ריביאן, פורד, ג'נרל מוטורס ועוד – כולן שמו דגש על ייצור של רכב מסחרי חשמלי. אך נדמה שדווקא יצרנית הרכבים החשמליים המובילה בעולם, קצת נרדמה בתחום זה.
"אני חושב שטסלה בהחלט תייצר ואן חשמלי בזמן כלשהו בעתיד…" כך ענה אילון מאסק לשאלה שעלתה בשיחת ועידה שהתקיימה לאחר פרסום הדוחות הכספיים של הרבעון האחרון של שנת 2020.
לפי מאסק, הבעיה העיקרית בייצור של ואן חשמלי מקורה בקצב ייצור הסוללות – נושא שמעכב גם את פרויקט הסמי (Semi) – המשאית החשמלית של החברה.
בחברה הציבו מטרה להגעה כבר השנה להספק של 10 גיגה-וואט שעה (GWh) בייצור תאי הסוללות 4680 במפעל בפרימונט קליפורניה, ולהספק של 100 גיגה-וואט שעה במפעלים בברלין וטקסט – אך כנראה שגם זה לא יספיק – מאסק אמר שיש להם בהחלט כוונה לרכוש את כל האספקה של תאי סוללות שהם יכולים להשיג מיצרנים אחרים כדי שיוכלו לעמוד בקצב הייצור.
המכירות של טסלה רק עולות ברחבי העולם – וכך גם קצב הייצור, אבל בלי סוללות, אי אפשר לייצר מכוניות. ״להציג אבטיפוס זה קל, לעמוד בהספקים של ייצור – זה כבר הרבה יותר קשה״. כך על פי מאסק.
בעבר היו כל מיני גישושים מצד טסלה לשיתוף פעולה אפשרי עם מרצדס לטובת בנייה של ואן טסלה חשמלי שיתבסס על הספרינטר, אך המצב של טסלה שונה היום ממה שהיה לפני שנתיים, ונראה שכאשר היא תציג ואן חשמלי, הוא יהיה 100% מתוצרת עצמית ולא יתבסס על דגם של שום יצרן אחר.
בנוסף, מאסק אמר לאחרונה בשיחה בפודקאסט עם ג׳ו רוגן, כי התקנת פאנלים סולאריים על רכבי טסלה הנמכרים כיום יקפיצו את מחיר הרכבים. והעליה במחיר לא תהיה משתלמת עבור הנהגים שישלמו על הפיצ׳ר החדש. ״לעומת זאת בוואן״, הוסיף מאסק, ״יש גג שטוח וגדול יחסית, וכאן השימוש באנרגיה סולארית מתחיל להיות הגיוני.״
הפוטנציאל של רכב מסחרי וואן חשמלי גדל אף יותר לאחר הודעתו של נשיא ארה"ב הנבחר, ג'ו ביידן, שבכוונתו להחליף את כל הרכבים בצי הפדרלי (מדובר על מאות אלפי רכבים – יותר מ-650,000!) ברכבים חשמליים – מתוצרת ארה"ב בלבד, פרויקט עם פוטנציאל רווח עצום שכל יצרנית אמריקנית שיש לה מוצרים שיכולים לתת מענה לצרכים, תרצה לתחרות עליו.
אז האם זה יקרה ונזכה בעתיד לראות ואן של טסלה? התשובה היא כן, רק לא ממש ברור מתי.
(תמונת כתבה: עמדת טעינה של טסלה, צילום: sylv1rob1 / Shutterstock.com)