fbpx

רבעון שלישי חזק לרכבים החשמליים בעולם- וכמעט כל החברות חוגגות

החל מטסלה, דרך מכירות ניסאן ליף משומשות ועד מכירות שיא של פולקסווגן – שוק הרכבים החשמליים רושם זינוקים בביקוש אירופה, שם גם ההיצע רק הולך וגדל. מתי נראה גלי מכירות דומים גם בישראל?

שנת 2020 הקשה, המורכבת והמוזרה למדי מתקרבת אל הישורת האחרונה ונראה שבשנה הזו בכל העולם הבינו שזה יהיה העשור של הרכב החשמלי: 

בנורווגיה: יותר מ-60% מהרכבים החדשים שנמכרו בספטמבר היו חשמליים.

בהולנד: המכירות מטפסות לממוצע שנתי של 17% ובגרמניה שוב נשבר שיא מכירות של רכבים חשמליים והיברידיים נטענים.

בבריטניה: מכירות הרכבים החשמליים מתקרבות לשבעה אחוזים וכאשר כוללים את ההיברידיים הנטענים מגיעים ל-10.5 אחוזים מהרכבים החדשים – פי שלושה מספטמבר אשתקד.

באיטליה: נכנס לתוקפו תמריץ חדש לעידוד מכירת רכבים חשמליים מאוגוסט וגם שם תפח מספר הרכבים החשמליים החדשים פי שלושה.

בסין: הרבעון השלישי של השנה מראה סימנים ראשונים לשינוי עמוק שמתרחש אצל הקונים גם במזרח אחרי שבספטמבר הנוכחי נמכרו יותר מפי שניים רכבים חשמליים מאשר בספטמבר 2019.

חשוב לזכור גם שעד כה, הרבעון האחרון של השנה היה המשמעותי ביותר מבחינת מכירות רכבים חשמליים, מה שיכול לייצר קו מגמה שימשיך להתחזק ברבעון האחרון.

ליף, מודל 3 וסדרת ID של פולקסווגן – לכולן יש מקום בלב הקונים

ניסאן ליף לבנה
ניסאן ליף, שולטת בשוק היד שניה בארצות הברית

הרבה לפני דיזלגייט וכשטסלה עוד הציעה רק את הרודסטר במחיר אסטרונומי – ניסאן כבר מכרה בגאון את ליף, הדגם החשמלי הראשון שהגיע לייצור המוני והצליח לשמור על פופולריות גם עשר שנים מאז שהגיע לארה״ב.

אך בניגוד לטסלה, שמכרה בשלוש השנים האחרונות אחד עשר רכבים על כל ליף שנמכר בארה״ב ושולטת במכירות הרכבים החדשים, ליף הוא המלך הבלתי מעורער של שוק הרכבים המשומשים במדינה. כמעט 30 אחוזים ממכירות הרכבים החשמליים המשומשים הם של ניסאן ליף והוא מוביל על טסלה גם בקליפורניה. נראה שגם עבור האמריקאים מהווה המחיר מרכיב משמעותי בבחירת הרכב החשמלי שלהם.

בגזרת היד הראשונה המצב של ניסאן טוב הרבה פחות עם ירידה של כ-38% במכירות בארה"ב ברבעון השלישי של השנה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019.

טסלה מודל 3 אדומה בסוכנות רכבים בקליפורניה ארצות הברית
טסלה מודל 3, הרכב החשמלי הנמכר בארה״ב (צילום: Martin Chavez / Shutterstock.com)

אך לפני שמרחמים על טסלה, צריך לזכור שמאז כניסת מודל 3 לשוק הוא נמכר במספרים חסרי תקדים והפך כבר מזמן לרכב החשמלי הנמכר בארה״ב. גם ברבעון הנוכחי הצליחה טסלה להפתיע את התחזיות ולמסור כמעט 140 אלף רכבים שלושת החודשים האחרונים – כעשרת אלפים רכבים יותר משחזו בבלומברג.

באירופה, הגעת ה-ID.3 ללקוחות סימן גם את הגעתו של עידן חדש, כשהדגם שנמכר בחמשת אלפים דולר פחות ממודל 3 הצליח להתברג לראש טבלת המכירות בנורווגיה בחודש שעבר. 

ראוי לציין שעוד קודם לכן הגולף החשמלית נחלה הצלחה בנורווגיה, אך מעולם לא שווקה כדגם המוביל של החברה כמו שמקודמים ID.3 ו-ID.4 – ולפי הערכות החברה רכבים לא-חשמליים יתפסו רק עשרה אחוזים ממכירות החברה בנורווגיה בשנה הבאה, כשעד 2023 סביר שלא ימכרו יותר רכבים המונעים בדלק במדינה הצפונית.

חברות הסטארט-אפ בסין מוכרות יותר, אך לא מספיק

מבט על הניו ES8 החשמלית מקדמת הרכב, בצבע אפור
ניו ES8 החשמלית

בסין דיווחו כל היצרניות על חודש חזק במכירות, עם עליה של יותר מ-130 אחוזים עבור חברות כמו XPeng או NIO. במהלך הרבעון גם נרשמו יותר מעשרים וחמישה אלף רכבים של טסלה שיוצרו בסין. 

גם מכירות המשאיות והרכבים המסחריים החשמליים (וההיברידיים) גדל מאד עם החמרה התקנות והשקעה ממשלתית מאסיבית בתחום. 

בסך הכל, רבע מהרכבים שנמכרו בסין היו חשמליים או היברידיים במהלך הקיץ ולמרות שנתוני ספטמבר עוד לא פורסמו באופן רשמי, אלו צפויים להיות גבוהים במיוחד לאור החג הלאומי שחל ב-1 באוקטובר.

לפי הערכת שו האידונג, סגן המהנדס הראשי של איחוד הרכבים בסין, עד סוף השנה עשויות מכירות הרכבים החשמליים במדינה להגיע למיליון רכבים, בלי טסלה. מדובר בנתון מרשים, אך עדיין כמאה אלף רכבים פחות מהשיא של שנה שעברה – כך שלמרות שלשוק נכנסו הרבה חברות צעירות ומבטיחות, היקף המכירות עדיין אינו מספיק גדול.

ומה יגיע לארץ? בינתיים, לא ברור

MG ZS EV חשמלית בצבע תכלת נוסעת על כביש בישראל
MG ZS EV, זוכה לפופולאריות בישראל (תמונה: יח"צ)

ברוב מדינות אירופה עדיין מהווים רכבי הבנזין והדיזל רוב גדול ממכירות הרכבים החדשים, אך מכירות הרכבים החשמליים צוברות נתח הולך ומתעצם שוודאי אינו נעלם מעינם של המשקיעים ושל המדינות.  נראה כי השילוב של החמרת התקנות באירופה והגעה של דגמים חדשים וזולים יותר לשוק מניעים את הממשלות והצרכנים לבחור ברכבים חשמליים, או לכל הפחות היברידיים.

כמעט מובן מאליו לתהות מתי יגיעו אלינו הדגמים שמצליחים להילחם בדיזל ובבנזין, אך התשובה לכך לא פשוטה:

ככלל, שוק הרכב החשמלי בישראל כולל בעיקר דגמי יוקרה, כמו אי-טרון או X1 של ב.מ.וו, אך בשנה האחרונה הצליחה MG ZS החשמלית לזכות לפופולריות רבה, מה שמראה את נכונות השוק הישראלי לבחור ברכב חשמלי כאשר הוא מגיע במחיר הנכון – למרות שכבר כעת משתלם יותר לבחור ברכב חשמלי, בשקלול החיסכון בעלויות הדלק, התחזוקה והאגרה.

עד כה התבשרנו על הגעתה של GAC הסינית ולאחרונה פורסם שחברת ״טלקאר״, היבואנית של קיה לארץ, תייבא החל מהשנה הבאה את הרכבים החשמליים של המותג הצעיר יחסית SERES שינסה להתחרות ב-MG.

מאירופה עשויים להגיע לישראל דגמי יוקרה חשמלי נוספים כמו אאודי וב.מ.וו, אך צפויים חידושים בגזרה העממית: עוד החודש תשיק דאצ׳יה הרומנית את המיני-SUV החשמלי שלה, ספרינג, שצפוי להיות הרכב חשמלי הזול מסוגו באירופה. הגעה של רכב חשמלי מהמותג המוערך לישראל יכולה להסתמן כהצלחה גדולה עבור החברה.

למרות שישראל היא לא חממה לפריצה של דגמים חשמליים חדשים, הישראלים עוד צפויים ליהנות מדגמים חשמליים מצוינים בשנים הקרובות עם התבססות המכירות באירופה ובסין. 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

Back to top button