fbpx

טראמפ וקליפורניה: המלחמה על הרכבים החשמליים טוענת מצברים

חודשיים מאז ההסכם עם יצרניות הרכב הגדולות דווקא טראמפ מקבל חיזוק מטויוטה, GM ואחרות. רבים חוששים מהיווצרות של עירוב סטנדרטים בין השלטון המקומי לפדרלי, שיוביל לפיצול בשוק הרכב ולהפסדים בשני הצדדים.

שלושה שבועות אחרי שהנשיא טראמפ הודיע כי בכוונתו לסכל את התוכניות של מדינת קליפורניה לקבוע בעצמה את התקנות הנוגעות לפליטת גזי חממה מרכבים, הוא הוסיף וזלזל ברעיון של אימוץ התחבורה החשמלית על ידי המדינה. בציוץ שהעלה לטוויטר כתב "אני מניח שאלו רכבים מאד יקרים ולא בטיחותיים שפשוט לא מבצעים את העבודה!" 

מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, לא נשאר חייב וכפי שעשה בנושאים אחרים ענה לנשיא בטוויטר בעוקצנות. "אי אפשר לסמוך עליך. אתה מכחיש את שינוי הסביבה ורוצה לבטל את תקנות הסביבה שלנו. אתה תהרוס את הסביבה בעזרת ייצור האנרגיה המלוכלכת ביותר שקיימת".

כתגובה לניסיון של טראמפ לבטל את תקנות הסביבה שהעביר ממשל אובמה הנוגעות לזיהום אוויר מפליטות רכבים, חתמה מוקדם יותר השנה מדינת קליפורניה על הסכם עם הונדה, BMW, פורד ופולקסווגן בו מתחייבות היצרניות על הגעה ליעדים נקיים יותר משמעוניין טראמפ (אך עדיין מזהמים יותר מאשר קבע אובמה). מנגד, לאחרונה התייצבו לצידו של טראמפ כמה מחברות הרכב הגדולות בעולם- שהבינו כעת את הפוטנציאל במעבר לתחבורה חשמלית ותומכות בו.

טראמפ זוכה לרוח גבית יחד עם ביקורת

GM, פיאט, טויוטה ועוד עשר יצרניות רכב קטנות יותר החליטו לצודד בממשל טראמפ במסגרת המאבק המשפטי המתנהל בין הממשל הפדרלי וקליפורניה על יכולתה לקבוע בעצמה את תקנות הפליטה של כלי רכב ושל תעשיית האנרגיה.

החברות הודיעו בחודש שעבר כי בכוונתן להתערב באמצעות תביעה שתוגש נגד הממשל. "אנו מחויבים להתערב במצב זה, שבעקבותיו עלולה להיווצר אי-רציפות וחוסר אחידות בתקנים השונים המונהגים ברכבי האומה, ושיענישו בסופו של דבר את הלקוחות." זאת, תחת הקואליציה שהוקמה בשם הדרמטי  "הקואליציה לתקנות תחבורה בנות קיימא" ושתחתה התאגדו ניסאן, יונדאי, קיה, סובארו, איסוזו, סוזוקי, מזראטי, מקלארן, אסטון מרטין ופרארי.

לצדה של קליפורניה, כפי שדווח כבר, עומדות ארבע מיצרניות הרכב החזקות בעולם – פולקסווגן, פורד, BMW והונדה – שבהסכם שחתמו עם קליפורניה לפני כארבעה חודשים קיוו, ללא הועיל, לסחוף אחריהן את החברות הקטנות לעמידה בתקנות מחמירות יותר למען הסביבה.

הקואליציה, מצדה, לא תומכת בטראמפ באופן מלא. על אף ההתנגדות להתנהלות העצמאית של קליפורניה, עדיין יש ציפייה מהממשל הפדרלי לדאוג לאחידות בסטנדרטים ברחבי ארצות הברית כולה. החברות השונות בוחרות צדדים כעת, דבר שאינו מובן מאליו, מתוך רצון להבין (ולהשפיע על) כיצד יתוכננו רכבי ומנועי העתיד. כתגובה, הציע טראמפ להקפיא את היעדים שקבע אובמה לשנת 2021.

הבגידה של טויוטה בקליפורניה

GM, טויוטה ופיאט מייצרות את עיקר הרווחים שלהן ממכירה של טנדרים ורכבי שטח – רכבים גדולים ופחות יעילים מבחינה אנרגטית מאשר המתחרות שלהן. ניתן להבין את בחירתן לתמוך בממשל טראמפ, שיאפשר את המשך השליטה של רכבים אלו בשוק.

עם זאת, הבחירה של טויוטה בטראמפ התקבלה בהלם יחסי מצד קליפורניה, שכן לחברה היפנית היה תמיד יחס "מועדף" כלפי המדינה הירוקה באופייה. כאשר השיקה טויוטה את הפריוס בארה"ב, המוטו היה "Redesigned, California Style". בחודש שעבר נגדעו רגשות החיבה עם החלטתה של טויוטה להתנגד לתקנות הסביבתיות שמעוניינת קליפורניה להעביר. לדברי החברה, הממשל הפדרלי צריך להיות הקובע של תקנות אלו. 

הביקורת הציבורית לא איחרה לבוא. תושבי קליפורניה הידועים באקטיביזם הסביבתי שלהם (לפחות ביחס לאמריקאי הטיפוסי) תפסו במשך שנים את טויוטה כמובילת הדרך בכל הנוגע לייצור רכבים נקיים והתקשו לקבל את השינוי בגישה. רבים כבר הודיעו כי רכבם הבא יהיה של אחת מארבע החברות שהחליטו לתמוך במאבק של המדינה למען הסביבה. 

על אף שטויוטה לא לבד בהתנגדות לקליפורניה, נראה שעיקר הענישה הצרכנית תופנה כלפיה. זאת כי בניגוד ל-GM ולפיאט, שפיתחו רכבים היברידיים כחלק מארסנל הדגמים הכללי שלהן, טויוטה דאגה לפרסם את שלה ולהצטייר כחברה הדוגלת בקיימות סביבתית. האם באמת תאבד נפח משמעותי מהמכירות בעקבות המצב הנוכחי? ימים יגידו.

מאיפה האומץ של קליפורניה? או: איך מפסידים לטראמפ ועדיין מצילים את הסביבה

בשנת 1970 הועבר בארצות הברית חוק האוויר הנקי במטרה להקטין את זיהום האוויר, להגן על שכבת האוזון ולשפר את בריאות הציבור. החוק העניק לרשות להגנת הסביבה את הכוח והסמכות הדרושים לצורך אכיפת מדיניות סביבתית.

במהלך השנים החוק הורחב והעניק למדינות השונות בארה"ב את היכולת לבקר את פליטות גזי החממה בשטחן ומאוחר יותר גם החלו להיקבע סטנדרטים אבסולוטיים הקובעים מה הן רמות זיהום האוויר המותרות והמקובלות בכל מקום. במהלך הנוכחי, מקווה קליפורניה להחיל את השלכות החוק על כלי הרכב בשטחה וכך להפחית את רמות זיהום האוויר השוררות בה היום. מספר מדינות החליטו כבר לאמץ את התקנות של קליפורניה במקום להתיישר עם הממשל הפדרלי בנושא זה, וכעת שליש מכל התחבורה בארה"ב עתידה להיות נתונה לתקנות אלו, במידה ולא יבוטלו.

אבל, גם במידה וממשל טראמפ ינצח את קליפורניה, התמונה תלך ותתבהר:

מספר מחקרים מצביעים על כך שהמגמה בכל מקרה תהפוך לחשמלית בקרוב מאד. לפי ההערכות, עד 2030 מחצית מכל מכירות הרכב יהיו של רכבים חשמליים או היברידיים. בסין ובאיחוד האירופי כבר תוקנו תקנות מחמירות בהרבה משל ארה"ב בנוגע לאיכות האוויר בעתיד, מה שדוחף את הציבור וחשוב מכך את יצרניות הרכב לכיוון החשמלי. בסופו של דבר, גם הממשל האמריקאי יצטרך להתיישר עם העולם, וגם היצרניות האמריקאיות ירצו לעמוד בתקינה העולמית.

בקליפורניה, ובארה"ב כולה צפויה המשך עליה במכירות רכבים חשמליים בלי קשר למאבק המשפטי המתקיים. לכן, יצרניות הרכב יצטרכו להמשיך ולפתח את התחבורה החשמלית ולהצעיד את עולם הרכב לכיוון ירוק- במסגרת הקואליציה, או מחוץ לה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button