fbpx

ג'נרל מוטורס מודיעה שתפסיק לייצר רכבים מזהמים

הצעד של החברה הוא בין השאפתניים שקיימים היום בתעשיית הרכב (המסורתית), ומהווה רק חלק מהתכנית להביא את ג׳נרל מוטורס לניטרליות פחמנית עד 2040. איך זה ישפיע על עולם הרכב ועל כלל התעשייה?

כבר לא נדיר למצוא מדינות שמודיעות על הוצאתו לגמלאות של מנוע הבערה הפנימית, אך זו הפעם הראשונה בה חברת רכב קובעת תאריך לשינוי הצפוי של עולם התחבורה.
לפי הודעתה של ג׳נרל מוטורס, היא תפחית באופן הדרגתי את מכירות הרכבים המונעים בדלקים פוסיליים (מאובנים) עד הגעה למכירה של רכבי נטולי פליטות ב-2035. 

החברה, שמרוויחה כיום מיליארדי דולרים ממכירות של טנדרים ורכבי שטח – המזהמים ביותר בסקטור הרכב הפרטי – מתחייבת כעת לשינוי רוחבי ועמוק בכל פעילותה, שנועדה להפחית ולאפס את פליטות גזי החממה להן רכביה אחראיים.

האמר חשמלי של GMC בנסיעה בשטח מיוער
האמר חשמלי של GMC

בג׳נרל מוטורס אישרו כבר בנובמבר את תכנית הרכבים החשמליים לשנים הקרובות, ומתכננים להביא לשוק כשלושים דגמים חשמליים תוך חמש שנים. במהלך 14 השנים הקרובות, כל דגמי החברה יקבלו גרסה חשמלית, או יעוצבו לחלוטין מחדש עם מנוע שאינו תלוי בדלק.

ג'נרל מוטורס מנסה למצוא חן בעיני הממשל, אך עלולה לפגוע בו

ההצהרה של ג׳נרל מוטורס בעלת ׳פוטנציאל הרס׳ משמעותי עבור חברות רבות בשוק, שעדיין מתמקדות בייצור ובשיווק של רכבי בעירה פנימית, או שלא הציגו תכנית ברורה וחדה בנוגע לגריסתן של תוכניות רכבים אלה.

לדוגמה, פולקסווגן, שככל הנראה משקיעה את ההון הגדול ביותר במעבר לחשמל כרגע, לא ציינה תאריך יעד לסיום מכירות רכבים מזהמים. במקום זאת, החברה ׳רק׳ התחייבה להציג גרסה חשמלית לכל אחד מדגמיה עד סוף העשור – ולהותיר את הבחירה בידיים של הצרכנים. לפחות בינתיים.

ההצהרה של ג׳נרל מוטורס יכולה להוות איתות גם לממשל החדש בבית הלבן, על כך שהתעשייה מוכנה לאימוץ מהיר יותר מהמתרחש בפועל של תחבורה חשמלית – ואף להעניק רוח גבית לעוד מחוקקים לקבוע מועד בו נוכל לשכוח מרמות זיהום, מרצועת טיימינג ומהחלפת ראש מנוע.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים ישירות לנייד? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

ג׳נרל מוטורס היא אחת המעסיקות הגדולות בתחום הרכב – שבעצמו אחראי לפרנסתם של כמיליון עובדים בארה״ב לבדה, סקטור התעשייה הגדול במדינה. על כן, אימוץ מהיר מדי(?!) של רכבים חשמליים יכול להביא למצוקה תעסוקתית של ממש, ואף להתרסקותם של עסקים רבים בתעשיות הקשורות והנסמכות על עולם הרכב: החל ממפעלי הרכב עצמם, שיוכלו לפעול עם צוותים קטנים יותר, דרך גורמים בתעשייה הכבדה של פלדה ועד לבעלי מוסכים. 

מנגד, חשוב לזכור שעליית קרנם של הרכבים החשמליים והאנרגיות המתחדשות ייצרו עבודות חדשות, כמו ייצור וטיפול בסוללות, כריית מתכות ועד הקמת תשתיות לרכבים. בכלכלה מעגלית דלת פחמן, גם יגדל חלקן של תעשיות המחזור והטיפול בפסולת, שיוכלו לזכות בשדרוג ליחסי הציבור שלהן.

מתחייבת לניטרליות פחמנית תוך עשרים שנה

לא רק הרכבים של GM יהפכו ירוקים, גם מפעלי החברה יעברו מהפכה. על פי מנכ״לית החברה, מארי בארה, כל המפעלים האמריקאים של ג׳נרל מוטורס יופעלו באמצעות אנרגיות מתחדשות עד סוף העשור, כשהיעד הגלובלי של החברה הוא 2035.

החברה מתכננת להשפיע גם על שרשראות האספקה שלה להפוך לירוקות יותר, והציבה כבר יעדים להפחתת פליטות ולשימוש במשאבים באופן בר-קיימא בשרשראות האספקה. על מנת לעמוד ביעדיה, החברה הקימה ׳מועצת קיימות׳ שתלמד את הנושא לעומק ותשתף את שאר התעשייה בדרכי הפעולה הטובות ביותר שיימצאו. 

ההצהרות הנוכחיות משתלבות גם בהתייחסויות של בארה לעתיד החברה בחודשים האחרונים, על פי הן ג׳נרל מוטורס מתכננת להגיע לניטרליות פחמנית (משמע, שכלל הפחמן שנפלט בעקבות פעילות החברה גם נספח בחזרה על ידי פעולות משקמות או טכנולוגיות) עד שנת 2040.

מנכ"לית ג׳נרלס מוטורס
מנכ"לית ג׳נרלס מוטורס, מריה בארה

לפי בארה, משמעות השינוי היא ״הסרת הפליטות מכל מוצרינו, כולל כל רכב שאנחנו מייצרים, וכל הפעילות העולמית שלנו בעשרים השנים הקרובות״. כידוע, פליטות גזי החממה של תעשיית הרכב אינן מרוכזות רק בפליטות האגזוז של הרכבים, אלא גם בפעילות המפעלים, בשינוע חומרי גלם, משלוחי הרכבים עצמם וכמובן היווצרות פסולת לאורך התהליך ובסוף חיי הרכב. על כן, לג׳נרל מוטורס (ולמעשה לכלל האנושות) מצפים אתגרים עצומים בדרך להגשמת התכניות.

קרובים לצלחת

לג׳נרל מוטורס היו יחסים הפכפכים למדי עם רכבים חשמליים לאורך ההיסטוריה, אך מאז 2014, בה נכנסה מארי בארה לניהול החברה, היא מתקדמת די בביטחון אל עבר עתיד בר קיימא המבוסס על הנעה חשמלית.

עם זאת, גם לאחרונה ג׳נרל מוטורס הצליחה לסתור את עצמה בנושא – כשהתייצבה לצדו של הנשיא לשעבר טראמפ במלחמתו בקליפורניה נגד הידוק תקנות הפליטה המוקלות, זאת אחרי שתמכה דווקא בהידוק התקנות בתקופתו של אובמה. אחרי שהפסיד בבחירות בנובמבר האחרון, משכה ג׳נרל מוטורס את התביעה שלה נגד קליפורניה.

אז איפה באמת נמצאת ג׳נרל מוטורס? למרות שכרגע בצד הנכון של עולם הרכב, נראה שבעיקר מנסים שם להישאר קרוב לצלחת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button