fbpx

המהפך של אמריקה: זוללת הדלק שמתאהבת ברכב החשמלי

תוך פחות משנתיים הפכו הזלזול והביקורתיות של חברות הרכב האמריקאיות לאימוץ נרחב ותחרותי של מעבר לתחבורה חשמלית. מה מקומו של השלטון בניווט שוק הרכב ואיך המהפך האמריקאי יכול להשפיע גם עלינו?

אחרי כניסתו של הנשיא ביידן לתפקיד, ובהרבה פחות רעש מכפי שהיה בשנים האחרונות, משכו חברות הרכב הגדולות – טויוטה, פיאט קרייזלר ואחרות – את התביעה שהתנהלה זה שנתיים מול מדינת קליפורניה, שהחליטה להחמיר את תקנות הפליטה של רכבים פרטיים מעבר לתקנות הפדרליות

חברות הרכב אותתו לממשל החדש על נכונותן לשתף פעולה עם היפוך המגמה לכיוון רכבים חשמליים והתמודדות עם משבר האקלים. פחות משבוע אחר כך, כבר הודיע הנשיא על החלטתו להפוך את צי הרכבים הפדרלי (על כל מאות אלפי רכביו) לחשמלי, מה שיכול להעניק לחברות פרנסה רבה בשנים הקרובות, יחד עם יחסי ציבור מעולים בשוק הרכב החשוב בעולם.

מזה שנה, וביתר שאת בחודשים שחלפו מאז הבחירות בארה״ב, הפכו הרכבים החשמליים לנושא עצום ומרכזי באמריקה. כבר לא מדובר רק על ׳עשירי קליפורניה׳ שנוסעים במודל S שלהם בפאלו אלטו, אלא בתחרות רבת משתתפים אל עבר הבאת טנדרים חשמליים למכירות נרחבות כבר בשנה הבאה במדינות שעד לאחרונה הובטח בהן לדחות את המעבר לחשמל כדי לשמר מקומות עבודה מסורתיים. 

אחד הסממנים הבולטים לשינוי הוא, איך לא, הגעת הרכבים החשמליים לפרסומת של ג׳נרל מוטורס לאירוע הכי אמריקני של השנה- הסופר-בול. בפרסומת וויל פרל נוסע ושט ב-GM חשמלית עד לנורווגיה כדי לנקום על הניצחון שלה בשוק הרכב החשמלי, רק כדי לגלות שהוא ניווט בטעות לשוודיה.

זה לקח לאאודי רק יומיים כדי להחזיר לענקית האמריקנית בסרטון תגובה, בו היא עקצה: " אל תשנאו אותנו, פשוט תחקו אותנו".

צמצום פערים מול סין

כמו שהתמונה נראית כרגע, ארה״ב נמצאת בפיגור משמעותי באימוץ של תקנות סביבתיות בכלל ורכבים חשמליים בפרט ביחס לאירופה ולסין. סין היא המדינה שמשקיעה יותר מכל אחת אחרת באימוץ של תחבורה חשמלית וקידום אנרגיות ירוקות, מתוך הבנה שזה המפתח לשליטה במשק העולמי. 

בשנה החולפת, בה עליית החשמל הנקי והרכבים החשמליים השתלבה בפנדמיה ששיתקה את העולם, סין היא היחידה מבין הכלכלות הגדולות בעולם שהראתה צמיחה בשנה החולפת – כשמנגד ארה״ב הגיעה לשפל של אבטלה, תחלואה ותמותה.

תחנת עמדות טעינה מהירות של  EVgo
עמדת טעינה מהירה של EVgo בארצות הברית (תמונה: Felipe Sanchez / Shutterstock.com)

כעת, עם החלפת הממשל ובניסיון להעביר את אמריקה להובלה, שואף ביידן לפעול מהר גם במישור התחבורה, שמהווה המקור הגדול ביותר לפליטות גזי חממה במדינה. בכירים במועצת האקלים שהוקמה בבית הלבן כבר נפגשו עם נציגים בחברות הרכב המובילות, במקביל לכתיבת תקנות מחמירות יותר. 

ככל הנראה כבר בחודשים הקרובים נראה חקיקה מחודשת בנושא מצב הסוכנות להגנת הסביבה ומשרד התחבורה. תגובתן של חברות הרכב, כמו התכנית של ג׳נרל מוטורס להפסיק למכור רכבים מזהמים, היא רק ההתחלה של התמודדות עצומה שמחכה לאמריקה במסגרת החקיקה.

להסתכל מחדש על הכל

טסלה מודל 3 נוסעת על כביש בגשר שער הזהב
טסלה מודל 3 (צילום: Sundry Photography / Shutterstock.com)

המובילה העיקרית היא, כמובן, טסלה. החברה שנסחרת כגדולה בעולם בתחומה נמצאת גם בפער משמעותי מבחינת ביצועי הרכבים שלה ביחס לחברות האמריקאיות הוותיקות. בעוד אלה ישקיעו מיליארדי דולרים בשדרוג יכולות הייצור שלהן, הן יצטרכו גם לשכנע את הנהגים לבחור ברכבים מסוג חדש, אך עם מותג מוכר, למרות התבטאויות קודמות נגד ההנעה החשמלית.

כעת, ויש האומרים שבאיחור ניכר, חברות הרכב מבינות את הפער הקיים בין ייצור של רכבים המבוססים על מנוע בעירה פנימית ובין כאלה חשמליים. ב.מ.וו. לדוגמה, כבר הבינה שהייצור של מספר סוגי הנעה באותו מפעל הוא לא ישים – ואחרי סיבוב פרסה מפואר היא הצטרפה לשאר חברות הרכב בתכנון של פלטפורמות חשמליות, שיוכלו להפוך את הדגמים החשמליים לתחרותיים יותר.

במקביל, כפי שציין דובר חברת אאודי בארה״ב, התכנון והעיצוב כולו צריכים לקבל רענון מחודשת, על מנת להגביר את היעילות החשמלית של הרכב. ״אתה צריך להבין שכל מה שלוקחים ברכב כמובן מאליו – גלגלים, בלמים, צמיגים – צריכים לעבור הטבה לצורכי יעילות. הבלמים והשלדה צריכים לעמוד במשקל של רכב המונע בסוללה, ובו זמנית להיות אווירודינמיים ככל האפשר״.

ולא רק ברכבים מתוכננים אחרת עסקינן. אחוז הולך וגדל של האמריקאים (והאנושות) עובר לחיים בעיר, בבניינים משותפים ולעתים ללא גישה לחניה פרטית. עמדות טעינה, חניות ועצם השימוש ברכבים בעידן החשמלי צריכים לעבור תכנון מחודש, כך שיוכלו לאפשר תנועה מספיק טובה עבור כולם.

לישראל יש תנאים טובים בהרבה- אז למה אנחנו מאחור?

בניגוד לאמריקה, ישראל היא צפופה וקטנה. החיים כאן עם רכב חשמלי אמורים להיות אידיאליים – אין חרדת טווח, רשתות החשמל פרוסות היטב וגם הייצור של חשמל נקי הוא קל וזול מאי פעם. 

אך חברות הטעינה הישראליות זוכות כרגע ליותר הצלחה באירופה ובארה״ב מאשר במגרש הביתי. בארה״ב מתוכננת הקמה של עשרות אלפי עמדות טעינה ובאירופה קיים סבסוד נרחב עבור החברות שעושות זאת. חברת אינטר תעשיות, לדוגמה, כבר החלה בפיילוט של אספקת חמש מאות עמדות טעינה ראשונה בגרמניה.

בישראל קיימות עוד חברות רבות שמבינות את הגל החשמלי בפתח, כמו סונול EVI, אפקון ו-EV-Edge. חלקן, כמו צ׳קראטק המפתחת גם פתרונות אגירה, מתוכננות להנפקה בבורסת תל אביב בקרוב. מנגד, עמדות הטעינה בישראל הן עדיין מצרך נדיר – ואנחנו נמצאים בחוסר של אלפי עמדות פרטיות וציבוריות, במידה ואנו מעוניינים להאיץ את המעבר לתחבורה חשמלית.

מצד שני, החוסר ברכבים חשמליים בארץ, שבחלקו נובע בשל חוסר בתמריצים והעדר תקנות וחקיקה, הופך את תשתיות הטעינה ללא-רווחיות. למעשה, הדרך לקדם את התחבורה החשמלית היא על ידי תמיכה בייבוא משמעותי של רכבים חשמליים, יחד עם הקמת רשתות טעינה. 

השינוי מתרחש ברגעים אלה בארצות הברית, בה הגורמים המרכזיים כבר משנים את יסודות התחבורה שהכרנו ב-100 השנים האחרונות.

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. בישראל תמיד מאחור כי השיקולים הם קודם כל מאיפה לוקחים לאזרחים כסף לאיזה כיסים אפשר להעביר את הכסף ואחר כך אולי לעשות משהו שבאמת צריך באיחור של 10 שנים אם לא יותר. רק שלא תהיה ברירה ישראל תשפר תשתיות טעינה, אבל אז ידאגו הפוליטקאים והאוצר להעלות מיסוי איפה שרק אפשר כדי שרכב חשמלי לא יהיה זול יותר משמעותית מבנזין אולי אפילו יקר יותר. טובת הציבור לא חזקה במדינה הזאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button