fbpx

נדחה בשנה אך כבר שורף את האספלט: טסלה רודסטר 2021

הרכב שהעלה את טסלה על המפה לפני תריסר שנים יחזור בשנה הבאה אחרי שדרוג מערכות רציני, כולל מנועים שנלקחו ממחלקת הפיתוח של SpaceX. מאסק מבטיח גדולות ונצורות וההשוואות עם פורשה טייקאן כבר החלו להציף את האינטרנט.

לאילון מאסק לא חסרות כותרות בתקופה האחרונה, במיוחד אחרי שחברת החלל שלו, SpaceX, הפכה לחברה הפרטית הראשונה בהיסטוריה ששיגרה אנשים לחלל. אך החברה לא נותרת רק בחלל ולפי התוכניות המקוריות גם תצייד את הרודסטר החדש של טסלה במדחפי טילים שיהפכו את הרכב לבעל ביצועים כמעט דמיוניים.

עוד בזמן ההצגה של רכב הקונספט ב-2018 דיבר מאסק על "עשרה מנועים רקטיים קטנים שמסודרים סביב המכונית וישפרו את התאוצה, המהירות, התמרונים ויכולת העצירה של הרכב. אולי הם אפילו יאפשרו לטסלה לעוף" הוסיף בסיום והותיר לסתות שמוטות וקהל תוהה.

בהמשך הבהיר מאסק שהרכב יהיה חשמלי לחלוטין, למרות שיכול היה להשתמע שהתקנת מנועי טילים לכאורה יכלול שימוש בדלקים מאובנים להנעת הרכב.

אחרי שמאסק אמר בהזדמנות נוספת שהמדחפים מ-SpaceX יביאו את הרודסטר לריחוף מעל הקרקע, ברחבי האינטרנט תוהים כמה טסלה רצינית סביב היכולות הללו, מחשבים את הכוח הדרוש להמראות ואת ההשפעה שלהן על גוף הנוסעים. כמובן שעדיין לא ברור איזו סוללה תוכל לייצר כל כך הרבה כוח.

דחייה לטובת מודל Y 

אילון מאסק באירוע החשיפה של הטסלה רודסטר החדשה
אילון מאסק באירוע ההשקה

כשהציגו בטסלה את הרודסטר החדשה ב-2017 מאסק הכריז שהרכב יגיע לייצור עד סוף 2020, אך כעת נראה שנצטרך לחכות קצת יותר עד שהרכב החשמלי הנחשק יגיע לאולמות המכירה.

בריאיון שביצע לאחרונה הודה מנכ"ל החברה שייצור הרכב מתעכב משום שבחברה רוצים להשלים כמה מטרות לפני שהרודסטר יגיע למכירות: בין היתר מתכננים בטסלה לקדם את הייצור של מודל Y, להשלים את הג'יגה-פקטורי בברלין, להרחיב את הקיים בשנגחאי ולהתחיל את הייצור של הסמי – המשאית של החברה, שהגעתה לכביש מהווה אולי בשורה חשובה יותר מהגעת הרודסטר החדש. נזכיר שלאחרונה אף דווח שבחברה שואפים למסור דגמים ראשונים של טסלה סמי במהלך השנה הבאה.

כמובן צריך לזכור שגם הסייברטראק ממתין לקבל את המקום שלו על פסי הייצור ולפחות כרגע מיועד להגיע לייצור לקראת סוף שנת 2021, כך שבטסלה הולכים להיות עסוקים מאד עד ההגעה לייצור הרודסטר.

נראה כמו מכונית, מאיץ כמו טיל

אם כל התוכניות יתממשו בזמן, עדיין לא נראה רודסטר על הכבישים לפני 2022, אך דווקא במקרה של טסלה ההמתנה משתלמת:

לפי התוכניות הקיימות כרגע, המנוע של הרודסטר יפיק הרבה יותר עוצמה ממה שמסוגלים מודל S או X ויגיע ל-690 כוחות סוס. לפי טסלה המהירות המרבית של הרכב תגיע ליותר מארבע מאות קמ"ש (250 מייל לשעה), הוא יוכל להאיץ מאפס למאה תוך פחות משתי שניות – מה שיגרום להפעלה של שניים וחצי כוחות G על הנוסעים ברכב ויהפוך אותו לרכב בעל התאוצה הגדולה ביותר שיוצר אי פעם בצורה סדירה.

מרשים באותה מידה יהיה הטווח המתוכנן לרודסטר – יותר מאלף קילומטר (620 מייל) בכל טעינה. אם בחברה מתכוונים לעמוד באמירה הזו, הרודסטר יגיע למשקל של יותר משני טון שיכלול את הסוללות הדרושות כדי לאפשר את הביצועים שלקוחים מעולם המדע הבדיוני. 

שומר על נישת רכב הספורט החשמלי

טסלה רודסטר אדומה על הכביש, מבט מאחורי הרכב

הרודסטר הוא הדגם הראשון שפותח בטסלה ובהתאם לחזון של מאסק מ-2008 הוא מיועד להיות רכב ספורט בעל ביצועים חלומיים ובמחיר גבוה – אז הוא נועד לממן את הפיתוח והייצור של מודלים X ו-S העממיים יותר (שמימנו בתורם את פיתוח המודל 3) וכעת הוא מאפשר להרחיב את קהל הלקוחות של טסלה אפילו יותר, עוד שלב בהרחבת המנעד של רכבי טסלה ושמירה על מעמדה כמובילה העולמית בתחבורה החשמלית.

המתחרה העיקרית של רודסטר, לפחות כרגע, הוא הטייקאן של פורשה. מבחינות רבות אמור הרודסטר לעקוף את הביצועים של הטייקאן, החל בתאוצה, בטווח הנסיעה וכלה בתשובה לשאלה "האם לרכב שלך יש מנועי טילים?".

הטווח של הטייקאן מסתכם בארבע מאות ועשרים קילומטר – מכובד אך פחות מחצי מהתכנון של טסלה. במהירות המרבית (400 קמ"ש) טסלה כמעט מגזימה בפער מול הטייקאן שמגיע עד למאתיים חמישים קמ"ש. גם מבחינת העיצוב, הרודסטר נמוך וצר יותר מהטייקאן מה שיעניק לו אחיזה טובה יותר בכביש ומוסיף לאווירודינמיות של הרכב.

בגלל שהביצועים של הרודסטר הם הרבה מעבר למה שהמיליונר חובב הרכבים המצוי צריך, יש עדיין משמעות כמעט מכרעת למחיר – שנמוך בכמעט שבעים אלף דולר: 130 אלף לעומת 200 אלף דולר עבור הרודסטר, יחד עם תשלום מראש של חמישים אלף דולר.

נמצא בחזית התחבורה החשמלית

בטסלה מתכוננים להכתרה כמובילה בתחבורה החשמלית העולמית הן בדמות הרכבים בעלי הביצועים הטובים ביותר והן בזכות דגמים רבים שמתאימים לאוכלוסיות שונות ולמטרות שונות. 

במקביל, ההשקעה המאסיבית בקידום והרחבת הייצור דרך ההקמה של מפעל נוסף בברלין והרחבת המפעל בשנגחאי תאפשר לטסלה להרחיב את המכירות של המודל Y – שצפוי להיות פופולרי כמו שהיה מודל 3 בשנה שעברה, תוך פינוי פסי הייצור בקליפורניה כדי להתחיל לייצר את הסמי ואת הסייברטראק.

בהסתכלות על מכלול מהלכי החברה נראה שהדחייה של הרודסטר כרגע היא הגיונית, שכן למרות הביצועים המדהימים הוא לא בהכרח יגדיל את קהל הלקוחות של החברה וסביר שבשום שלב לא יגיע לייצור בהיקף ובקצב של מודל 3 או Y, ואולי אפילו הסייברטראק והסמי יהיו יותר פופולריים ממנו.

עם זאת, חשיבותו כרכב הראשון שיוצר בטסלה וכמודל הדגל שלה היא שמראה כמה רחוק אפשר להגיע עם רכב חשמלי.

טסלה רודסטר אדומה על הכביש, מבט מחזית הרכב
(תמונות כתבה: Tesla)
תגיות

מאמרים נוספים

תגובה אחת

  1. כתבה מעולה!
    רכב מדהים.
    אין על טסלה. מעניין בכמה ימכרו אותן
    האם יהיו הנחות?
    מקווה שבאתר קארפיינד יצליחו להשיג עליה הנחה נורמלית 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close