fbpx

מחפשת להתרחב לעולם: Nio ממצבת את עצמה כטסלה תוצרת סין

המכירות ממריאות ובחברה הסינית רוצים להפוך לגלובליים, ולהתחיל מאירופה. בין היתר, תציע NIO שירות חדשני להחלפת הסוללות שיוזיל את מחיר הקנייה ואולי ישנה את כללי המשחק בתעשייה. בבורסות מגיבים בהתאם ומניית החברה מטפסת.

בחברת הרכב החשמלי הסינית ניו (Nio) מרחיבים את הפעילות הגלובאלית, עם כניסה לשווקים נוספים מעבר לסין החל ממחצית השנה הבאה, כאשר בראש הרשימה נמצאות מספר מדינות אירופאיות ״ידידותיות לתחבורה חשמלית״, כך על פי דברי מנכ״ל החברה וויליאם לי. התרחבות נוספת של הפעילות מתוכננת ל-2022.

החברה הסינית עדיין נמצאת נמוך ברשימת המכירות בסין, אך לאחרונה חלה התפתחות משמעותית בפעילותה, יחד עם עניין גובר מצד משקיעים וקונים – מה שעזר להגדיל פי ארבעה את המכירות לאורך המחצית הראשונה של 2020 והזניק את מניית החברה בכמעט מאתיים וחמישים אחוזים מאז תחילת השנה, קצב גדילה ששני רק להתחזקות המסחררת של מניית טסלה לאורך החודשים האחרונים.

אמנם רק לפני חודש חגגו במפעל החברה את הייצור של חמישים אלף רכבים ראשונים, אך שלושת הדגמים בעלי הביצועים המצוינים המוצעים בחברה, יחד עם שירות המנוי-לסוללות שהחלה להציע (פירוט בהמשך), הפכו את ניו למסקרנת ומבטיחה בהתקדמות אל עבר אירופה הידידותית.

נמכר יותר ממודל X

ניו ES8 החשמלית מבט מעל הרכב עם גג פנורמי
ניו ES8

ניו מוכרת יותר רכבים עם כל חודש שחולף ולמרות שהיא עדיין רחוקה מהמכירות של טסלה בסין, היא מייצרת רכבים שלא ניתן להתעלם מהם. באופן מעט דומה ליחס של האמריקאים לטסלה, ניו מדגימה שגם בסין יש נטייה של הקונים לבחור בחברה שהוקמה כחשמלית מאשר אחת שעוברת שינוי מדלק לחשמל.

הרכב הרציני הראשון של החברה, רכב פנאי חשמלי בשם ES8 הוא רכב שטח יוקרתי בעל שבעה מקומות. הוא אחד מהרכבים המרשימים בסקטור ובסין נמכר יותר מאשר מודל X של טסלה. בין היתר הוא מאיץ מאפס למאה קמ״ש תוך פחות מחמש שניות ומסוגל לגמוע חמש מאות ושמונים קילומטר של דרך לסוללה מלאה – בעלת מאה קילוואט-שעה.

דגם יוקרתי יותר הוא ה-ES6, רכב פנאי קטן בעל חמישה מושבים וביצועים מרשימים יותר: עם סוללה זהה לזו של ES8 הוא מסוגל לנסוע יותר משש מאות קילומטר לטעינה ומאיץ מאפס למאה קמ״ש מהר ממנו. בחודש מאי הצליח הדגם להפוך לרכב החשמלי החמישי במספרי המכירות בסין והשישי במכירות הרכבים החשמליים בכלל מאז תחילת השנה.

עם זאת, חשוב לציין שהתקן להערכת טווח הנסיעה הנהוג בסין ומוצג גם על ידי ניו הוא NEDC, תקן אירופאי ישן, שכבר אינו בשימוש באירופה (באירופה ובארץ התקן המקובל הוא WLTP) או בארה״ב (שם נעשה ע״פ משוואה שפותחה ב-EPA) ונחשב פחות אמין מהתקנים החדשים.

דגם קטן וזול יותר, EC6, הוא קרוסאובר בינוני שיגיע בקרוב לפסי הייצור וככל הנראה למכירה לקראת סוף השנה הנוכחית או בתחילת שנה הבאה. הפרטים המדויקים על ביצועיו טרם ברורים אך בינתיים מתמקדים באתר החברה בקידום העיצוב, בעל גג זכוכית פנורמי. 

בחברה מציעים גם רכב-על יוקרתי בשם EP9 שנמכר בשניים וחצי מיליון יורו (עד כה נמכרו שישה דגמים) – מדובר ברכב ספורט דו-מושבי שמסוגל להגיע למאה קמ״ש תוך פחות משלוש שניות ולמהירות מרבית של שלוש מאות וחמישים קמ״ש. חוץ מהדגמים המתוארים כאן, בחברה מתכננים להביא לייצור בשנתיים הקרובות עוד חמישה דגמים לפחות – ביניהם מיני-ואן, סדאנים ועוד SUV בגדלים שונים.

תקנו את הרכב – והסוללה בליסינג

ניו ES8 בצבע כחול במבט מהצד בגשם בחושך עם אורות קדמיים דלוקים
ניו ES8 החשמלית

למרות שניו מציעה דגמים מרשימים ובמחירים סבירים בקטגוריות (אם כי יקרים מהדגמים החשמליים של פולקסווגן), נראה שהחידוש המרכזי שהיא מביאה לשולחן הוא תכנית לחכירת סוללת הרכב שתקרא BaaS (Batter-as-a-Service). 

לקוחות שיבחרו בשירות זה ירכשו את רכבם החשמלי בלי סוללה, מה שיוזיל את עלותו ביותר מעשרת אלפים דולר. עבור הסוללה ישלמו הלקוחות תשלום חודשי בעלות משתנה בהתאם לביצועי הסוללה בה יבחרו (כמאה וארבעים דולר בערך)– שתוחלף לפי צורכי הנהגים בעמדות של החברה בנוסף לאופציות הטעינה הרגילות.

החברה מפעילה כבר עכשיו 143 תחנות להחלפת סוללות ברחבי סין, שם יוכלו הנהגים להחליף את הסוללה שברכב באחת הטעונה במלואה. לדברי המנכ״ל תחנה חדשה נבנית כעת בכל שבוע, ובשנה הבאה יבנו עוד 300 תחנות כאלה.

ניו שומרת על גודל קבוע של תאי אנרגיה לרכביה, מה שמקל גם על החברה בתפעול של הפרויקט שמזכיר את פעילות של בטר-פלייס הישראלית, רק שכעת מבוצעת ביעילות ובמחיר סיניים. הסוללות עצמן מיוצרות על ידי CATL, שמייצרת גם את סוללות הליתיום של טסלה וכעת החלה לשתף פעולה עם ניו.

הבשורה על פי ניו?

ניו עשויה למצוא את עצמה בדרך המהירה למעלה. בחירה בשירות ה-BaaS מאפשרת לנהגים בערך שבעים חודשים של נסיעה עד ההגעה למחיר המלא של הרכב, תוך הפיכת נושא הטעינה להרבה פחות מטריד וכמובן מאפשרת חסכון אולטימטיבי: ביצועי הרכב יכולים להשתפר משנה לשנה ומונעים את הדילמה בדבר החלפת הרכב על מנת לשפר את טווח הנסיעה.

במקביל, החברה כבר עכשיו מציעה למכירה דגמים שבארצות הברית היו יכולים לשבור את שוק הרכב, כך שרק המחשבה על הגעתם לאירופה – בה הקהל מוכן למעבר בקנה מידה גדול לתחבורה חשמלית – מציתה הדמיון.

אמנם ניו עדיין מזערית ביחס לטסלה, אך היא מצליחה למשוך תשומת לב שמתחרה בחברה החלוצית של אילון מאסק. הצלחה שלה תוכיח שוב שהלקוחות מעדיפים לראות חברה שהתחבורה החשמלית נמצאת בחזון שלה על פני אחת שמסתגלת לתחבורה חשמלית על מנת לשרוד, בדומה לענקיות הרכב המסורתיות.

כמו כן, בתרחיש האופטימי, ניו תביא פתרון ממשי ומבטיח יחסית לסוגיית טווחי הנסיעה המטרידה את מנוחתם של מתלבטים רבים. השיפור המתמיד בטווח הנסיעה יחד עם הפחתה של בלאי הסוללה יכול להוסיף רובד פתרונות נוסף לתשתית התחבורה החשמלית, שיועתק גם לחברות אחרות.

תגיות

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button
Close