
עתידות: אמירות כמו "אין לי כח לנהוג" או שאלות כמו "מי נוהג", יהפכו ללא רלוונטיות. הרכב יגיע אלינו ויקח אותנו למחוז חפצינו. כבר לא נאחוז בהגה ולא נלחץ על דוושות – מה שנראה לנגד עינינו זה מסך תצוגה.
לא, זה לא לקט מעתידות של מסטיק בזוקה אלא עתיד התחבורה, לפחות אם זה תלוי באילון מאסק.
אחרי שנים של דיבורים, בטסלה חושפים סוף סוף את הרכב ה-100% אוטונומי הראשון שלהם. זה נכון שיש כבר רכבים של טסלה שיש להם את היכולת לנוע במרחב ללא התערבות נהג, אבל מה ששונה בטסלה סייברקאב זה שזהו רכב חשמלי שמגיע ללא הגה וללא דוושות כלל.
הטסלה סייברקאב או הטסלה רובוטקסי (במהלך האירוע הוזכרו שני השמות כך שלא ממש ברור איזה מהם צפוי להיות השם הרשמי), אמר אילון מאסק שהרכב החשמלי ה-100% אוטונומי יעלה כ-30,000 דולר בלבד וכפי שכבר שמענו בעבר, אחת המטרות של טסלה היא שאנשים פרטיים ירכשו יחידה אחת או שתיים או אפילו שלוש יחידות של רכבי טסלה סייברקאב וישכירו אותם לנסיעות בזמן שהרכב אינו בשימוש. סוג חדש של הכנסה פסיבית.

מנכ"ל טסלה אמר כי הוא מאמין שעלות הנסיעה בטסלה סייברקאב תעלה כ-0.20 דולרים בלבד לכל מייל.
הטסלה סייברקאב, שנראה כמו גרסת סדאן או קופה של הסייבטראק, מגיע עם שני מושבים, שתי דלתות כניסה, ללא חלון אחורי וללא שקע טעינה – הרכב האוטונומי החדש של טסלה נטען באופן אלחוטי לחלוטין.

חי בסרט?
במהלך אירוע החשיפה של הרכבים החשמליים האוטונומיים החדשים של טסלה שהתקיים באולמי האחים וורנר (Warner Bros Studios), מהמוסדות הוותיקים והמוכרים ביותר של תעשיית הסרטים של הוליווד ששוכן בעיר ברבנק במדינת קליפורניה, ובין משקה למשקה שחולקו לנוכחים על ידי הרובוטים דמויי בני האדם של טסלה (צריך להשאיר טיפ?) ובין נסיעה לנסיעה באחד מ-50 הרכבים האוטונומיים שהועמדו לרשות הקהל לניסיון, הזכיר אילון מאסק לקהל המעריצים הנלהבים את הסרט בלייד ראנר, מה שנותן לנו מושג על מקורות ההשראה של היזם המיליארדר.
מכירים את זה שאתם רואים סרט ואומרים לעצמכם "וואלה, יש מצב שזה העתיד?" אז אילון מאסק עושה את אותו דבר, רק שהוא הולך ואשכרה מייצר את זה (או לפחות מנסה).

אין ספק שהיזם המיליארדר עשה דבר או שניים בחייו אבל לצד זה יש לו היסטוריה של הבטחות בומבסטיות שהתקיימו באיחור "אופנתי" של כמה שנים או לא התקיימו כלל ולכן זה לא ממש מפתיע שלא מעט גבות הורמו לאחר שאילון מאסק הצהיר במהלך האירוע שהסייברקאב יגיע לייצור כבר ב-2027.
הנה כמה דוגמאות:
- בחשיפה של טסלה סמי בשנת 2017, הבטיח מאסק שהמשאית החשמלית תגיע לייצור סדרתי בשנת 2019, מה שצפוי לקרות רק לקראת שנה הבאה (בינתיים טסלה מסרה מספר משאיות קטן ללקוחות נבחרים).
- בחשיפה של טסלה סייברטראק בשנת 2019, הבטיח מאסק שהטנדר החשמלי יגיע לייצור בשנת 2021, מה שקרה בפועל רק באמצע שנת 2023.
- הדור השני של הטסלה רודסטר הוצג כבר בשנת 2017 וגם היום, כ-6 שנים אחרי, אף אחד לא באמת יודע מתי ואם בכלל תגיע מכונית הרודסטר החשמלית של טסלה לייצור סדרתי.
הסטטיסטיקה הזו, יחד עם הטענות של מאסק בעבר על נהיגה אוטונומית, גרמו ללא מעט אנשים לקחת בעירבון מוגבל את התחזית של אילון מאסק לגבי הסייברקאב וטוענים שכמו שכמו במילות השיר של להקת גזוז, כרגע מדובר רק ב"מילים יפות ללא כיסוי". "אני נוטה להיות קצת אופטימי כשמדובר במסגרות זמנים" הודה מאסק.
ענף התחבורה השיתופית האוטונומית – תמונת מצב
החשיפה של הטסלה סייברקאב מספקת לנו הזדמנות להתעמק במצבו של ענף התחבורה השיתופית האוטונומית, שידע לא מעט עליות ומורדות בשנים האחרונות.
לצד ההצלחה של חברות כמו וויימו (Waymo) שהודיעה לאחרונה, לאחר שנים של שימוש ביגואר I-PACE, על כך שהיא מתכוונת להוסיף בקרוב גם רכבי יונדאי איוניק 5 לצי הרכבים האוטונומיים שלה שמסיעים נוסעים ללא נהג אנושי מאחורי ההגה, יש גם סיפורים פחות מוצלחים, כמו של צי רכבי השברולט בולט ה-100% אוטונומיים של ג'נרל מוטורס, שרשיונם נשלל בשנת 2023 לאחר שאחד מהם היה מעורב בתאונה עם הולך רגל. בג'נרל מוטורס לא מוותרים ויצאו לאחרונה לפיילוט מחודש של הרכבים האוטונומיים שלהם עם השגחת נהג במספר ערים בארה"ב.
בקרוב תחל וויימו להפעיל את השירות שלה שפועל נכון להיום באזור מפרץ סאן פרנסיסקו, בעיר פיניקס שבמדינת אריזונה ובחלקים מלוס אנג'לס, גם בערים אוסטין שמדינת טקסס ואטלנטה שמדינת ג'ורג'יה.
אילון מאסק הצהיר שהרכבים ה-100% אוטונומיים של טסלה כבר יותר בטוחים מרכבים עם נהג אנושי, אבל התוצאות בשטח מראות אחרת. במבדק שערכה חברת AMCI TESTING, גוף עצמאי שמבצע מבחנים למערכות של רכבים כבר יותר מ-35 שנה, ליכולות ה-FSD (נהיגה אוטונומית מלאה) של רכבי טסלה, נמצא כי נדרשה התערבות אנושית בכל 20 ק"מ של נסיעה בממוצע.
באירוע החגיגי הוצג גם רובוואן, קרון חשמלי אוטונומי של טסלה שיכול להסיע כמות מירבית של 20 איש על ציודם.

אין ספק שרובוטים שמחלקים משקאות ומכוניות בלי הגה זה מגניב אבל עם מגניב "לא הולכים למכולת" – טסלה לא יכולה להוריד את הרגל מדוושת האנרגיה שמניעה את ייצור הדגמים החשמליים הרגילים שלה, במיוחד לאור העובדה שטסלה מסרה פחות רכבים ממה שחזו התחזיות ולאור התחזקותן של שחקניות סיניות גדולות כמו BYD, שנושפת חזק בעורפה של טסלה.
אמנם עוד ייקח זמן עד שנראה את הטסלה סייברקאב מגיעה לייצור סדרתי, אבל אם היינו נוהגים עבור שירות כמו אובר, יש מצב שהיינו מתחילים לדאוג.
הייתם מוכנים לזנוח את המכונית הנוכחית שלכם ולעבור למכונית חשמלית 100% אוטונומית בלי הגה ודוושות? שתפו אותנו בתגובות.