fbpx

קליפורניה תאסור על מכירת רכבים שאינם חשמליים

המדינה, שעד כה מובילה את אימוץ התחבורה החשמלית באמריקה, מציבה רף חדש עבור האמריקאים ותאסור מכירת רכבים לא חשמליים החל מ-2035. באופן צפוי, ההחלטה הביאה להתנגחות נוספת בין המדינה ובין השלטון הפדרלי. האם קליפורניה העתיקה את היעד מישראל, והאם ייתכן שישראל תקדים אותה?

לפי הודעתו של מושל קליפורניה, גאווין ניוסום (Gavin Newsom), בסוף החודש שעבר, קליפורניה תאסור על מכירה של רכבים חדשים המונעים בדלקים מאובנים החל משנת 2035. צעד זה מתדלק את המאמצים שננקטים במדינה במטרה להתמודד עם משבר האקלים, בפרט על רקע שריפות הענק שהתחוללו בה השנה.

המושל חתם על הוראת שעה המורה לרשויות לבנות תכנית ייעודית לנושא שתכריח את חברות הרכב להגדיל את מכירות רכבי הנוסעים נטולי הפליטות משנה לשנה – עד שמכירות רכבים חשמליים וכאלו המונעים במימן (אם וכאשר יגיעו לפסי הייצור) יהוו מאה אחוזים מכלל מכירות הרכב בעוד חמש עשרה שנה.

בעוד שהיעד עבור רכבים פרטיים הוא שנת 2035, ההנחיות ביחס לרכבים כבדים יותר ולמשאיות מקלות יותר. על פי החלטת ניוסום, כל הרכבים הכבדים בקליפורניה צריכים להגיע לאיפוס של פליטות גזי החממה עד שנת 2045, כאשר זה אפשרי.

האיסור יחול רק על מכירות רכבים חדשים, כך שלא תמנע החזקה של רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית אחרי 2035 וגם לא תיאסר מכירה שלהם בשוק הרכבים המשומשים.

ההוראה עליה חתם המושל גם מורה לרשויות התחבורה לבחון פעולות בטווח הקרוב שיפחיתו את התלות של תושבי המדינה בנהיגה, כמו הגברת ההשקעה בתשתית תחבורה ציבורית ואופניים. ״זוהי התעשייה הגלובלית הגדולה הבאה״ אמר ניוסום במסיבת עיתונאים שערך בנושא, בהתייחסו לטכנולוגיות המבוססות על אנרגיה נקיה, ״וקליפורניה רוצה לשלוט בה״.

מובילה במכירת רכבים, מובילה בשינוי

טסלה מודל S אדומה P85D נוסעת על כביש מהיר בקליפורניה ארצות הברית
טסלה בכביש המהיר בקליפורניה (תמונה: Sundry Photography / Shutterstock.com)

אחד מכל תשעה רכבים חדשים בארצות הברית נרשם בקליפורניה מה שהופך אותה לזירת הרכב הגדולה בארצות הברית. לפי דברי המושל, פליטת גזי החממה מתחבורה מהווה מחצית מכלל הפחמן הנפלט לאטמוספירה במדינה.

קליפורניה היא הראשונה שמתחייבת ליעד שכזה בארה״ב, אך המדינה שרואה בעצמה מובילה עולמית בהתמודדות עם משבר האקלים מקווה להצית ניצוצות של שינוי גם במדינות נוספות ולסחוף אותן לכדי תנועה רחבה. כבר בשנה שעברה הצליחה לסחוף יותר מתריסר מדינות ומחוזות במאבקה מול הממשל הפדרלי שמנסה להקל בתקנות הפליטה המותרות לרכבים פרטיים.

המדינה כבר העבירה חוק לפני שנתיים שקובע שעד 2045 כלל החשמל במדינה יגיע ממקורות מתחדשים ושאינם פולטים פחמן דו-חמצני לאטמוספירה. עשן השריפות שכיסה את שמי המדינה והגיע עד החוף המזרחי הביא לתחושה של בהילות וצורך בזירוז לוח הזמנים לשינוי, ומה טוב יותר מאשר המקור המוביל לפליטות גזי חממה?

איך לייצר חשמל נקי כשאין מספיק חשמל כבר עכשיו?

בשנה שעברה רק שמונה אחוזים מכלל מכירות הרכב במדינה היו חשמליים, כולל PHEV. עם זאת, הרכבים החשמליים נמצאים בעמדה לשינוי דרמטי ומהיר. ״יש לנו אסטרטגיה להיות תקיפים בהתאם לגודל הבעיה, להפנים שיש לנו יכולות (לשינוי, ש״פ). אנחנו לא רק קורבנות של הגורל״. 

בנוסף לקביעת תקנות ליצרניות הרכב במדינה, קליפורניה צפויה גם להגדיל את התמריצים הכלכליים על מנת לעזור לנהגים לרכוש רכבים חשמליים ולהרחיב את תשתית הטעינה החשמלית שלה.בהתייחסות להודעת ניוסום מאת איחוד המדענים המודאגים (Union of Concerned Scientists) (קבוצה הפועלת לקידום התמודדות עם משבר האקלים) אמר מנהל תחום התחבורה הנקייה דון אנאיר כי ״זה בר השגה, אך קליפורניה תצטרך להשתמש בכל המנגנונים שברשותה״.

ברשות האמריקנית להגנת הסביבה (EPA) כבר הביעו דאגה ביחס לתכנית של קליפורניה ובמכתב בנושא כתב ראש הרשות אנדרו ווילר כי שינוי שכזה לא אפשרי עם רשת החשמל הקיימת בקליפורניה. 

״היסטוריית הפסקות החשמל של קליפורניה – חסרות תקדים בהיקפן – יחד עם הבקשות לתמיכה ממדינות שכנות באספקת חשמל מעלות את השאלה כיצד מצפה המדינה להפעיל צי של מכוניות חשמליות המגיעות עם עליה משמעותית בביקוש לחשמל, בעוד שאינכם מסוגלים להשאיר את האור דולק כבר היום״ כתב ווילר במכתבו. 

ראוי להזכיר כי לפני עבודתו בממשל הפדרלי הועסק ווילר כשתדלן (לוביסט) של תאגיד האנרגיה מוראי (Murray), חברת כריית הפחם הגדולה באמריקה.

היעדים הישראליים שאפתניים לא פחות

קליפורניה, כך נראה, נמצאת בעמדת מפתח לשינוי דרמטי של היחס לחשמל ולתחבורה – אך גם מול אתגרים משמעותיים. רשת החשמל במדינה הוכיחה כבר מספר פעמים בשנים האחרונות שהיא לא מהאמינות שהוקמו, החל מגרימת שריפות בשל תחזוקה לקויה וכלה בחוסר יכולת לספק אנרגיה בזמן גלי חום כבד או גל השריפות האחרון.

למרות הביקורת, בעשור וחצי של פעילות ממוקדת ניתן להגשים יעדים משמעותיים מאד. בדומה לבריטניה שהכריזה על 2035 כשנת יעד מוקדם יותר השנה, קליפורניה יכולה להוות דוגמה לאימוץ נרחב ומהיר של תחבורה חשמלית בצד הזה של העולם.

בזירה הביתית – כבר לפני שנתיים הכריז שר האנרגיה יובל שטייניץ כי החל מ-2030 תיאסר מכירה של רכבי בנזין ודיזל במדינה ושעד 2035 כל הרכבים הפרטיים במדינה יהיו חשמליים, בתכנית האב למשק האנרגיה שפורסמה. עם זאת, החלטות אלו לא מעוגנות בחקיקה ובינתיים יעדי האנרגיה של ישראל ל-2020 טרם הושגו.

בצד החיובי של המשוואה, שינויי עומק אכן מתרחשים וכפי שעולה מטיוטת חוק ההסדרים שתצורף לתקציב המדינה יחויבו כל הקבלנים בארץ לבצע הכנה לעמדות טעינה בחניוני בניינים ויחולו הקלות משמעותיות עבור כיסוי גגות בניינים במערכות סולאריות. 

בזמן שבאמריקה לא בטוחים אם 15 שנים יספיקו על מנת להטמיע את התחבורה החשמלית במידה מספקת, כאן רוצים לעשות זאת תוך פחות מעשור, עם הרבה פחות תמריצים ממשלתיים וכשהמקום של משבר האקלים בפוליטיקה המקומית הוא זניח ביום טוב. מזלה של ישראל הוא, כפי שכבר נכתב כאן, שיש בה את התנאים האופטימליים למעבר מהיר לאנרגיה מתחדשת ולתחבורה חשמלית. אם צריך לעשות זאת עד 2030, נראה שצריך להתחיל לפעול ומהר.

תמונת כתבה: סטיקר של רכב נקי בקליפורניה, צילום: Kevin McGovern / Shutterstock.com

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button