טסלה, יצרנית הרכב החשמלי האמריקנית, ייצרה 7 מיליון רכבים חשמליים מאז היווסדה בשנת 2003. הרכב החשמלי הראשון של טסלה, הטסלה רודסטר, יוצר בשנת 2008 – מדובר במכונית חשמלית דו-מושבית שנמכרה בכמויות קטנות מאוד (כ-2,500 יחידות), כך שאפשר לומר שהדגם הראשון של טסלה שיוצר בייצור בהיקפים גדולים הוא דגם המנהלים החשמלי, טסלה מודל S, שייצורו החל בשנת 2012.
הדגם ה-7 מיליון של טסלה יוצר במפעל של טסלה בפרימונט, שבמדינת קליפורניה, ארה"ב.
"ראוי לציין כי טסלה רווחית למרות סביבת רכב מאתגרת מאוד, והרבעון הזה הוא למעשה שיא של רבעון שלישי עבורנו. אז, הפקנו את הרכב המיליון השביעי שלנו למעשה רק אתמול, אז כל הכבוד לצוותים שגרמו לזה לקרות בטסלה. כמות העבודה העצומה הנדרשת לייצור 7 מיליון מכוניות היא מדהימה" אמר מנכ"ל ואחד ממייסדי החברה, אילון מאסק, בשיחה למשקיעים.
הבטחה שטסלה כן עומדת בה
טסלה חשפה לאחרונה את הסייברטקסי (או סייברקאב, בחברה עדיין לא נסגרו על השם הרשמי) והרובוואן, כלי תחבורה חשמליים אוטונומיים לחלוטין. בחשיפה פיזר אילון מאסק כל מיני אמירות, כמו לדוגמא הצהרה שהסייברטקסי, רכב נוסעים אוטונומי חשמלי שמגיע ללא הגה, ללא דוושות וללא שקע טעינה (הרכב נטען בטעינה אלחוטית) צפוי לעלות בסביבות ה-25,000 דולר ולהיות זמין לרכישה או להפעל כבר בתוך שנתיים, ב-2027. הסייברקאב צפוי להיות משווק לקהלים פרטיים וגם לציי רכב שיתופיים.
רבים מפקפקים בהבטחות אלו, במיוחד בהתחשב ב"מוניטין" הבעייתי של מאסק, לפחות בכל הנושא של עמידה בזמנים. מנכ"ל ומייסד טסלה העיד על עצמו ש"אני נוטה להיות קצת אופטימי כשמדובר במסגרות זמנים" ולאחרונה הודיעה טסלה על דחייה של עוד פרויקט – מגדיל הטווח של הטנדר החשמלי של החברה, הטסלה סייברטראק.
הדחייה של מגדיל הטווח מצטרפת לשורת הבטחות של מאסק שלא קוימו בזמן או לא קוימו כלל, כמו למשל:
- בחשיפה של טסלה סמי בשנת 2017, הבטיח מאסק שהמשאית החשמלית תגיע לייצור סדרתי בשנת 2019, מה שצפוי לקרות רק לקראת שנה הבאה (בינתיים טסלה מסרה מספר משאיות קטן ללקוחות נבחרים).
- בחשיפה של טסלה סייברטראק בשנת 2019, הבטיח מאסק שהטנדר החשמלי יגיע לייצור בשנת 2021, מה שקרה בפועל רק באמצע שנת 2023.
- הדור השני של הטסלה רודסטר הוצג כבר בשנת 2017 וגם היום, כ-6 שנים אחרי, אף אחד לא באמת יודע מתי ואם בכלל תגיע מכונית הרודסטר החשמלית של טסלה לייצור סדרתי.
טוב לראות שלפחות מבחינת ייצור, טסלה עומדת בינתיים ביעדים שהחברה הציבה לעצמה.
בניגוד לפעמים הקודמות שחגגו שבטסלה חגגו הגעה ליעדי ייצור, הפעם הראשון ה-7 מיליון נשאר אלמוני – ההערכות מדברות על כך שיתכן שבטסלה כבר עובדים על ייצור של עשרות אלפי יחידות של הסייברקאב, המונית החשמלית האוטונומית, שיהיו זמינות לחברות שירצו להקים ציי רכב שיתופיים על בסיסן. מרבית הרכבים שיורדים מפס הייצור במפעלים של יצרנית הרכב החשמלית הם טסלה מודל Y או טסלה מודל 3, אליהם מצטרפים רכבי טסלה מודל S, מודל X, טסלה סייברטראק וטסלה סמי, המשאית החשמלית של טסלה.
המפעל בפרימונט הוא המפעל השני בגודלו ביותר מבין המפעלים של טסלה, שנקראים ג'יגה פקטורי. במפעל זה, ששטחו כ-5 מיליון מ"ר, מועסקים כ-22,000 עובדים ומיוצרים בו הטסלה מודל 3, טסלה מודל Y, טסלה מודל S וטסלה מודל X.
בנוסף למפעל בקליפורניה, לטסלה יש עוד שלושה מפעלים גדולים בהם מיוצרים דגמי החברה (לטסלה יש גם מפעלים שמייצרים סוללות, חלקי חילוף ועוד):
הג'יגה פקטורי שנמצא בעיר אוסטין שבמדינת טקסס ארה"ב בו מיוצרים הטסלה מודל Y, טסלה סייברטראק ודגמים "עתידיים" של החברה. מפעל הג'יגה פקטורי בטקסס יושב על שטח של 9 מיליון מ"ר ומועסקים בו כ-20,000 עובדים (במפעל זה גם נמצאים המשרדים הראשיים של החברה).
הג'יגה פקטורי שנמצא בעיר שנגחאי בסין בו מיוצרים טסלה מודל 3 וטסלה מודל Y שמיועדים לשוק הסיני. מפעל הג'יגה פקטורי שנגחאי יושב על שטח בגודל של 4.5 מיליון מ"ר ומועסקים בו כ-20,000 עובדים.
ג'יגה פקטורי ברלין שנמצא בעיר גרינהיידה שבגרמניה, בו מיוצר הטסלה מודל Y שמיועד לשוק האירופאי. מפעל הג'יגה פקטורי ברלין יושב על שטח של 2 מיליון מ"ר ומועסקים בו כ-10,000 עובדים.
רכב חשמלי ופוליטיקה
בטסלה, כמו בקרב יצרניות רכב חשמלי נוספות, חיכו בקוצר לבחירות כדי לראות מי יהיו הפנים החדשות על כס הנשיאות האמריקני, בינהם גם אילון מאסק שתרם, כך על פי הפרסומים, מאות מיליוני דולרים לדונלד טראמפ – מנכ"ל ומייסד טסלה נחשב לתורם השני בחשיבותו לקמפיין של המועמד מטעם המפלגה הרפובליקנית.
טראמפ, שידוע כמי שהתבטא לא פעם ולא פעמיים נגד הרכב החשמלי, כשאחד מהשיאים היה בחג המולד של שנת 2023, אז הוא "איחל" לחובבי הרכב החשמלי שמגיע להם "להירקב בגיהנום" (כן, זה ציטוט). בחודש אוגוסט 2024 טראמפ אמר ש"אני בעד מכוניות חשמליות. אני חייב להיות כי, אתם יודעים, אילון תמך בי מאוד… אז אין לי ברירה."