fbpx

דרמטי: הממשל האמריקני יקנה מאות אלפי רכבים חשמליים

הצי הפדרלי מחזיק כ-650 אלף רכבים וביידן הכריז שהפיכתו לחשמלי תהווה זריקת מרץ עבור תעשיית הרכב החשמלי. החלפת הצי תעלה עשרים מיליארד דולר, כחלק מהשקעה מתוכננת של ארבע מאות מיליארד בקידום אנרגיות נקיות וסוללות. מי החברות שירוויחו בגדול מהמהלך?

בשבוע שעבר התחייב נשיא ארצות הברית ג׳ו ביידן להפוך את צי הרכבים שבבעלות השלטון הפדרלי – כ-650 אלף רכבים – לחשמלי. המהלך מהווה חלק מהמיקוד של הממשל החדש בהתמודדות עם משבר האקלים, התנתקות מהתלות בדלקים פוסיליים ומעבר מואץ לכלכלה המבוססת על אנרגיות מתחדשות.

״השלטון הפדרלי מחזיק בצי רכבים עצום, שאנחנו הולכים להחליף ברכבים חשמליים המיוצרים כאן, באמריקה, על ידי פועלים אמריקאים״ אמר הנשיא, והתייחס גם לאבן יסוד נוספת בממשלו: חיזוק התעשייה המקומית ככלי להתאוששות מהמשבר הכלכלי שנגרם בעקבות המגפה, שעדיין משתוללת במדינה.

בדבריו על תעשיית הרכב, ביקר הנשיא את התקנות והרגולציה הקיימות בנושא, שמאפשרות לממשל להחשיב רכבים כמיוצרים באמריקה גם אם מרכיבי מפתח בהם – כמו המנוע או עבודת המתכת והזכוכית – מיוצרים מחוץ למדינה. 

לפי ביידן, הוא ידאג לסגירת ״הפרצות״ הקיימות בחוק, מה שעשוי לחזק משמעותית את התמריץ של חברות אמריקאיות לייצר רכבים חשמליים שיעמדו במכרזי הממשל. עם זאת, במעמד ההצהרה לא הייתה התייחסות מצד הבית הלבן בנוגע לפרטים מדויקים בתכנית, שעלותה מוערכת בעשרים מיליארד דולר לפחות, כמו מסגרת הזמנים המיועדת לה.

חדשות טובות לחברות החשמליות

טסלה מודל 3 לבנה חונה בעמדת טעינה ללא עלות בלוס אנג׳לס
טסלה, המרוויחה הגדולה מהמהלך? (צילום: Angel DiBilio / Shutterstock.com)

ההכרזה של ביידן היא חדשות טובות מאד עבור היצרניות החשמליות המובילות באמריקה, כמו טסלה כמובן, אך גם לחברות קטנות יותר כמו ריביאן ולורדסטאון (Lordstown), שרכבי השטח החשמליים שלהם יוכלו לזכות לחיזוק משמעותי במידה ויירכשו על ידי ממשל המעוניין להחליף במהירות את צי הרכבים שלו לחשמלי. 

החברות הקטנות, שנמצאות קרוב יותר לייצור של רכבים חשמליים מתפקדים, הן שעשויות להיות הזוכות הגדולות משינוי הגישה. עם זאת, גם לחברות הרכב המסורתיות והגדולות של דטרויט השינוי מציב הזדמנות לרווח משמעותי – ולהחזרה מוקדמת יותר של המיליארדים שמושקעים בהסבת המפעלים ובפיתוח הדגמים החשמליים החדשים.

רוצים לקבל את כל העדכונים על רכבים חשמליים בארץ ובעולם? הצטרפו לערוץ EV Magazine בטלגרם

נכון ל-2019, הממשל הפדרלי החזיק כ-645 אלף רכבים, מתוכם 245 אלף הם רכבים אזרחיים, 173 אלף צבאיים ועוד 225 אלף רכבים של שירות הדואר. הנסועה המשותפת של הצי הפדרלי ב-2019 עמדה על 7.2 מיליארד קילומטרים. נכון להיום, סקטור הרכב הוא העיקרי בפליטות גזי החממה של ארה״ב, שנמצאת במקום השני אחרי סין בכמות גזי החממה הנפלטים בשל פעילותה הכלכלית  העצומה ארצות הברית היא הכלכלה שפלטה במצטבר את כמות גזי החממה הגדולה בהיסטוריה.

מפרט הרכבים יקרוץ לריביאן, פורד וג'נרל מוטורס

מעבר הצי הפדרלי לחשמל יכול לסמן שינוי מהותי ומשמעותי בצי הרכב בארה״ב, במיוחד אם יבוצע במהירות. ההשקעה בפיתוח רכבים חשמליים מצד פורד וג׳נרל מוטורס, שתי היצרניות האמריקאיות הגדולות, מגיעה יחד ל-38 מיליארד דולר – 11 מיליארד מתוכם השקיעה פורד בפיתוח של מוסטאנג מאך-E שהחלה להימסר בחודשים האחרונים ובפיתוח הגרסה החשמלית של F-150, הטנדר הנמכר ביותר באמריקה כבר עשרות שנים. 

טנדר חשמלי של פורד F-150 עומד בתחנה של רכבת מטען
פורד F-150 (תמונה: Ford)

ג׳נרל מוטורס תשקיע כ-27 מיליארד דולר עד 2025, המיועדים לפיתוח צי רכבים חשמליים חדשים וקידום התחבורה האוטונומית. לאחרונה הכריזו בחברה גם על מעבר למכירה של רכבים חשמליים בלבד עד 2035. בזמן שהחברות הגדולות עדיין עסוקות בפיתוח, טסלה זכתה לעליות נוספות בשווי השוק שלה, שנע ונד סביב 800 מיליארד דולר – פי ארבעה מטויוטה, שאיבדה את הבכורה רק לפני חצי שנה.

ההכרזה של ביידן לא בהכרח תקדם את טסלה יותר מדי, שכן החברה התמקדה עד כה ברכבי יוקרה. עם זאת, מודל 3 ואולי מודל Y כנראה יזכו לפופולריות בקרב נהגי הממשל.

ההישג הגדול ביותר צפוי בסקטור הרכבים הגדולים – החל מטנדרים ועד רכבי משלוחים, כך שריביאן עשויה לזרוח, במקביל להצלחה עתידית של פורד ושל ג׳נרל מוטורס, שלאחרונה חשפה רכב משלוחים חשמלי תחת מותג חדש בשם ברייטדרופ (BrightDrop) המיועד למשלוחי קצה.

הממשל יכפיל פי 17 את מספר עמדות הטעינה

הרכבים החשמליים הפכו לאחד הנושאים החמים ביותר במהלך 2020, כשדהירת המניה של טסלה נמצאת בראש רשימת ההישגים של התעשייה.
כעת, עם הפיכת התחבורה החשמלית למיינסטרים ועם מיקוד הממשל בקידומה – התעשייה כולה צפויה לזכות לחיזוק משמעותי, במספר דרכים.

ראשית, תקנות הפליטה לרכבים אותם הנשיא לשעבר טראמפ החליש, צפויות לחזור לתקן שנקבע בימי אובמה ואף להתהדק בשנים הקרובות – מה שיעודד מכירה של רכבים עם נטולי פליטות, בדומה למתרחש באירופה בימים אלו.

כמו כן, במהלך הקמפיין לנשיאות הביע ביידן תמיכה בתכנית ״מזומן לגרוטאות״ המיועדת לעודד את אזרחי המדינה להחליף רכבים ישנים ומזהמים בחשמליים וחדשים, בדומה לתכנית שביצע אובמה ב-2009 ככלי להמרצת הכלכלה (רק שאז התכנית התמקדה ברכבים חדשים ולא בחשמליים).

תמריצי המס שכבר קיימים בארה״ב למען רכישה של רכבים חשמליים מאפשרת הנחה עצומה של עד 7,500 דולר לרכישה של רכבים חשמליים. התמריץ, שניתן רק למאתיים אלף הרכבים הראשונים שמיוצרים ואחר כך דועך במשך שנה, מעודד את הקונים לתמוך בחברות שנכנסות בימים אלו לשוק (רק טסלה וג׳נרל מוטורס עברו את הרף עד כה), ומאפשר תחרות טובה יותר בין היצרנים.

המרכיב האחרון, כנראה החשוב ביותר, בתמיכת הממשל בתחבורה חשמלית הוא ההשפעה שלה על תשתית הטעינה במדינה. הנשיא החדש הבטיח השקעה של ארבע מאות מיליארד דולר באנרגיות נקיות, כולל בסוללות לרכבים חשמליים ותשתית טעינה. 

על פי התכנית המיועדת, עד 2030 יקים הממשל הפדרלי כחצי מיליון עמדות טעינה – פי 17 מהמספר היום – מה שיקל על ההתמודדות עם אחד החסמים הגדולים ביותר לאימוץ של רכבים חשמליים במדינה. 

הזווית הישראלית

עוד מוקדם מאוד להכריז על הצלחה או כישלון של ממשל ביידן בתכנית החשמלית שלו, אך עליית מניית היצרניות האמריקאיות בשבוע האחרון יכולות לסמן את האמון של משקיעים בתכנית המיועדת. בנוסף, חשיפה של תכנית ברורה, עתירת תמריצים ותקציב, מייצרת ביטחון ואמון בתכנית וביישומה.

למרבה הצער, בישראל התמריצים לרכישת רכב חשמלי כמעט ולא קיימים אם משווים אותם למצב בארה״ב ובאירופה. 

עם זאת, תכנית מסודרת ומתוקצבת מצד משרדי התחבורה, האנרגיה והגנת הסביבה יכולה להביא לשינוי מהותי בכיוון ובקצב בה תאומץ תחבורה חשמלית בישראל – שהיא מרכיב חיוני בכלכלה דלת פחמן, המתבקשת בארץ שכורת שמש כמו שלנו.

היכולת של הממשלה להטמיע צעדים אלו בהתחשב במיקוד הקשב והתקציב באתגרים אחרים, מוטלת בספק. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button