fbpx

טויוטה עוברת למתקפה אישית על טסלה: ״מתכון טוב בלי שף או מטבח״

סימני לחץ אצל ענקית הרכב שאיבדה את הבכורה לטסלה: אקיו טויודה, נכדו של מייסד טויוטה, לעג באופן ישיר למנכ״ל אילון מאסק. לדבריו, טסלה עוד לא הוכיחו את עצמם כעסק אמיתי בעולם האמיתי. איך מצליחה טסלה לשדר 'ניצחון', בזמן שהיא מייצרת רק 6% מיכולת הייצור של טויוטה?

אם ניהול חברת רכב דומה לניהול מסעדות, טויוטה היא כמו רשת מסעדות ותיקות בתפוצה עולמית בעוד שטסלה היא טבח עם כמה מתכונים טובים ביד. כך לפחות נשיא טויוטה רואה את המצב.

במהלך הצגת הנתונים הרבעונית של החברה, מצאו את עצמם בכירי החברה מתייחסים לשאלות בנוגע למעבר לחשמל ולהתמודדות עם הנתח הגדל של רכבים חשמליים בשוק הרכב.

הם ניצלו את ההזדמנות כדי להפגין עליונות על טסלה, שעקפה את טויוטה השנה בשווי השוק שלה – והגיעה לכדי הערכת שווי אסטרונומית של ארבע מאות מיליארד דולר.

נשיא החברה, אקיו טויודה (Akio Toyoda), ציין בתחילה את טסלה לטובה והעריך שלטויוטה יש מה ללמוד מטסלה בכל הקשור להתנהלות עם משקיעים ומהמבנה העסקי שלה. אך בהמשך השווה את טסלה למסעדה שמפרסמת את המתכונים שלה, בעוד טויוטה כבר משרתת ומגישה מזון למספר גדול של לקוחות.

תאגידים זזים לאט

אקיו טויודה נשיא חברת טויוטה נואם בכנס של החברה
אקיו טויודה (תמונה: טויוטה)

״הם עוד לא יצרו עסק אמיתי בעולם האמיתי. הם מנסים לסחור במתכונים. השף (אילון מאסק, ש״פ) אומר ׳המתכון שלנו הולך להיות הסטנדרט של העולם בעתיד!׳ בטויוטה, יש לנו כבר מטבח אמיתי ושף אמיתי, ואנחנו כבר מכינים את המנות. יש לקוחות, מאד בררנים בנוגע לאוכל שלהם, שיושבים מולנו ואוכלים את המנות שלנו״.

בין אם אנלוגיית המסעדות היא לרוחכם או לא, טויודה נוגע בנושא שכואב גם לטסלה וגם לחברות הרכב הגדולות – העובדה שטסלה נכנסת לשוק בו רוב החברות מפיקות פי עשרה או עשרים רכבים מהיכולת השנתית שלה, כבר עשורים. 

מצד אחד, האיום על טסלה ברור. יכול מאד להיות שבקנה מידה גדול היא פשוט לא תצליח להחזיק מעמד, לא תצליח לשמור על רווחיות ולא תצליח לעמוד בתחרות ברגע שענקיות הרכב יטילו את מלוא כובד משקלן על ייצור רכבים חשמליים.

מנגד, התגובות שטסלה מצליחה לחלץ מהדמויות המובילות את עולם הרכב מראה שטויוטה, ג׳נרל מוטורס, פולקסווגן ואחרות כבר מראות סימני לחץ מהאיום הפוטנציאלי הנשקף מהצלחה של טסלה במגרשים הביתיים שלהן.

בו בזמן, המצב הנוכחי חושף עד כמה החברות הגדולות מתקשות לשנות את פעילותן ולהפוך אותה לחשמלית – הן נגררות, מתעכבות ומסתפקות בפוזיציה מגיבה, ולא יוזמת, בשוק שחייב להשתנות מהר.

מה שווה יותר, ארבע מאות מיליארד דולר בבורסה או מאה מיליון רכבים על הכביש?

מבט מהאוויר על מפעל טסלה בפרימונט קליפורניה
Felix Mizioznikov / Shutterstock.com

בעוד שעובדי טסלה מקווים לייצר חצי מיליון רכבים השנה (והם ממש לא רחוקים משם) – טויוטה צפויה למכור יותר משבעה וחצי מיליון רכבים בשנה הבאה ועל כבישי העולם יש למעלה ממאה מיליון רכבים עם סמל החברה. 

טויוטה נתפשה במשך שנים רבות כמותג סביבתי בזכות דגם פריוס (Prius) ההיברידי שנמכר כבר יותר מעשרים שנה. עם זאת, לאחרונה החברה צידדה דווקא בממשל הפדרלי בארה״ב במאבק מול קליפורניה, שרצתה לקבוע לעצמה יעדים מחמירים יותר של פליטות מזהמים מרכבים. 

כעת, נשיא החברה מציין שלטויטה יש ״תפריט עשיר״ בזכות עירוב סוגי ההנעה המיוצרים על ידי החברה – החל מחשמלי ועד מנועי בעירה פנימית. 

למרות הביטחון הכלכלי שמצב זה מעניק בטווח הקרוב, לא בטוח שהוא יעזור לטויוטה לעבור לחשמל בעתיד: הן בשל המניעה של השקעה בפיתוח סוללות וטכנולוגיות חשמליות והן בשל ביקורת שצפויה להרחיק קונים פוטנציאליים בשנים הקרובות.

טויוטה תשיק סדרות חשמליות בקרוב- בדגש על ציי רכב חשמלי

בטויוטה מבינים שהמעבר לחשמל הוא כבר מזמן לא אופציונלי, ושמדובר בעניין של זמן עד היעלמותם של הרכבים מונעי הדיזל והבנזין מכבישינו. כבר מהשנה הבאה צפויה החברה להרחיב את מצע הרכבים ההיברידיים והחשמליים שהיא מציעה, תוך הדגשה של השאיפה לאפס את פליטות גזי החממה של החברה.

בטויוטה גם לא מתעלמים מהשינוי בציים המסחריים, שהפיכתם לחשמליים צפויה להפוך לחובה. בשנה הבאה תשיק החברה דגמים חשמליים חדשים בשם PROACE – מספר רכבים, ביניהם גם ואן מסחרי בינוני שיאפשר טווח נסיעה של יותר משלוש מאות קילומטרים וטעינה מהירה.

הסדרה, שתכלול גם רכבי נוסעים בשלושה או ארבעה גדלים אפשריים, היא עוד דוגמה ליכולות של טויוטה (וחברות אחרות) להן טסלה עדיין לא מסוגלת. בעוד שהאחרונה מצליחה לייצר דגם או שניים, החברות הגדולות יוכלו להציף את השוק בדגמים חשמליים תוך זמן קצר, במידה וישקיעו בכך מספיק.

טסלה מוכרת לנהגים מוצר חשוב אחר: תקווה וחזון

אילון מאסק ביום הסוללה של טסלה
אילון מאסק ביום הסוללה של טסלה

טסלה הפכה השנה לחברת הרכב המוערכת בעולם, למרות נפח פעילות נמוך ביחס לחברות רכב מבוססות ממנה ולמרות שרק במהלך השנה האחרונה הצליחה להציג רווחיות באופן עקבי. 

עם זאת, טסלה נותרת השאפתנית בתחומה ואחרי שהציגה זמן שיא להקמת המפעל בשנגחאי, כל העיניים נשואות להקמה ולהצלחה של המפעלים החדשים בברלין ובטקסס, שעשויים להכפיל את יכולות הייצור של החברה תוך שנה. 

ההצלחה של טסלה ביחס לחברות אחרות משקפת גם נטייה של רבים מלקוחות הרכבים החשמליים: הם רוצים לבחור חברה שמחויבת לרכבים חשמליים ולא מתייחסת אליהם כמוצר נחות, נישתי או גרוע מכך – כאיום.

(תמונת כתבה: מפעל של טויטה, צילום: mai111 / Shutterstock.com)

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. לטסלה אין רווחים חוץ מהכנסות מסחר בזכויות סביבתיות שמהווים כ-7% מהכנסות שלה
    ללא הכנסות האלה, שבאים מיצרנים אחרים, היא הייתה עדיין הפסדית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button