכבישים ״לפני 2022״.

לוח זמנים שכזה היה מאפשר לפורד להתחיל ולמכור את הטנדר החשמלי שלה כמעט במקביל להגעת הטנדרים של המתחרות העיקריות שלה בתחום – סייברטראק של טסלה והאמר החשמלי של GMC, שיגיעו שניהם לקראת סוף השנה הבאה.

אך כעת מנהל הייצור בחברה ג׳ים פארלי הודה בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית CNBC שהטנדר החשמלי המדובר, יחד עם ואן חשמלי, יושק רק בעוד שנתיים בערך – באמצע שנת 2022. 

בראיון הוא התייחס לרכבים אלו כמרכזיים בתהליך המעבר של פורד לחשמל: ״אנחנו מספר 1 במכירות טנדרים וקרוואנים במערב אירופה ובארצות הברית וזו ההזדמנות שלנו. אנחנו עוברים לחשמל ואנחנו מותג עליו אנשים סומכים.״

הכסף הושקע, הקורונה ביטלה הכל ופורד מתקשה להתאושש

תאריך הייצור החדש של פורד מציב את החברה באיחור ניכר ביחס למתחרות העיקריות, שמתכננות רובן ככולן למכור ולחלק טנדרים חשמליים ראשונים בסוף 2021 לכל המאוחר. 

בריביאן, למשל, לא מתכננים להמתין עוד הרבה ומתכוונים למסור את הטנדרים המבטיחים הראשונים בתחילת 2021 (יחד עם רכב SUV חשמלי) – כשגם זה נחשב עיכוב מבחינת החברה הצעירה, שהתחילה לפעול סוף סוף אחרי העיכובים שנבעו מהשתוללות המגיפה בארה״ב והצליחה לגייס 2.5 מיליארד דולר לצורך כך.

אמנם, F-150 החשמלי מהווה רק את הדובדבן שבקצפת עבור פורד המתחשמלת. עוד השנה צפוי להגיע לאולמי המכירות דגם היברידי של הטנדר הפופולרי, במקביל לדגם בעל מנוע הבעירה הפנימית. דגמים ראשונים של מוסטנג Mach-E, ה-SUV החשמלי שכבר צבר קהל מעריצים קטן, יצאו מפסי הייצור לקראת סוף השנה הנוכחית.

באותה נימה ראוי גם לזכור שעד תחילת המגיפה שפגעה בחברות הרכב בצורה אנושה, פורד תכננה לשתף פעולה עם ריביאן בתכנון ובייצור של לינקולן החשמלית הראשונה – פרויקט שנסגר אחרי שלושה חודשים למרות השקעה של חמש מאות מיליון דולר. עוד שלושה שיתופי פעולה של פורד עם חברות אחרות בתחום בוטלו ורק לאחרונה פורד ופולקסווגן הצליחו להגיע להסכמות על שיתוף פעולה עתידי, שיאפשר לפורד לבנות את רכביה על גבי ה-MEB של החברה הגרמנית.

בפורד נואשים לשיתופי פעולה

פורד F-150 חשמלית בתחנת רכבת עם קרונות משא ברקע, כחלק מהדגמה של חברת פורד

נדמה שפורד מחפשת בנרות שיתופי פעולה על מנת להתמודד עם המעבר לתחבורה חשמלית והצורך בשיתופי פעולה חוזר באמירות בכירי החברה בתקופה האחרונה.

שיתוף הפעולה בין פורד לפולקסווגן בנוגע לסוללות ולתחבורה אוטונומית הוא שיאה של פעלתנות מצד החברה בחודשים האחרונים שנועדו להקל על מעבר רחב לתחבורה חשמלית תוך כמה שנים. 

בראיון עמו התייחס לנושא יו״ר החברה בבריטניה גראהם הוואר ואמר: ״אנו מנסים לעשות בעשור את מה שהתעשייה כולה בנתה במאה השנים האחרונות, כך שמידת ההשקעה הדרושה היא פנומנלית. פורד תשקיע 11.5 מיליארד דולר בשלוש וחצי שנים על מנת להביא את הטכנולוגיות החשמליות לכל רכבי החברה. בכנות, אנו זקוקים לשותפים (על מנת להתמודד עם העלויות – ש״פ) – ואני חושב שגם חברות רכב אחרות נמצאות באותו מקום״.

ההגעה של מוסטנג החשמלית לשווקים השנה מסמלת את תחילת ההתמודדות של פורד עם המעבר לתחבורה חשמלית שמסוגלת להתחרות בביצועי הרכבים הלא חשמליים. עם הגעת דגמים נוספים בשנים הקרובות, נוכל לדעת אם אחת החברות האמינות בשוק אכן מסוגלת לספק את הסחורה.

תקשורת דור 5G תסייע לפורד לייצר את המכוניות החשמליות

כחלק מהתאמת מפעליה לעידן חדש של ייצור, הוחלט בפורד להתקין תשתית רשת 5G, דור התקשורת החדש, במפעליה. זאת על מנת לאפשר מעבר וניתוח מידע במהירות, ביעילות ובנפח גדול יותר, הנדרשים מעצם הפעילות עם מערכות חשמליות ותוכנה מורכבות יותר מאשר קיימות ברכבי בעירה פנימית.

ההרכבה של סוללות ומנועים חשמליים שגם מהווים חלק משלדת הרכב החשמלי דורשת בערך אלף ריתוכים. למעשה, הרכבה של כל רכב חשמלי יכולה להצריך בערך חצי מיליון נתונים בכל דקה – וכולם חיוניים על מנת לבצע את ההרכבה (שתהיה רובוטית יותר מתמיד) בצורה מדויקת ונכונה. 

לכן רשת תקשורת מהירה ואמינה יותר הופכת למרכיב חיוני עבור פורד ועבור חברות רכב רבות אחרות שנאלצות כעת להתאים את פסי הייצור להרכבת רכבים חשמליים. גם את הפרויקט הזה פורד מבצעת בשיתוף פעולה – עם ענקית התקשורת וודפון. 

ואולי פורד לא משקיעה מספיק?

בפורד לוקחים את הדברים קצת יותר לאט משאר חברות הרכב ועד לאחרונה גם התקשינו לשמוע את בכירי החברה תומכים בתחבורה חשמלית כאסטרטגיה מוצהרת.
עם זאת, ייתכן שהפעולות של פורד יכולות להתגלות כמספיקות בהסתכלות בדיעבד – נדמה שבחברה מבינים את הקשיים הכלכליים, את מגבלותיה של החברה ובהתאם לכך בונים את לוח הזמנים ומוצאים שותפים לדרך.

הפניה לפולקסווגן עשויה לעזור לפורד למצב את עצמה כשחקנית ראויה מול טסלה באמריקה ולאפשר לפולקסווגן לקחת את הקרדיט ולזכות בעוד נקודות בבית. שיתוף הפעולה הזה, על אף שנתפש בתחילת הדרך כמוזר למדי, עוד עלול להעניק לשתי החברות (ובעיקר לזו הגרמנית) בדיוק את הדרוש על מנת להפוך לחברות המובילות בשנת 2030.

ובכל זאת, נדמה שאם לא יהיה עיכוב בתכניות של טסלה ושל ג׳נרל מוטורס, פורד תמצא עצמה בפיגור ניכר בתחרות שעשויה להיות המשמעותית ביותר בעולם התחבורה בעידן הנוכחי וזו שתכריע לא רק אם העולם באמת עובר לרכבים חשמליים, אלא גם אילו חברות יעצבו את עולם התחבורה העתידי.

תגיות

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. הקשקוש עם G5 הוא אחד הקשקושים הכי מקושקשים שאי פעם קושקשו במחלקות היח"צ. וודפון הציעה להם הצעה שהשתלמה יותר מלרשת את המפעל ב AP של סיסקו, כנראה בגלל הטווח. אין שום שיפור טכנולוגי ש"איפשר" משהו בייצור שלא היה קודם לכן. חצי מליון נתונים, אפילו אם כל נתון הוא כמה KB, זה אפילו לא מה שצורך סרטון יוטיוב FHD בשניה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close